Avatar billede AMB1 Nybegynder
21. november 2012 - 17:45 Der er 4 kommentarer

Kostpris

Jeg er i gang med en opgave og for at jeg kan bruge wilsons formel skal mine kostomkostninger være konstante.
Er de det hvis materialerne kan være svingende?
Alstå hvis jeg laver trapper og stålpriserne er svingene kommer min kostpris så også til at være svingende?
Avatar billede geogun Nybegynder
21. november 2012 - 20:19 #1
Ja det vil jeg mene..

Har lige set på formlen og kan godt se hvad du mener.. man man kan vel aldrig sikrer sig mod prisstigninger .. så den må vil bare give en estimering om et eller andet....

Ved ikke stål bare var et eksempel.. men det er noget af det mest svingende,

Du kan måske tage højde for de svingninger der kan vare.. ved at ligge dig på den sikre side.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2012 - 22:03 #2
Man kan altid lave kontrakter, som sikrer samme kostpris. Hvis du laver en kontrakt med din leverandør, kan man i princippet godt sikre sin kostpris. Hvis der er tale om en udenlandsk leverandør kan man kurssikre ordren, og så samtidigt have en kontrakt på leverancer til fastsat pris. Det kræver, at man aftager en vis mængde før en leverandør vil gå med til en fast pris. Der er dermed tale om en slags valuta- og vare- optioner...

Man kan også køre med et større varelager, men det er lidt rigeligt bare for, at sikre ens råvare/kost priser.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2012 - 22:18 #3
Med hensyn til kostpriser generelt er det ok og accepteret, at man bruger gennemsnits beregninger. Det er ikke altid, at eksempelvis en produktionskæde er lige effektiv. Der er mange faktorer, der kan ændre sig, så det er almindeligt, at beregne sig frem til gennemsnitspriser. Eksempel råvarepriser kan forandre sig - så der beregner man et gennemsnit. Produktiviteten kan ændre sig - så der beregner man igen et gennemsnit. Der er mange faktorer til, at produktiviteten kan ændre sig, nyt personale, ændringer i sygefravær. Ændringer i processer. Ændringer i lønninger. Det vigtige er, at der foregår en styringsproces, hvor man laver kvalitative beregninger. Er en proces for kompliceret deler man den op i mindre processer, indtil man har et fornuftigt beregningsgrundlag. Uden selvfølgelig at bruge for mange ressourcer på administration.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2012 - 19:02 #4
Jeg kan også svare kort - det er i orden, at udregne et gennemsnit for kostprisen. Det er meget brugt i produktionsvirksomheder, hvor kostprisen varierer. Man bruger statistiske beregninger enddog til tider simpel fremskrivning. Kan jeg få mine points?