Avatar billede Klokke91 Nybegynder
29. oktober 2012 - 08:17 Der er 13 kommentarer

Hjælp til at forbinde projektor og bærbar computer!

Hejsa.

Jeg har fået en projektor med aux indgang (det stik med en rød, hvid og en sort). Men jeg kan ikke forbinde min bærbare computer til denne, da min computer ikke har aux udgang. Kan man gøre det på en anden måde? Tænker selv at man evt. kan køre det over en dvd afspiller, men ved ikke om man kan slutte sin computer til en dvd afspiller og på den måde få det videre til projektoren?

Skal bruge projektoren til at vise billeder med simple motiver, som der skal tegnes af efter.
Avatar billede Klokke91 Nybegynder
29. oktober 2012 - 08:20 #1
Alternativt har jeg tænkt at jeg må brænde de billeder jeg skal bruge på en dvd (RW), og så bare smide dem på dvd'en. Ville bare rigtig gerne kunne køre computeren direkte på projektoren.
Avatar billede Panen Nybegynder
29. oktober 2012 - 10:16 #2
Avatar billede des_84 Nybegynder
29. oktober 2012 - 10:43 #3
Find ud af hvilke udgange din bærbar har og hvilke indgange din projektor har.

Du kan forbinde med både VGA, DSUB(DVI), og HDMI.
Man kan typisk også få convertere til de forskellige standarder, men er det kun et billede du skal have over, vil jeg da anbefale den nemmeste løsning som er et VGA kabel.
Avatar billede des_84 Nybegynder
29. oktober 2012 - 10:44 #4
Hvis projektoren har trådløs teknologi kan man også bruge dette. Det kræver dog et program på bærbaren for at forbinde.
Avatar billede Lars_Mortensen Nybegynder
29. oktober 2012 - 11:11 #6
Hvilken projektor er det (mærke og model)?
Hvilket udgangsstik har du på den bærbare?
Avatar billede Klokke91 Nybegynder
31. oktober 2012 - 21:41 #7
Projektoren er en ældgammel en. Tror den hedder AL-100? http://www.geekalerts.com/u/al-100.jpg
Den eneste indgang på projektoren er 3 x RCA (det gule, røde og hvide stik).

Min computer har kun VGA udgang. Har i dag prøvet at købe dette stik: http://ak1.ostkcdn.com/images/products/32/833/P12541109.jpg

Har sat det nyindkøbte stik i min bærbares VGA udgang og sat mit 3 x RCA -> 3 x RCA stik mellem den nye stik og til projektoren. Når jeg prøver at oprette forbindelse til projektoren, siger den en mærkelig konstant brummende lyd, og intet billede kommer frem.

Har prøvet at sætte en dvd til vha. mit 3 x RCA -> 3 x RCA. Det kan godt fungere at få DVD'en til at virke med projektoren. Men ikke min bærbare :(
Avatar billede Lars_Mortensen Nybegynder
31. oktober 2012 - 22:28 #8
Jeg tror desværre ikke, at jeg tager meget fejl, når jeg kommer til flg. ræsonnement:

Din projektor har indgang til både lyd og billede, idet den har indbygget forstærker og højttalere.
Dvs. at 2 af stikkene er til lyd og det tredie er sammensat (composite) video.

Det adapterstik, du har købt, ser ud til at være VGA til RGB. Så når du forbinder dette til projektoren, får den noget videosignal ind på lydindgangene og det er dette, du hører som brum.

Ergo har du brug for en VGA - composite adapter, MEN det kræver, at dit grafikkort i den bærbare understøtter at sende composite signal (tv out).

Kig evt. her:

http://www.monoprice.com/products/product.asp?c_id=104&cp_id=10430&cs_id=1043012&p_id=2509&seq=1&format=2

Det tvivler jeg på, at det gør, da der i givet fald typisk ville være et VGA stik i maskinen, eller medfølgende adapter. Men kig evt. i manualen eller søg på supportsiden hos fabrikanten.

Jeg er dog bange for, at du må konkludere, at din bærbare ikke kan tilsluttes projektoren.
Avatar billede Lars_Mortensen Nybegynder
31. oktober 2012 - 22:31 #9
Rettelse:

Jeg skrev flg.:

Det tvivler jeg på, at det gør, da der i givet fald typisk ville være et VGA stik i maskinen, eller medfølgende adapter. Men kig evt. i manualen eller søg på supportsiden hos fabrikanten.

Der skal selvfølgelig stå:

Det tvivler jeg på, at det gør, da der i givet fald typisk ville være et RCA stik i maskinen, eller medfølgende adapter. Men kig evt. i manualen eller søg på supportsiden hos fabrikanten.
Avatar billede Klokke91 Nybegynder
31. oktober 2012 - 22:58 #10
Der er RCA stik i projektoren. (hunstik med det røde, gule og hvide)

Hvordan finder jeg supportsiden hos fabrikanten?
Avatar billede Klokke91 Nybegynder
31. oktober 2012 - 22:59 #11
Har købt projektoren via den blå avis. Den tidligere ejer havde brugt det til en playstation, så i min verden burde det kunne lade sig gøre med en computer også?
Avatar billede Klokke91 Nybegynder
31. oktober 2012 - 23:00 #12
Kan dog ikke få min ps3 til at køre over den..
Avatar billede Klokke91 Nybegynder
31. oktober 2012 - 23:02 #13
Hm, kom lige til at tænke på at det er nok er min computer, som ikke er god nok.. For den kan jo køre med nøjagtig samme stik fra en DVD afspiller. Så måske er det fordi min computer ikke tillader at sende i det signal, eller hvad det var du snakkede om :)

Undskyld jeg lyder som en dum blondine og tusind tak fordi I prøver at hjælpe!