Avatar billede thegenni Praktikant
08. december 2012 - 08:25 Der er 4 kommentarer

Hvordan kommer emails fra A -B

Hej Alle

jeg er igang med at opsætte en exchange server, men jeg forstår ikke hvordan en email fra min fars computer kommer hen til min exchange server?

Med hjemmesider, skrives en navneserver: ns1.x.dk ind hos
DK-hostmaster, og dermed ved internetttet hvor min hjemmeside ligger.

Hvordan fungerer det med emails?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2012 - 08:49 #1
fx etnavn@gmail.com
det sendes til gmail.com, og den tager sig af at placere mail i etnavn's postkasse på gmail.com serveren
Når du så henter mails i fx thunderbird eller outlook, så kobler det sig til etnavn postkassen på gmail.com, og henter mails.
Avatar billede thegenni Praktikant
08. december 2012 - 09:11 #2
Det var ikke hlet det jeg tænkte på....

Hvordan kommer emailen fra afsender via internettet til min exchamge server? Altså hvordan finder internettet min exzchange server?

Mit gæt ville være som nedenstående, er det korrekt?

Min far afsender - DK-Hostmaster(ser navneserver: ns1.mitdomain.dk, og sender emailen denne vej) - ankomst til min server med ns1.mitdomain.dk, exchangerserver og IIS
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2012 - 09:31 #3
ok
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. december 2012 - 10:36 #4
A vil sende mail til noget@ditdomæne.xx. A finder ud af at ditdomæne.xx styres af navneserveren ns1.ditdomæne.xx, og spørger så denne om den skulle have en MX record for ditdomæne.xx. Indholdet af en MX record er typisk mail.ditdomæne.xx, og så skal A lige spørge igen om IP-adressen for mail.ditdomæne.xx, lad os sige 333.333.333.333. Så spørger A på adressen 333.333.333.333 på port 25, om der er en SMTP server, og hvis der er, så sendes mailen dertil.

Og virkeligheden er en kende længere, for hvis A sidder for enden af en typiske ADSL eller lignende, så vil A blot sende mail til sin ISP (fx. TDC), som derefter foretager de resterende trin.