Avatar billede Rapajes Nybegynder
07. december 2012 - 09:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel - Returner værdier fra kolonne

Hejsa.

Jeg har et lille problem med excel. Jeg har følgende data:

År/Uge  Værdi  Værdi
2012/42  43      32
2012/43  52      15
2012/44  54      12
2012/45  12      16
2012/46  57      57

Ovenstående er udtryk for X antal løste opgaver pr. uge. Jeg skal så have mulighed for løbende at lave et diagram, der viser antal løste opgaver over en periode på. f.eks. 4 uger.

Jeg har således lavet en drop down menu hvor jeg kan vælge år/uge og lopslag der henter værdierne ud fra det valgte år/uge.

Endvidere har jeg lavet et diagram der automatisk ændrer sig, alt efter hvilken uge jeg vælger.

Da diagrammet skal vise en periode på 4-5 uger, vil jeg gerne have at når jeg har valgt basisår/uge, så ændrer de nedenstående felter sig automatisk til de givne uger. Eks.:

Basis uge valgt til 2012/42
Ændrer sig automatisk til 2012/43
Ændrer sig automatisk til 2012/44
Ændrer sig automatisk til 2012/45
Ændrer sig automatisk til 2012/46

Det mest simple ville jo være hvis jeg bare kunne definere cellerne til at plusse 1, 2, 3 og 4, men da 2012/42 ikke er værdi, kan jeg ikke få det til at lykkedes.

Er der en smart løsning?

På forhånd tak for hjælpen.

Vh
Rasmus
Avatar billede kim1a Ekspert
07. december 2012 - 09:56 #1
Hej Rasmus

Storm P metoden:
Kan du ikke trække ugenummeret ud således at du har en formel der siger år &"/"&uge - på den måde kan du jo ligge en til ugen?
Avatar billede natkatten Mester
07. december 2012 - 10:12 #2
Helt enig med kim1a i, at det er en fordel at få splittet angivelserne af år og uger. På den måde får du en masse forærende i Excel.

HVIS du alligevel ønsker at fastholde tekststrengen, så kan du begive dig ud i noget a la dette (forudsætter at startværdien står i celle A1):

="2012/"&MIDT(A1;FIND("/";A1)+1;2)+1

Denne kan så kopieres ned i de underliggende celler. Men bemærk, at der jo ikke i denne er indbygget logik ift. hvornår den sidste uge i året kommer og hvornår året derfor skal skifte til 2013 og ugen til 1.
Avatar billede Rapajes Nybegynder
07. december 2012 - 10:12 #3
Hejsa kim1a

Storm P metoden virkede. :)

Jeg siger mange tak!
Avatar billede Rapajes Nybegynder
07. december 2012 - 10:16 #4
Hovsa. Jeg er ikke helt inde i dette forum. Vi prøver sådan her i stedet for.

Jeg har delt år og uge op i hver sin celle, således man vælger år og uge i en dropdown menu. Ved hjælp af formlen laves dette så om til 2012/43, og i de underliggende celler ligges 1, 2, 3 og 4 til ugenummeret.

DD    DD
2012  43  2012/43
          2012/44
          Osv

Det giver også mening i forhold til at skfite år, da dette gøres i dropdown menuen.
Avatar billede kim1a Ekspert
07. december 2012 - 10:40 #5
Super det lykkedes for dig. Jeg er selv stor tilhænger af Storm P metoder :-)