Avatar billede morten100 Novice
28. oktober 2012 - 08:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Blue screen of death

Når jeg starter min DELL PC med Windows XP op, får jeg en blå skærm med beskeden om at der er et "overløb af en stakbaseret buffer", som angiveligt kunne gøre det muligt for fremmede magter at tage kontrollen over min PC.  Jeg har søgt lidt på det og fundet frem til, at der nok er tale om en virus.  Og så vidt jeg kan læse mig til kræver det, at jeg genindstallerer Windows.
Spørgsmålet er, om jeg kan redde de familiebilleder og musik jeg har liggende, eller det går tabt.
Og: Skal jeg have en teknikker på besøg for at redde stumperne inden genindstallationen?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2012 - 10:10 #1
http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html

prøv med den

men ellers
vi har sådan en gennemgang ligge på eksperten
hvis du har mod på den

http://www.eksperten.dk/guide/1232

m.v.h
Avatar billede carlsensoftware Nybegynder
29. oktober 2012 - 19:30 #2
Jeg liv lave en Rescue USB/ CD på en anden computer.

Du kan selv lave en med YUMI ( det er meget nemt )
http://www.pendrivelinux.com/ (...)

Eller download en færdig Rescue USB / CD
http://www.malwarehelp.org/ (...)

Måske kan en Rescue USB / CD rette dit problem.

Hvis ikke kan du altid lave en Linux Live USB med YUMI.
Hvis du ikke har prøvet Linux før, så vil jeg anbefale Ubuntu eller Mint.
Med Linux Live CD ( USB ) kan du flytte dine billeder over på fx en USB.

Mvh
Carlsen
Avatar billede morten100 Novice
01. november 2012 - 16:31 #3
Hej treatmenice.  Dine links er sikkert gode men de kræver, at jeg kan downloade nogle programmer fra nettet.  Det kan jeg ikke, da jeg ikke kan komme videre fra den blå skærm (deraf tilsyneladende udtrykket blue screen of death).

Hej carlsensoftware.  Så vidt jeg kan se, kræver dine løsninger også at jeg kan komme ind på skrivebordet og arbejde derfra.  Det eneste jeg kan gøre er at komme ind i opsætningen ved at trykke en af F-knapperne (jeg har glemt hvilken, da jeg sidder på en PC på arbejde).  Desuden er jeg ikke specielt kyndig udi PC´ere og programmering etc.

Hvis det nu er en root kit, jeg har fået, vil den så blive slettet ved en genindstallering af Windows?  Eller kan den ligge og gemme sig i de helt basale programmer?
Avatar billede carlsensoftware Nybegynder
01. november 2012 - 19:10 #4
Der tager du ganske fejl.
Når du har lavet en Rescue USB med fx YUMI, skal du bare boot (sikkert med F12 eller F11) fra den USB du har lavet med YUMI på en anden computer og scanne din computer, helt uden at starte Windows.

Med YUMI kan du installer flere virus scanner på din USB. ( brug en tom USB og formater den med YUMI )

Hvis du ikke kan rede din computer med en virus scanner, så vil jeg anbefale at du med YUMI "installer" Ubuntu 32bit på din USB.
Du kan så boot din USB og starte Ubuntu og flytte dine billeder til fx din USB.
Ubuntu er ikke mere "farlig" end et skift fra Windows til Mac OS X.

Det med "root kit" kan jeg ikke svare på da det er mange år siden jeg har haft en virus. ( Jeg bruger virus program "avast free" )

PS. ( Nej, jeg har ikke lavet YUMI :-)  )
Avatar billede morten100 Novice
03. november 2012 - 17:26 #5
Super!  Tak for hjælpen!