Avatar billede uth Nybegynder
20. november 2012 - 12:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bibeholde data fra en kolonne når man autoudfylder

Jeg har en formel i kolonne B4, som bruger en relation mellem tallene fra kolonne B1 og kolonne B4. Jeg har en tilsvarende formel i kolonne B5 som også baserer sig på den samme relation men mellem B1 og B5 osv. hen over 200 kolonner. Når jeg autoudfylder formlen mod højre springer Excel automatisk til de næste kolonner, sådan at beregningen i kolonne B5 ikke bruger værdierne fra B1 men B2 osv. Det er ret frustrerende, at man så manuelt skal ændre B2 til B1, B3 til B1, B4 til b1 osv i takt med at man kommer frem i kolonnerne. Det er ALTID værdierne fra kolonne B1 der skal bruges til beregningerne i de andre kolonner. Der findes stensikkert en smart måde man kan gøre dette arbejde på (det er forklaret stærkt forenklet - der skal mange rettelser til i hver formel). Er der nogen der kender en smart løsning på dette?
Avatar billede ae03 Novice
20. november 2012 - 12:28 #1
Hvis du sætter $ ind inden rækkeangivelsen, beholdes den faste angivelse, når du kopierer nedefter. Tilsvarende gælder v kolonneangivelse
Avatar billede uth Nybegynder
20. november 2012 - 12:36 #2
så hvis jeg vil autoudfylde ud mod højre, hvordan gør jeg det? Hvor skriver jeg kolonneangivelsen? (Haha - jeg troede egentlig jeg var god til Excel, men jeg kan godt se, at jeg "kravler" lige i det her tilfælde). Jeg kan forstå, at jeg ikke bare kan bruge "autoudfyld til højre" muligheden (jeg arbejder i et spansk regneark, så jeg ved ikke lige hvad det hedder præcist på dansk) så hvordan gør man så?
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2012 - 13:03 #3
B$1
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2012 - 13:10 #4
Undskyld, $B1
F.eks. =$B1*B4 kopieret til højre bliver til =$B1*C4
Avatar billede uth Nybegynder
20. november 2012 - 13:17 #5
Genialt. Skulle lige regne ud, at det var min grundformel, der skulle udfyldes saadan. Du er en helt :-)
Smid et svar og jeg godkender straks.
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2012 - 13:24 #6
Giv point til ae03, når ae03 har smidt et svar.  :-)
Avatar billede ae03 Novice
20. november 2012 - 15:33 #7
Det får du så her, om end det ikke er vigtigt med pointene. Jeg samler ikke.
Avatar billede uth Nybegynder
20. november 2012 - 15:39 #8
nej, man kan jo ikke rigtig bruge dem til noget. Gav de nu en tur til Caribien, når man havde nået x antal point, havde det sikkert være anderledes :-) - men tak for hjælpen til jer begge !!
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2012 - 20:49 #9
Husk at lukke spørgsmålet.  :-)
Avatar billede uth Nybegynder
20. november 2012 - 21:06 #10
Det troede jeg man gjorde ved at acceptere svar og give point. Hvis det ikke er sådan, hvad skal man så gøre?
Avatar billede uth Nybegynder
20. november 2012 - 21:07 #11
Ah - bloody h....det havde jeg glemt ;-)