Avatar billede xavis Nybegynder
18. november 2012 - 21:12 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af dynamisk disk til grundlæggende

Hejsa

Jeg har for nylig købt nogle nye harddiske, da jeg har alt for mange små diske. Planen er så at kopiere indholdet på de mindre diske over på de nye større diske.

Diskene har tidligere siddet i en filserver, som jeg ikke har adgang til mere, og kopieringen foregår over USB på en bærbar computer med Windows 7 (begge diske sidder i et eksternt kabinet).

Jeg har nu fået formateret de nye diske, og de skulle være ok. Da jeg så gør klar til at kopiere data fra første disk, viser det sig, at den er dynamisk, og at hvis jeg vil have adgang til den, skal den konverteres til en grundlæggende disk. Hvor jeg så vil miste data.

Er der en måde, hvorpå jeg kan konvertere den dynamiske disk til en grundlæggende uden at miste data? Eller er der en anden måde at få adgang til dataene på?

På forhånd tak!
Xavis
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2012 - 21:48 #1
Har ikke selv erfaring med det, men har fundet et link du måske kan bruge:
http://www.partition-tool.com/resource/change-dynamic-disk-to-basic.htm
Avatar billede xavis Nybegynder
18. november 2012 - 22:45 #2
Er der nogen andre, der har prøvet det her program? Jeg er ikke meget for at kaste mig ud i det uden videre.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 23:28 #3
Jeg har programmet, men har ikke forsøgt omtalte øvelse. Jeg opfatter programmet et udmærket redskab. Jeg turde godt selv prøve, men det giver jo ikke dægning, når jeg ikke lige har prøvet med en dymamisk disk. Men måske prøver jeg det.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 23:53 #4
Så er det prøvet med succes. Brugte en Samsung disk på 500GB.
I Windows 8 lavede jeg den om til dynamisk disk (Den blev grøn)
Så lod jeg ToDo lave den tilbage som almindelig basic disk. Prog. genstartede og så var det i orden og alle data var bevarede og uskadte.
Avatar billede xavis Nybegynder
19. november 2012 - 00:07 #5
Mange tak for hjælpen, gammelmand!

Så må jeg prøve, om det lykkes en af dagene. Jeg håber virkelig, at det virker, uden at mine data går tabt.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2012 - 10:20 #6
Det er ok. Men der er noget som undrer mig. Du skriver:"den er dynamisk, og at hvis jeg vil have adgang til den, skal den konverteres til en grundlæggende disk. Hvor jeg så vil miste data."

Da jeg havde konverteret prøvedisken til Dynamisk disk, var jeg inde i Denne computer for at se efter data; og ikke alene var de der, men jeg kunne også kopiere data til en anden disk.

Når dine diske før har siddet i en Fil-server. er det så ikke muligt, at de er formateret med Linux? Hvis de er, eller du ikke er sikker, så prøv at køre en Linux Live-cd, og tilgå diskene derfra.
Avatar billede xavis Nybegynder
19. november 2012 - 11:32 #7
Jeg ved med sikkerhed, at den ikke er formateret ved hjælp af Linux. Det var en hjemmebygget server, der kørte Windows Server (2003, vist nok). Så ja, det er da mærkeligt, at du kan se data på og kopiere til og fra den dynamiske disk.

Den har som sagt siddet i en filserver, hvor den selvfølgelig har siddet på et internt SATA-kabel. Nu sidder den i et eksternt kabinet tilsluttet min bærbare computer ved hjælp af et USB-kabel. Jeg ved ikke, om dette har noget at sige?
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2012 - 11:55 #8
Nej det kan da vist ikke have betydning at disken kører extern når du kan se disken i Denne computer. Jeg kan i det hele taget ikke se, hvorfor der skulle være læseproblemer med en Dynamisk.
Jo det skulle da lige være hvis du har sat disken til en XP, den går ikke, man skal op til Vista eller bedre. Prøv at se her:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/What-are-basic-and-dynamic-disks
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2012 - 11:57 #9
Ps. Reelt Windows 7 eller 8. Jeg prøvede på w8.
Avatar billede xavis Nybegynder
19. november 2012 - 14:16 #10
Ah. Der må foreligge en misforståelse.
Jeg kan IKKE se disken i Denne computer - kun under Diskhåndtering.
Og det er her, den siger, at jeg vil miste data, hvis jeg vil konvertere den til en grundlæggende disk. Når jeg højreklikker på den, er der også en mulighed for at aktivere den, men hvis jeg prøver det, får jeg bare at vide, at det ikke er muligt.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2012 - 16:47 #11
Det vil sige, at du kører med noget nyere end XP?
Det sidste - Ja det er jo bare Windows.
Når disken ikke kan ses i windows, skulle man tro den mangler partitions tabellen? Men her taler vi så om Dynaminske diske fra en server, og så er vi ude hvor jeg ikke kan bunde. Jeg aner ikke om der bruges den slags tabeller i en server, men man gør i windows.
Men du kan uden risiko sætte det program, som 220661 anbefaler, til at se efter om der er mistet en tabel. Det gøres oppe for oven under Wizard / Partition recovery Wizard.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2012 - 17:01 #12
Ellers er der måske noget het? Hvi du ruller lidt ned står der i højre side FREEWARE og i venstre side http://www.diydatarecovery.nl/download.htm tools:
Avatar billede xavis Nybegynder
20. november 2012 - 19:52 #13
- På min bærbare kører jeg med Windows 7.

- Altså, når jeg siger, den har siddet i en filserver, så snakker vi om en hjemmebygget, stationær computer, hvorpå jeg havde Windows Server 2003.

- Jeg må lige prøve en af dagene at rode med det program, som blev anbefalet af 220661 i det første indlæg. Måske bliver det først til weekenden.

- Jeg er ikke helt klar over, hvad det er for et af prgrammerne på siden http://www.diydatarecovery.nl/download.htm, som du mener, jeg skal prøve med?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2012 - 23:47 #14
Når disken ikke kan ses i Denne computer, formoder jeg, at det skyldes, at der ikke er nogen partitions tabel - også kaldet filtabel - så windows kan se at der er en disk. Det er en ganske lille fil, så vidt jeg husker er den på bare på 512 kb. Normalt når disken ikke er over 2TB er det en MBR fil. Men uden den kan windows ikke se disken. Det program jeg henviser til, skulle kunne skrive en MBR til disken, så windows kan se den. Men jeg har aldrig selv haft erfaring med det problem.
Avatar billede xavis Nybegynder
21. november 2012 - 10:00 #15
Jeg har lige prøvet at køre programmet.
I hovedvinduet kan den fint se, at jeg har en disk på 1,5 TB tilsluttet, og under filsystem står der "unallocated". Dét, tænker jeg, er på grund af en manglende MFT. Så langt så godt.

Når jeg så går op under Wizard -> Partition recovery Wizard, vælger manuel gendannelse og klikker på næste, får jeg at vide, at der ikke er noget uallokeret plads, programmet kan søge i. Selvom den viser pladsen som uallokeret i hovedvinduet.

Nogen idéer til, hvordan det kan være, og hvad jeg evt. kan gøre?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2012 - 12:15 #16
Unallokeret betyder friplads, altså plads på disken, som ikke er partitioneret http://billedeupload.dk/?v=yKh1d.jpg

"Manglende MFT +" Dedt er også bedre at bruge automatisk søgning.

Har du forresten sikret dig, at disken har et drevbogstav? Det er nødvendig for at disken kan ses i Denne computer?
Et drevbogstav tildeles i Diskhåntering ved højreklik på disken, og derefter vælge et bogstev.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2012 - 12:38 #17
Måske tog jeg fejl når jeg mente, at det ikke har betydning om en dynamisk disk er extern? http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itprogeneral/thread/32b6b665-1291-45a8-af29-4d944a0d5b68

Se  svaret fra Karry Brown:
No. Dynamic disks are disabled if Windows thinks the drive is portable or removable. You'll have to install the drive hooked up to an internal controller or an eSATA controller that lets Windows think the drive is not removable. ...........
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2012 - 12:39 #18
Ps. I mit forsøg på win8 pro, havde jeg sat disken direkte til bundkortet.
Avatar billede xavis Nybegynder
21. november 2012 - 12:54 #19
Jeg er godt med på, at uallokeret betyder, at der er ledig plads på disken. MEN, jeg vil jo påstå, at den er proppet med data - det var den i hvert fald, da den sad i min filserver.

Partition recovery Wizard angiver, at det skal være uallokeret plads, den skal søge i. Men den kan så ikke finde noget uallokeret plads, selvom det står angivet i programmets hovedvindue. Og det tyder måske på, at det alligevel ikke er uallokeret plads.

Disken har IKKE noget drevbogstav, da den IKKE kan ses i Denne computer, som også tidligere angivet. Jeg kan kun se disken under Diskhåndtering, men jeg kan ikke få lov til at angive noget drevbogstav. Under Diskhåndtering kan jeg få lov til at genaktivere disken, men når jeg prøver det, siger den, at det ikke kan lade sig gøre. Jeg kan også få lov til at konvertere til en grundlæggende disk, men så vil jeg miste data, og det er jo lige netop det, jeg ikke ønsker.

Jeg har ikke mulighed for at slutte drevet direkte til bundkortet, da det er en bærbar computer, jeg sidder ved.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2012 - 16:08 #20
Ja jeg regnede godt nok med at du vidste det. Det var bare for en sikkerheds skyld, for ikke at skulle skrive frem og tilbage.

Men hvis denne Kerry Brows fra nettet har ret, så kan du kun løse dit problem ved at alliere dig med en som har en stationær eller købe en USB eSATA controller  til ca. 150 kr. http://www.addonics.com/products/adu3esa.php
Hvilken jeg selvfølgelig ikke har erfaring med.
Avatar billede xavis Nybegynder
21. november 2012 - 23:25 #21
Bum bum. Det var ikke lige den blindgyde, jeg havde håbet på.
Du skal have mange tak for hjælpen indtil videre. Der kan muligvis godt gå lidt tid, inden jeg får allieret mig med en stationær computer. Men til den tid vender jeg frygteligt tilbage :)
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2012 - 00:46 #22
Det er i orden:)
Avatar billede xavis Nybegynder
25. november 2012 - 03:58 #23
Nu har jeg haft disken i en stationær computer med Windows XP Professional. Under Diskhåndtering kunne jeg importere den, hvormed den fik et drevbogstav, og jeg havde adgang til alt indholdet. Og dataene er nu blevet overflyttet. Hurra!

Hvis du smider et svar, så skal du få point. Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2012 - 10:32 #24
Til lykke:)
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2012 - 13:39 #25
Husk at lukke dit spørgsmål.