Avatar billede AndyNN Nybegynder
25. november 2012 - 11:41 Der er 11 kommentarer

Rumfang af en tønde?

Hej. Har knoklet lidt med denne her opgave.. Jeg har en tønde med målene

Ø = 65cm (bredeste sted)
Ø = 58cm (endeflader)
H = 95cm

Og skal finde volumen.

Har en Formel der lyder sådan her:

V = (pi*h)/15 (2*D2 + D*d + 3/4 * d²)

Har sat det sådan her ind i lommeregneren, som er en TI-30XB Multiview.

V = (pi*95)/15*(2*65²+65*58+3/4*58²) = 293.337,8364.

Kan det passe eller er det mig der overser en regl?
Har fundet målene på nettet og på hjemmesiden står der den kan rumme 240L.
Som jeg kan se det får jeg 293.337 Cl? Eller er det heeeelt forkert?
Håber i kan gøre mig klogere! :)
Avatar billede vejmand Juniormester
25. november 2012 - 12:49 #1
Hvis det er udvendige mål på tønden, kan 240L vel godt passe...
Avatar billede finb Ekspert
25. november 2012 - 13:09 #2
Du har fundet milliliter,
det er vist ok !
finb
Avatar billede AndyNN Nybegynder
25. november 2012 - 17:12 #3
Forstår bare ikke.. På siden siger den 240L og jeg finder 293L? Det skal jeg måske ikke tænke for meget over? :)
Avatar billede vejmand Juniormester
25. november 2012 - 17:57 #4
Har du ikke set min kommentar?????

Er det udvendige eller indvendige mål, du regner med?
Avatar billede AndyNN Nybegynder
25. november 2012 - 19:14 #5
Jeg vil nu tro, at det er udvendige mål :)
Avatar billede vejmand Juniormester
25. november 2012 - 19:17 #6
Det tror jeg også, og så passer regnestykket vel også? Eller hvad?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. november 2012 - 19:23 #7
Hvis du laver regnestykket med 3 cm bund og låg, og 2 cm sider, bliver rumfanget 240,9L
Avatar billede vejmand Juniormester
25. november 2012 - 22:58 #8
Er du kommet videre?
Avatar billede AndyNN Nybegynder
26. november 2012 - 08:00 #9
Mange tak ! Var bare i tvivl :)
Avatar billede AndyNN Nybegynder
26. november 2012 - 08:24 #10
Har en lidt mere tricky en.

Der falder 12.4mm på et døgn, hvor mange liter kommer der i tønden?
Det er spørgsmål jeg selv har lavet :)
Avatar billede vejmand Juniormester
26. november 2012 - 09:27 #11
Velbekomme, så kommer her et svar til accept.

Husk at sende dine egne indlæg som kommentar, og ikke som svar.
Svar er til pointgivning, som tak for hjælpen.

Her kan du se, hvordan du accepterer mit svar: http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

M.h.t. dit sidste spørgsmål:

Lav regnestykket med en højde på 86,6 (oprindelig højde minus tykkelse på endestykker og minus 2*12,4mm) og mål diam 12,4mm nede på tønden (Husk at fratrække 4 cm til tykkelse på sider).

Træk nu rumfanget af den nye tønde fra de 240L
Resultatet divederer du med 2 (du har jo reduceret højden i begge ender)
Dette resultat trækker du fra de 240L og nu ved du hvor meget der tilbage tønden. (hvis det er hvad du ønsker, spørgsmålet er lidt uklart)