Avatar billede cgleerup Nybegynder
22. november 2012 - 11:50 Der er 8 kommentarer

CS6 fylder min cachedisk - what to do?

Hej eksperter,

Ja så blev det min tur til at give op inden for et problem i photoshop.

Sagen er den at jeg sidder med en KØBT OG BETALT version af CS6 pakken som vi igennem en længere periode har testet på det bureau hvor jeg arbejder. Vi kører PC/Windows - lidt atypisk, men det bliver ikke ændret, så det er ikke der løsningen skal findes.

Hvis jeg tager en helt nøgen pc, kun med windows og en 130 GB systemdisk, og så installerer CS6 pakken - så bør alt jo spille.
Og det gør det også - MEN, efter et par uger er mit C drev fyldt.

Jeg har naturligvis prøvet at purge alt, også video-cache, der tilsyneladende er uafhængig af den pågældende åbne fil (altså via purge i photoshop).

Jeg har lokaliseret den store datamængde til at ligge under de personlige profil filer i en mappe med navnet Apps ved at vise skjulte filer. Men under Apps kan jeg ikke rigtig lokalisere selve filen der er tale om, eller filerne - det kan jo være mange små.

Min tanke går på at Adobe selv har fremhævet det smarte i at eksempelvis After Effects ikke længere skal rendere hver gang, fordi at den gemmer cache fra gang til gang - hvor hulan kommer man til denne cache mons tro? den bør vel kunne slettes/ryddes manuelt.

Jeg har også været i kontakt med Adobes support, uden at de kunne hjælpe mig det store. Så håber at en af jer gæve gutter kan?

Andre med samme problem eller med en løsning?
Avatar billede prodic Mester
22. november 2012 - 16:12 #1
Tjek mappernes individuelle størrelse og find mappen der fylder mest. Simpel bug-finding gamle jas.

Cachen kan for - de fleste - programmers vedkommende nulstilles individuelt.
Dit problem er at finde ud af hvad der fylder cachen og få det nulstillet.
Og ja det bør Adobe kunne finde ud af selv.
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2012 - 16:34 #2
Hvis man arbejder med video, er det en meget dårlig ide at bruge systemdisken til cache, midlertidige filer, undo-filer, osv.

Der må være en indstilling i programmerne, hvor du selv kan definere placeringen og størrelsen på den slags.

Prøv at kigge her:

http://blog.davidesp.com/archives/592
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2012 - 16:45 #3
Kig også her:

http://provideocoalition.com/index.php/cmg_keyframes/story/after_effects_cs6_preview/P2/

Se f.eks. denne del af teksten:

To make this feature work more efficiently, you will want to assign the disk cache folder to a fast drive - even an SSD (Solid State Drive) - with tens or even hundreds of gigabytes free. The drive not to use is your system drive, as you don't want to ...
Avatar billede cgleerup Nybegynder
22. november 2012 - 16:48 #4
Hola selv gamle jas :-)
Har du abonneret lige siden? - shit du må have fået mange mails de sidste 10 år fra eksperten.dk

Jeg har prøvet præcis den fremgangsmåde du beskriver, bare uden held. Har også prøvet alverdens cleanere både dem man betaler for og dem man bare kan downloade hvis man tør. De finder ikke noget.

Men helt enig - den individuelle styring burde være nok. Hmm - lad os håbe at Adobe kommer tilbage med noget - ellers må det jo være min spand den er gal med.

Milter: Jeg er ikke helt enig. Selve render cacheen er det meget cool at have på systemdisken hvis den er hurtig nok, og så naturligvis med placering af projektfiler og output på fysisk forskellige diske - har rodet lidt med video igennem tiden. Men tak for hintet - vi har jo hver vores oplevelse.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
22. november 2012 - 16:54 #5
Skylder lige i tillæg til mit eget indlæg at skrive at det kun er hvis du kører på en maskine med rigtig (RIGTIG RIGTIG) pænt med RAM, så du undgår alt for meget kontinuerlig skrivning fra selve windows.
Avatar billede prodic Mester
23. november 2012 - 09:58 #6
Du ved godt at man kan afmelde sig emails ik'? ;-)

Du eliminerer ikke problemet med diverse cleanere. At fjerne filerne er jo en midlertidig løsning.
Først skal du have fundet kilden til problemerne før du kan finde løsningen.
Bridge's cache kan stige dramatisk, rendercache kan fylde, temp-filer fra PS kan fylde, recovery filer i PS kan fylde.
Der er sgu mange muligheder.

Adobe har alle dage anbefalet et seperat drev til temp-filerne. Gerne et RAID.
Læs evt. deres anbefalinger for optimal performance. Især på AE og PS er der en del at hente.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
23. november 2012 - 10:09 #7
Ahaa ;-) jo - det havde jeg opdaget.

Ved godt at jeg ikke eliminerer det, tænkte blot at de måske kunne give mig et hint om hvor jeg skulle kigge fremadrettet ved at lokalisere filerne for mig.

Med hensyn til performance er det mig der vrøvler, for det SSD vi kører render på er ikke systemdisken kan jeg se - så jeg tager det i mig. Milter har ret! - det ER lige præcis sådan vi altid har kørt. Altså med separate diske.

Jeg søger videre.
Avatar billede milter Ekspert
23. november 2012 - 11:12 #8
Prøv programmet Folder Size. Jeg har selv med held brugt det på min søns maskine for at lokalisere nogle enormt store mapper med midlertidige filer, som ikke var så midlertidige alligevel:

http://www.mindgems.com/products/Folder-Size/Folder-Size.html

Det er freeware og kan vise dig, hvor de store mapper findes. Du skal så selvfølgelig også have vist de skjulte filer og mapper og få for en sikkerheds skyld også vist beskyttede systemfiler.

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/show-hidden-files-in-windows-7/