Avatar billede P36 Nybegynder
30. oktober 2012 - 10:12 Der er 6 kommentarer

HJÆLP til diagram i excel!

Har fået en forespørgsel fra min chef, som mener man kan lave et diagram i excel, hvor du kan få diagrammet til automatisk at vise den data som du markere. Han kunne dog ikke fortælle mig hvordan det skal gøres, og jeg har ligeledes heller ikke selv kunne finde ud af det!

Jeg har data i 4 kolonner fordelt på 52 rækker (året delt op i uger) og da diagrammet bliver meget presset, hvis alt data skal vises, ville det være optimalt, hvis man løbende kunne markere det data man ønsker illustreret i diagrammet, uden at skulle ændre på formler osv.
Nogen der ved om det kan lade sig gøre ? og i så fald hvordan?

Håber mit spørgsmål/problem giver mening, og at nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tak :)
Avatar billede supertekst Ekspert
30. oktober 2012 - 10:26 #1
Det kan lade sig gøre via VBA - d.v.s., at der skal lidt programmering til.

og så velkommen til Eksperten..
Avatar billede duxz Nybegynder
30. oktober 2012 - 10:31 #2
Hej P36,

En quick and dirty løsning er at du i laver et et område hvor du henviser til dine data felter og med en formel der lyder nogenlunde som: =hvis(a1="",ikke.tilgængelig(),a1). Hvis cellen er tom så returnerer formlen en fejl (#I/T), hvilket ikke vises i diagrammer.

//Martin
Avatar billede P36 Nybegynder
30. oktober 2012 - 11:01 #3
mange tak for jeres hurtige svar!

duxz//Martin: Jeg kan umiddelbart ikke få det til at lade sig gøre.. Kunne du evt. forklare det lidt mere uddybende?

- P!
Avatar billede duxz Nybegynder
30. oktober 2012 - 12:26 #4
Eeerhm ja altså jeg synes heller ikke lige at det virker som det plejer...hm.

Nå men ellers så kig her http://peltiertech.com/Excel/Charts/DynamicLast12.html

Nu ved jeg ikke hvor rutineret du er i excel, men ovenstående er relativt avanceret.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2012 - 16:12 #5
Det kan lade sig gøre med formler.
Hvis du vil sende filen med en klar opgavebeskrivelse, vil jeg godt forsøge at hjælpe.

hans.knudsensnabelamail.tele.dk
(udskift snabela med @)
Avatar billede store-morten Ekspert
30. oktober 2012 - 18:04 #6
Måske med "Filter" på kolonnen med uger.