Avatar billede PeterMichael Nybegynder
06. september 2012 - 21:29 Der er 10 kommentarer

billedtekst nummerering rækkefølge

Jeg har et irriterende problem med nummereringen af mine billedtekster i en lang tekst i min Word2010.
Billedteksterne numre (dvs. egl. billedernes numre)lader jeg Word automatisk generere.
Når billederne står under hinanden er der ingen problemer og Word genererer automatisk det korrekte fortløbende nummer for billedteksten. F.eks.: Fig. 43 , Fig. 44 , Fig. 45
Men står der 2 billeder ved siden af hinanden, så bytter Word om på rækkefølgen, så billedet til højre får det laveste nummer og billedet t.v. det højeste nummer!
Det næste billede igen, som står under de 2 billeder, får korrekt det næste nummer i rækkefølgen.
Og er der 3 billeder ved siden af hinanden er rækkefølgen af nummereringen af de 3 endnu mere kaotisk.
SÅ HVORDAN retter jeg manuelt nummereringen til de steder, hvor den står forkert?
Alle billeder har feltkoden SEQ*
Jeg har prøvet alt muligt med at bytte om på billeder eller billedtekster, men Word bytter bare nummereringen tilbage igen til den forkerte rækkefølge!
v.h. PeterMichael
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. september 2012 - 23:19 #1
SEQ-felter bliver ikke automatisk opdateret ved ændringer. Har du prøvet at markere og opdatere SEQ-felterne (F9) uden at det retter problemet? Hvis ja:

Er dine billedtekster (og billeder) placeret i f.eks. tekstbokse? Hvis ja, har de en anden ombrydning end "på linje med tekst"? I givet fald: hver tekstboks er forankret til et afsnit på den side, hvor tekstboksen befinder sig. Det er rækkefølgen af afsnittene med ankrene, som bestemmer rækkefølgen af SEQ-numrene - ikke rækkefølgen af tekstboksene. Du kan trække ankrene rundt, hvis de ikke er indstillet til at være låst.

Hvis ovenstående er forklaringen: jeg vil meget anbefale at indsætte billeder og billedtekster i selve teksten (på linje med tekst), medmindre der f.eks. er brug for, at tekst løber omkring dem. Så får du aldrig den slags problemer. Hvis du skal placere billeder ved siden af hinanden, kan du f.eks. lave en tabel uden kanter med det ønskede antal kolonner og indsætte billeder med tilhørende billedtekter deri.

Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8). Så kan du se ankeret, når du markerer et objekt (billede, tekstboks mm.)
Avatar billede PeterMichael Nybegynder
07. september 2012 - 12:27 #2
Tak for meget instruktiv forklaring, - hvoraf der dog er ting jeg ikke helt kender til....
1. Jeg har prøvet at opdatere SEQ felterne, men det hjalp ikke uanset hvordan jeg gjorde.
2. Mine billedtekster er i en tekstbox, ja, og de har en anden ombrydning end 'på linie med tekst', da jeg vil have billederne til at stå nogle bestemte steder på siden. Der er dog IKKE tekst rundt om billederne i de tilfælde, hvor der 2 el. 3 billeder ved siden af hinanden.
Så i de tilfælde, hvor der er flere billeder ved siden af hinanden, kunne jeg måske bruge formateringen 'på linie med tekst'  -  men så kommer de 2 billeder lige efter hinanden! Og jeg vil have de skal stå med en pæn afstand imellem hinanden.
Så det går ikke.

3. Ellers kunne jeg jo overveje dit forslag med en usynlig tabel ramme  -  selv om det lyder lidt besværligt i min lange tekst med mange billeder?

MEN så skriver du, at man kan flytte 'ankrene' rundt? Hvad er ankrene?  Når jeg aktiverer formateringstegnene (Ctrl+Shift+8), så synes jeg ikke jeg kan se nogen 'ankre' ??

Jeg har skrevet, at jeg ikke kan ændre SEQ-numrene (ved 2 billeder der stod ved siden af hinanden), men 1 (een!) gang lykkedes det pludselig...- Jeg har så prøvet samme procedure (?) adskillige gange, men det er ikke lykkedes at gøre tricket igen. Men det MÅ jo kunne lade sig gøre, siden det er sket 1 gang!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. september 2012 - 12:48 #3
Ad 1) Prøv at markere et SEQ-felt med musen og tast F9. Så vil det markerede felt blive opdateret (F9 opdaterer alle felter i det markerede). Hvis feltet ikke ændrer sig til det forventede, KAN det skyldes, at feltet er låst (låses med Ctrl+F11 - låses op med Ctrl+Shift+F11 - men det er nok ikke sandsynligt). Da felterne er i tekstbokse, er det ikke sikkert, at du får held til at markere alt med Ctrl+A. Det kan ellers være det letteste for at opdatere mange felter med F9.

Ad 2) Du kan sagtens lave afstand mellem billederne uden at indsætte dem i tabeller - indsæt f.eks. en venstre-tabulator der, hvor venstre kant af et billede skal være. Klik imellem billederne og tast en gang på tabulatortasten for at indsætte et tabulatortegn, som skubber billede 2 hen til tabulatorens placering.

Ad 3) Det med tabellen behøver slet ikke at være besværligt. Lav en tabel med en række, 2 kolonner - eller hvad du ønsker. Tilret den som du vil have den, marker tabellen og gem den som "Hurtig del" (fanen Indsæt > Hurtige dele) og indsæt den hurtige del, hver gang du skal have den opsætning af billeder. Lav på den måde så mange varianter, du har brug for - og du kan hurtigt indsætte dem efter behov.

Ankre:
Marker først et billede/en tekstboks. Kan du så ikke se et anker? Der er en separat indstilling for ankre, som du kan ændre på (dansk her frit efter hukommelsen fra min Word 2010, som lige nu er stillet til engelsk): Filer > Indstillinger > kategorien Vis (eller Display?) > Vis objektankre. Slå den til. Et anker vises faktisk som et lille sort, tegnet anker ved det afsnit, som objektet "hænger fast på". Et anker kan låses til et bestemt afsnit, men hvis det ikke er låst, kan du trække det til en anden placering med musen.
Avatar billede PeterMichael Nybegynder
07. september 2012 - 12:49 #4
Ved nærmere eftertanke kan jeg godt leve med  -  når der er flere billeder ved siden af hinanden  -  at de umage billeder så står med 'på linie med tekst' - formateringen. Det kan godt gå an.
MEN når jeg så har ændret den formatering, og skubbet de 2 el. 3 billeder ind på siden, hvor jeg synes de skal stå, hvordan får jeg så ændret nummereringen? Så vidt jeg kan se er problemet stadig det samme?
Avatar billede PeterMichael Nybegynder
07. september 2012 - 14:23 #5
Nu har jeg fundet ankrene - de var ikke slået til. Tak for det tip.

Ideen med en tabel er egl. ret genial. Så lykkes mit nørkleri med ombytning af numre ikke, går jeg over til det.

Men nu har jeg prøvet et andet af dine forslag, nemlig at låse feltet. Jeg har prøvet at ombytte numrene med klippe/sætte-ind og så bagefter låse felterne med Ctrl+F11  -  og det synes at virke!?  I hvert fald er numrene ikke hoppet tilbage endnu selv om teksten er blevet opdateret flere gange....

Tak for meget præcise forklaringer.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. september 2012 - 14:27 #6
Sørg for, at billedteksterne med numrene OGSÅ er på linje med tekst, dvs. hent dem ud af tekstboksene og sæt dem almindeligt ind i dokumentet. Marker alt (Ctrl+A) og opdater felter (F9).

Hvis der ikke er tekst ud over f.eks. "Billede 1", "Billede 2" osv. (hvor nummeret er dannet af et SEQ-felt) kan du bare kopiere én sådan tekst (kun teksten, ikke hele teksboksen) og indsætte den alle relevante steder, hvorefter du kan opdatere felter (og slette tekstboksene).
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. september 2012 - 14:32 #7
Hov, din post #5 dukkede op, mens jeg skrev #6 (som er svar på #4).

Mht. låste felter: det kan være nyttigt, men det er ikke nødvendigvis helt smart i dit dokument. Hvis du ændrer i dokumentet, så numrene skal ændres også, vil det give dig besvær med at holde numrene i orden.
Avatar billede PeterMichael Nybegynder
07. september 2012 - 14:47 #8
nåh ja, hvis jeg så ændrer i dokumentet med nye billeder, - så går det jo helt galt, hvis nogle billede-tekster er låst! Det havde jeg ikke lige tænkt på. Fint du lige gjorde opmærksom på det.
Avatar billede PeterMichael Nybegynder
19. november 2012 - 21:40 #9
Jeg har ikke givet dig points for dine meget fine svar, for jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan! Undskyld!
Tilsyneladende skal jeg først ACCEPTERE svaret  -  hvordan gør jeg det?
Og så skal jeg oprettet et nyt spørgsmål og kalde det 'Point til lene-fredborg' , OK, men så skal jeg derefter i tekstfeltet skrive et link til spørgsmålet  -  hvad er dette link ??

Den meget forvirrede PeterMichael!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. november 2012 - 00:04 #10
Der skal være oprettet et "Svar", for at du kan tildele point. Mine tidligere poster var lavet som "Kommentar".

Denne post er lavet som et svar.

Du kan finde vejledning her (i dette tilfælde, se under "En bruger har løst mit problem, men jeg kan ikke give ham points?
":
http://www.eksperten.dk/faq