Avatar billede lasbas Nybegynder
08. oktober 2012 - 21:26 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Er der en aldersgrænse for omdeling af reklamer

Som spørgsmålet lyder

Er der en aldersgrænse for omdeling af reklamer ?

og er der forskel på enkelt tilfælde og fast omdeling ?

Det er en ejendomsmægler som har hyret et hold fodboldpiger (U11)
til at dele kalendere og flyers ud (kalendrene er ret tunge)

Jeg mener at der er noget lovgivning på området

Gerne links til noget dokumentation

point deles i tilfælde af flere gode svar

mvh
Avatar billede claes57 Ekspert
08. oktober 2012 - 21:38 #1
de skal være 13 år gamle - jf søndagsavisen søger kun børn, der er fyldt 13. Jeg kan umuligt forestille mig, at ejendomsmæglere har en specifik undtagelse i lovgivningen.
https://www.blivomdeler.nu/bliv-omdeler-nu
Avatar billede lasbas Nybegynder
08. oktober 2012 - 21:50 #2
Nej det kan jeg nu heller ikke :)

Men det kunne være at de gerne måtte i enkelt tilfælde
altså når det ikke er et fast job
Avatar billede store-morten Ekspert
08. oktober 2012 - 22:23 #3
http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger-mv/unge/at-vejledninger-om-unge/wit-e02-ikke-undervisningspligtige-unges-arb/e02-ikke-undervisningspligtige-unges-arb/teasers/indholdsfortegnelse-bilag/bilag-7.aspx

Bilag 7

Liste over, hvad unge, som er fyldt 13 år, må beskæftiges med, jf. § 30

1.Lettere arbejde inden for landbrug, gartneri, rideskoler med fodring, udmugning, pasning af mindre husdyr samt heste, lugning, bær- og frugtplukning, plantning, grøntsagsopsamling samt lignende opgaver.
2.Lettere arbejde med modtagelse, sortering, optælling, prismærkning samt pakning af varer og emballage i butikker, supermarkeder og varehuse.
3.Lettere ekspedition i mindre forretninger, såsom kiosker, bagerbutikker og grøntforretninger.
4.Lettere rengøring, oprydning og borddækning.
5.Lettere manuel montering, dog ikke lodning og svejsning.
6.Lettere malearbejde, dog ikke sprøjtemaling.
7.Lettere manuelt arbejde, såsom ilægning i poser, kuverter og æsker, kontrol og pudsning af færdige produkter samt håndtering af rent vasketøj.
8.Lettere budtjeneste, herunder internt piccoloarbejde, og udbringning af aviser og reklamer samt salg af aviser o.l.
9.Lettere arbejde med bogopsætning på biblioteker.
10.Lettere arbejde med desinfektion af koyvere o.l. med desinfektionsmidler og andre midler, der er godkendt til dette formål af Fødevaredirektoratet. Midlerne må ikke være faremærkede eller indeholde organiske opløsningsmidler.
Avatar billede finb Ekspert
08. oktober 2012 - 22:44 #4
De må vist kun "tjene" sponsor-fodbold-tøj,
mod at "arbejde" som fodboldspillere,
men det er nok mere fornøjelse end arbejde.
Avatar billede lasbas Nybegynder
08. oktober 2012 - 22:55 #5
@store-morten

De er under 13 år

@finb

De tjener kr 2 pr omdelt kalender+flyer
Avatar billede store-morten Ekspert
08. oktober 2012 - 23:06 #6
Netop, for at udfører punkt 8. skal man være fyldt 13 år.
Avatar billede store-morten Ekspert
08. oktober 2012 - 23:12 #7
http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger-mv/unge/at-vejledninger-om-unge/wit-e01-undervisningspligtige-unges-arbejde/e01-undervisningspligtige-unges-arbejde.aspx

1.1. Arbejde for en arbejdsgiver
Den unge er omfattet af bekendtgørelse om unges arbejde, når den unge udfører arbejde for en arbejdsgiver. Om dette er tilfældet, er en konkret vurdering.

Når det skal det vurderes, om der er tale om arbejde for en arbejdsgiver, er det bl.a. væsentligt,
•om den unge udfører arbejde, der kan sidestilles med eller har overvejende lighed med det arbejde, ansatte udfører
•om den unge har pligt til at stille sin personlige arbejdskraft til rådighed
•om den unge er undergivet instruktionsbeføjelse og kontrol
•om der stilles arbejdsrum og andre nødvendige hjælpemidler til rådighed.

Alle fire kriterier behøver ikke være opfyldt, for at der er tale om arbejde for en arbejdsgiver.

Det har også betydning, om arbejdsgiveren bærer risikoen for arbejdsresultatet eller opnår en eventuel fordel heraf. I tvivlstilfælde kan det tillægges betydning, om den unge får løn for sit arbejde.
Avatar billede lasbas Nybegynder
08. oktober 2012 - 23:38 #8
Tak til alle for de gode svar
Avatar billede lasbas Nybegynder
08. oktober 2012 - 23:39 #9
læg et svar så deler i de 200 points
Avatar billede store-morten Ekspert
08. oktober 2012 - 23:39 #10
Ping
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. oktober 2012 - 08:57 #11
Jeg er spejder, og vi har historisk delt masser af telefonbøger ud... - også dengang de bestod af to fliser på hver 3 kilo.

Der skal skeles efter, om det er "arbejdsgiver" arbejde, eller om det er frivilligt arbejde for en forening.

Som arbejdsgiver gælder reglerne ovenfor, men er det ulønnet, så indtægterne går til foreningen, mener jeg ikke der er nogen nedre grænse.

Vi lavede selv det "stunt", at spejdergruppen som tak for hjælpen, gav tilskud til ture, til de specifikke folk der hjalp med uddelingen. Her kunne man måske godt indvende at det derfor alligevel var aflønnet...

Men får pigerne specifikt et beløb udbetalt til sig selv, er det helt klart et arbejdsgiverforhold, og så skal de være over 13.