Avatar billede dbg Juniormester
22. oktober 2012 - 22:10 Der er 12 kommentarer

Tweak grafikkort i bærbar

Har denne bærbar som jeg bruger til at spille diverse 3D spil:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02287293&tmp_task=prodinfoCategory&cc=us&dlc=en&lc=en&product=4232907

DETTE ER PRÆCIS HVAD DER STÅR I SPECIFIKATIONERNE:
Video Graphics:    ATI Mobility Radeon HD 5650 Graphics (switchable)
Video Memory: up to 3738 MB total graphics memory with 1 GB DDR3 dedicated

Hvad betyder det at der er "up to 3738 MB total graphics memory"?
hvordan får man de sidste 2714 mb grafik i brug?

f.eks. når jeg spiller GTA IV så står der i grafik indstillingerne at den bruger omkring 800 mb ud af 1000 mb, men grafik er stadig ikke i tip top stand så hvordan får man den til at bruge alle 3738 mb som der står den kan?

(hvis jeg skruer op for detaljerne osv. begynder spillet bare at lagge)

hvordan tweaker man grafikkortet til f.eks. GTA IV eller andre 3D spil?
hvordan får man maksimum ud af grafikkortet?
Avatar billede NSJ-DATA Nybegynder
22. oktober 2012 - 22:17 #1
dedicated betyder at det er grafikkortets egen hukommelse (Ram). Dem vil du altid kunne udnytte 100%. Men de sidste er dine Ram på Bundkortet og Processor der laver dette, dvs. At du ikke for serlig meget glæde af dette. Selfølgeligt påvirker de grafikkortet på en god måde, men det skal du også dele med resten af computeren.
Avatar billede NSJ-DATA Nybegynder
22. oktober 2012 - 22:20 #2
Du kan ikke gøre så meget andet end at overclock (tune), så det køre hurtigere end standard. Men PAS PÅ! Du har med en bærbar at gøre. Vil også lige sige at du skal kigge mere på clocks end hukommelse .
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. oktober 2012 - 22:23 #3
Jeg vil nok anbefale dig IKKE at forsøge dig med at forsøge på at presse mere ud af grafikkortet, selv om det måske kunne lade sig gøre.

Dette gør jeg, da du med stor sandsynlighed forholdsvis hurtigt vil sidde tilbage med en bærbar der skal have skiftet grafikkortet.

Man kan jo selvfølgelig være heldig, og hvis du begynder på det vil jeg da krydse fingre for at det går godt.

Min egen godt nok ældre tx1270eo stod af netop på grund af et meget varmt grafikkort, og jeg har da også læst forskellige steder om DV6 modeller der har opgivet ævred, jeg har dog ikke undersøgt det mere nøje.
Avatar billede dbg Juniormester
22. oktober 2012 - 23:07 #4
jamen det er det jeg ikke forstår.. for når jeg laver en grafiktest i GTA IV så siger den at jeg kun bruger 75% af grafikkortets ydelse og omkring 50% af computerens Memory RAM, og ca. 94 % af computerens CPU

man skulle da tro at den kunne yde lidt mere end de 800 ud af 1000 mb fa grafikkortet hvis den kun bruger 50% af rammene og der er 3gb ram ledigt.. og at den så tilmed kun bruger 75% af de dedikerede ram i grafikkortet..

så forstår ikke hvorfor den ikke bruger alt den ydeevne og så giver lidt bedre grafik
Avatar billede dbg Juniormester
22. oktober 2012 - 23:09 #5
vil det sige at man intet kan gøre uden at det udgøre en risiko for at skade hardwaren?
Avatar billede NSJ-DATA Nybegynder
22. oktober 2012 - 23:12 #6
Nej! Du vil altid kunne skade din hardware på at tweake, fordi du gør noget det ikke er beregnet til :-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. oktober 2012 - 23:44 #7
#5 Hvis du er glad for din computer så bør du ikke gøre noget, så heller finde sig i lavere kvalitet i visse spil, der vil altid komme nye spil der kræver mere og mere.

Jeg vil gætte på at du bør satse på bedre framerate frem for de nok så flotte effekter.

Ellers så bør du måske satse på en stationær til de krævende spil, ryger grafikkortet der så i med et nyt.

Der er jo  godt nok sket en del siden CS og frem til i dag, så forståeligt nok du vil have det hele med.
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. oktober 2012 - 23:52 #8
Nu er det længe siden jeg har rodet med alt dette, så måske er det her ikke tilfældet.
Du har 6gb ram,
windows 32bit kan kun bruge 3-4gb
Hvor i mod Windows 64bit kan bruge det hele.

Og her er det de nye kloge hoveder kommer ind
Har en Windows 32/64 bit nogen indflydelse på grafikkortets adgang til rammen, eller klarer grafikkortet det selv?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2012 - 07:20 #9
generelt er det en meget dårliog ide at overclocke en bærbar de de OFTE har ret svært ved at komme af med varmen

det er rigtigt at du kan skade kortet ret alvorligt og da det er en bærbar er det jo en ny maskine du skriver om
men lidt kan du altid prøve men TEST DEN FØRST OG start med en lille smule

test kortet med denne her

http://www.geeks3d.com/20120911/msi-kombustor-2-4-2-released/

du kan overclocke det med denne her

http://www.guru3d.com/files_details/afterburner_download_msi.html

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2012 - 08:10 #10
Avatar billede dbg Juniormester
23. oktober 2012 - 18:19 #11
tjek denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=XUpuHmRC3Hw

det er sådanne ting jeg vil foretage for at give et lille boost..
der er vel ingen risiko i det han foretager sig i videoen?
er der andet man kan gøre i den stil uden at udgøre en risiko for at skade hardwaren?
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2012 - 09:11 #12
du skal i hvert fald gøre noget ved din køling af maskinen og på en bærbar er det svært
men du kan købe usb kølere til at sætte dem på

http://www.pricerunner.dk/sp/usb-k%C3%B8ler.html

det er en dårlig ide at overclocke en bærbar - den har i forvejen svært ved at komme af med varmen

men hvad sker der

m.v.h