Avatar billede gnalling1 Nybegynder
29. november 2012 - 16:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lopslag kombineret med sum?

Jeg har en masse forskellige projekter som eksempelvis projekt Søborg, Hvidovre Glostrup m.v., der skal hente oplysninger fra mange forskellige ark. Eksempelvis låneoplysninger. Nogle af projekterne har imidlertid flere låneprofiler, som derfor skal lægges sammen.

Hvordan får jeg lagt disse lån sammen?

I arket "Opsummering", hvor alle projekterne står, står bl.a. projekt "Søborg". Nu skal alle lånene på projekt "Søborg" lægges sammen, eksempelvis 3 lån. Disse oplysninger findes i arket "Låneoversigt". Hvordan kombinerer jeg dette? Via Lopslag og hvis(sum) eller...?

På forhånd tak,
A.
Avatar billede finb Ekspert
29. november 2012 - 19:38 #1
Data >> Subtotaler
eller
sum.hvis() - men så skal du definere alle lokationer.
Avatar billede gnalling1 Nybegynder
30. november 2012 - 14:08 #2
Kære finb,

Det virker altså ikke for mig - det kan dog være, at jeg gør det forkert...

Når jeg laver mit opslag fra mit samleark (Opsummering)og selv om jeg laver subtotaler i mit låneark, tager den bare det første af lånene. Jeg har brug for, at det bliver lavet en summation af samtlige lån, og at det er den sum, der bliver overført til opsummerings-arket.

Hvis du stadigvæk mener, at jeg kan gøre, som du skriver, kan du så ikke lige skrive formlen til mig?

På forhånd tak,
A.
Avatar billede store-morten Ekspert
30. november 2012 - 15:50 #3
Måske:

=SUM.HVIS(Låneoversigt!A:A;"Søborg";Låneoversigt!B:B)

Søborg i kolonne A på arket Låneoversigt
Beløb i kolonne B på arket Låneoversigt
Avatar billede gnalling1 Nybegynder
30. november 2012 - 16:19 #4
Kære store-morten :-),

Tak for dit indlæg. Udfordringen er blot at jeg har flere hundrede projekter, og de skifter over tid - der er altså til- og afgange. Jeg har derfor brug for, at jeg ikke skal skrive "Søborg", men at arket bare kan slå projektet op i eksempelvis A1 og se hvilket projekt, den skal ligge lånene sammen fra i låneoversigten.

Lige nu har jeg følgende formler:

I arket "Opsummering":
=HVIS.FEJL(LOPSLAG(A26;'Låneoversigt'!$A$4:$R$500;10;FALSK);0)

I arket "Låneoversigt":
=SUBTOTAL(9;J48:J50)

Din løsning fordrer vel, at jeg skriver hvert enkelt projektnavn op, eller...?

Mange hilsner
A.
Avatar billede store-morten Ekspert
30. november 2012 - 16:27 #5
Prøv at udskifte "Søborg" med A1
Avatar billede gnalling1 Nybegynder
30. november 2012 - 17:04 #6
Kære store-morten,

Fantastisk!!! Det virker lige, som det skal!

Tusind tak for hjælpen. Dine points er på vej...

God weekend :-),
A.
Avatar billede store-morten Ekspert
04. december 2012 - 20:09 #7
Velbekomme.

Som spørger, skal du bruge:
Kommentar (til forslag)

Og når du har fået et 'Svar' på dit spørgsmål, du kan bruge,
beder du den der har hjulpet dig, om at lægge et:
Svar (til løsninger og pointgivning)

Her har du taget pointene selv ;-)