Avatar billede uth Nybegynder
04. november 2012 - 16:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

LG Plasma TV - skærmopløsning

Har købt et LG 42" plasma tv, som ifølge manualen og såmænd også skærmmenuen kan levere en skærmopløsning på  1360X768.

Jeg har min win7 pc foran, som med et hæderligt ATI kort leverer lyd og billeder og som på mit tidligere tv kunne levere en hvilken som helst opløsming på skærmen jeg ønskede.

Men nu kan jeg kun få en brugbar  1024 768opløsning eller en mindre anvndelig 1280 x 720. Ingen af dem er reelt brugbare, fordi langt de fleste programmer er designede med dialogmenuer, hvor OK, Anuller osv. kun figurerer uden for mit skærmbillede.

Starter jeg maskinen op i fejlsikret tilstand kan jeg igen, gennem win 7 skærmmenuen vælge præcis den skærmopløsning jeg gerne vil have, men desværre gemmer maskinen ikke denne skærmtilstand.

Er der nogen der ved, hvordan man "tvinger" en højere skærmopløsning igennem, så man bedre kan bruge skærmen som pc monitor
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2012 - 16:14 #1
kontrolpanel/skærm/juster skærmopløsning
Avancerede indstillinger, fanebladet Skærm, fjern hak i 'skjul tilstande...'
Avatar billede uth Nybegynder
04. november 2012 - 17:16 #2
Ja - den var slået fra, men den springer fra en opløsning på 1260x720 til en opløsning på 1920x1060, som skærmen siger nej til, og så kun med 30 mhz opdateringstid. Underligt, for jeg er sikker på, at jeg før kørte med en opløsning 1600x1068...anyway - det er nok så tæt man kan komme på et svar :-).
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2012 - 17:48 #3
hvordan er du koblet på tv? dvi vil typisk identificere kilden som pc, og låse til maks 1360x768 - men via hdmi kan du måske få den til at modtage 1920*1080 og lade tv nedskalere (detaljer forsvinder)
Avatar billede uth Nybegynder
20. november 2012 - 12:27 #4
Jeg kan efter intens forskning se, at det er et generelt problem med plasma skærme, men ikke med LCD skærme. Jeg har kun en almindelig VGA udgang på grafik kortet. Hmm...jeg må jo nok smide et andet grafikkort i med HDMI udgang og så se, hvad det bringer. Tak for forsøgene...smid et svar claes57 så trykker jeg på "godkend" :-)