Avatar billede PapaDoc Nybegynder
31. oktober 2012 - 19:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nyinstallation af Windows 8

Hej Eksperter,

Jeg har benyttet mig af Windows 8 opgraderingstilbuddet, men oplever problemer, når jeg forsøger at installere det på min bærbare computer. Der er i forvejen installeret Windows, men jeg vil gerne slette alt fra Windows 7, og installere Windows 8 som det eneste.

Min bærbare (Lenovo Ideapad U310) har både en SATA harddisk og en SSD, og jeg vil gerne - hvis muligt - installere Windows på SSD'en. Under installation - efter valg af sprog og indtastning af produktkode - vælger jeg brugerdefineret, men får at vide, at der ikke er noget harddisk. På en anden tråd herinde med nøjagtig samme fejl og samme computermodel, kunne jeg forstå, at harddisken skulle ændres til Achi i bios. Det er gjort, og nu kan jeg også se harddisken, når jeg vælger brugerdefineret. Problemet nu bare, at der er mange partioner og drev af forskellige størrelser. Kan jeg bare markere dem individuelt og slette dem? og derefter installere Windows 8 som det eneste?

Computeren er kun et par uger gammel, og derfor intet nævneværdig på den som ikke kan slettes.
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
31. oktober 2012 - 19:55 #1
Link til den anden tråd:

http://www.eksperten.dk/spm/970784
Avatar billede Haven Nybegynder
31. oktober 2012 - 19:58 #2
Du kan sagtens slette dem alle, hvis du ingen vigtige data har.
Vær dog opmærksom på, at der som regel ligger en recovery partion, til gendannelse af computerens operativsystem. Det ville være bedst, men ikke nødvendigt at undlade at slette den i tilfælde af, at du en dag skulle få brug for den :-)
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
31. oktober 2012 - 20:09 #3
Tak for det hurtige svar :-)

Det lyder godt. For der er hele 8!

Jeg har taget en back-up, men det er vel kun drivers og lignende. Hvordan kan jeg se hvilken partion recovery er gemt på?

De hedder følgende:
Drev 0 Partion 1 (8 GB ledig af 8 GB) OEM (Reserveret)
ikke-allokeret plads på drev 0 (21,8 GB ledig af 21,8 GB)
Drev 1 Partion 1: System_DRV (161 MB ledig af 200 MB) System
Drev 1 Partion 2: Windows7_OS (366,7 GB ledig af 420 GB) Primær
Drev 1 Partion 3: LENOVO (21,4 GB ledig ud af 25,5 GB) Primær
Drev 1 Partion 4: Lenovo_Part (3,7 GB ledig ud af 19,3 GB) OEM reserveret
ikke-allokeret plads på drev 1 (21,8 GB ledig af 21,8 GB)
Avatar billede Haven Nybegynder
31. oktober 2012 - 20:13 #4
Vil skyde på, at det ligger på:
Drev 1 Partion 4: Lenovo_Part OEM reserveret

Du kan, til at starte med, nøjes med at slette partitioner på Drev 0, som skulle være din SSD disk, og så installere på denne.
Når du så har installeret windows 8, kan du altid slette de resterende hvis du skulle få lyst, eller behov for det.
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
01. november 2012 - 12:17 #5
Det lykkedes at få installeret Windows 8 som helt ren installation, og slettet alle partioner med Windows 7.

Hvis du skriver et svar, kan du lige få nogle point :-)

Nu er det bare alle driverne der driller. De fleste af tingene virker, men touchpad og lidt andet virker ikke (optimalt), og de downloadede drivers til Windows 8 64-bit kan af en eller anden årsag ikke installeres, fordi at de ikke er til 64-bit .. hmm.. men det må jeg rode lidt med.
Avatar billede Haven Nybegynder
01. november 2012 - 12:52 #6
Super, du fik det installeret :-)

Prøv evt disse drivers:
http://www.odrivers.com/2012/10/lenovo-ideapad-u310-drivers-win8.html
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
01. november 2012 - 13:36 #7
Ja, især når Microsoft Support havde påstået i telefonen, at det ikke er muligt at nyinstallere Windows 8 opgraderingen, da den "skal bruge filerne fra Windows 7, og udelukkende kan installeres ovenpå denne" :-)

Tak for linket. Men den siger stadig:

"Du skal køre 64-bit-versionen af DPIns.exe på denne computer".