Avatar billede computerhelp Nybegynder
03. september 2012 - 15:42 Der er 2 kommentarer

Køler til min bærbar!

Hejsa Eksperter!

Jeg ville bare lige hører om i ikke kunne anbefale en køler til en 17 tommer bærbar?

Mine venner siger det ville gøre, så mit Minecraft stopper med at lagge! :)
-Er det rigtig? :)
Avatar billede Blandy Praktikant
03. september 2012 - 15:48 #1
Umiddelbart kommer det hele an på om din bærbar bliver for varm.

Hvis det skyldes at din maskine bliver for varm, så vil den automatisk skrue ned for ydevnen for at sænke temeperaturen. Så ville det nok hjælpe med noget ekstra køling. Dog vil det helt klart være best hvis du får gjort den bærbare rent.

Men hvis det er fordi din bærbar generalt ikke stærk nok til at kører minecraft, vil det ikke hjælpe med ekstra køling.
Avatar billede KHHP Juniormester
03. september 2012 - 15:54 #2
Hvis det er en nyere maskine og den ikke bliver særlig varm, men stadig lagger, så kan det skyldes at den mekanisme/software, der skal sørge for at den skifter fra det lavtydende Intel HD Graphics eller AMD APU, til det højtydende nvidia GPU eller AMD HD 6xxx eller HD7xxx GPU. Har selv haft fingrene i flere af den type maskiner og det er ikke altid at skiftet sker som det skal og da det kun er nvidia der udbyder drivere til de maskiner der er udstyret med det såkalde Switchable Graphics, så er man lidt på spanden, fordi det er ikke alle producenter der kan finde ud af at opdatere deres drivere til nyeste version. Til min egen Intel HD Graphics/Radeon HD5650, som godt nok kører med manuelt skift, er seneste driver version 8.8 og er fra en gang i 2010, mens vi er oppe i version 12.x på support.amd,com. Den driver kan jeg ikke bruge, fordi skiftet så bliver forhindret.
Så det kan godt være et software problem og ikke hardware.