Avatar billede Retardobananen Nybegynder
31. oktober 2012 - 18:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er rom helt præcist?

Hej jeg har et spørgsmål jeg har holdt inde længe hvad er rom ? altså gb rom
Avatar billede Haven Nybegynder
31. oktober 2012 - 18:39 #1
Med gb rom, mener du så Gameboy rom?
Isåfald står ROM for Read-Only-Memory, som betyder, at man i princippet som udgangspunkt ikke kan ændre i de data, som er lagret på den. Hvis du vil vide mere, kan du læse om det her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Rom_(hukommelse)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2012 - 18:41 #2
Read only memory er jeg enig i. Og den eneste måde at ændre det på er så vidt jeg ved at flashe noget nyt på.
Det er faktisk også det der sker når en bios opdateres.
Avatar billede Retardobananen Nybegynder
31. oktober 2012 - 19:58 #3
Mange gange tak
Avatar billede RogerWilco Seniormester
01. november 2012 - 06:33 #4
Frit efter hukommelsen:

ROM = Read Only Memory
Laves fra fabrikken med de data der én gang for alle skal være i chippen.

PROM = Programable Read Only Memory
Leveres blanke, hvor brugeren kan programmere den én gang for alle.

EPROM = Erasable Programable Read Only Memory
Leveres blanke, og kan programmeres af brugeren. Med et lille vindue over chippen, så den kan slettes med UV-lys.

EEPROM = Electrically Erasable Programable Read Only Memory
Leveres blanke, men hvor brugeren kan programmere den, og også slette den, mens den sidder i udstyret.

Alle har gennem tiden været brugt som BIOS i pc'ere, men sidstnævnte der bruges nu til dags.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2012 - 07:20 #5
#4 Tak for dit uddybende svar:-)
Avatar billede Retardobananen Nybegynder
01. november 2012 - 16:25 #6
Tak alle sammen nu har jeg bare lige et nyt spørgsmål hvordan giver man point
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2012 - 16:38 #7
Ikke som du lige gjorde.
Se her hvordan: http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5
Avatar billede Retardobananen Nybegynder
01. november 2012 - 17:21 #8
ahh ok tak