Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 17:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvad betyder 10/100/1000 bredbåndsforbindelse

Er der nogle der kan fortælle på jævn dansk hvad en 10/100/1000 bredbånds forbindelse betyder.

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
19. august 2012 - 17:56 #1
det er noget vås - men dit lankort til kabel kan være 10/100/1000 - dvs det kan klare de hurtige gigabit-forbindelser (1000mbit), og er samtidig kompatibel med de tidligere (langsommere hhv 100 og 10 mbit).
Så man bruger udtrykket om lankort og routere.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 18:02 #2
Det forklaret en hel del tak for svar, smid et svar hvis du vil havde point.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 18:05 #3
En 20/2 Mbit fra TDC er det så 2000 Mbit i download

http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_bb_bb20
Avatar billede KHHP Juniormester
19. august 2012 - 18:11 #4
Nej. En 20/2Mbit er 20Mbit downloadhastighed og 2Mbit upload hastighed.
Jeg tror ikke engang at man med en fiberforbindelse kan få højere end 1000Mbit som virksomhed og grænsen hedder vist nok lige omkring 100Mbit for private.
Hvis du læser lidt længere nede på siden du linker til, så står der følgende:
Hos TDC får du altid en stabil forbindelse. Du får 20 Mbit download og 2 Mbit upload, eller så meget det kan lade sig gøre at levere på din adresse. Efter du har afgivet din bestilling, undersøger vi, hvilken hastighed du kan få.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. august 2012 - 18:22 #5
og så er det lige det med stort og småt.
MB er mega byte (en byte er 8 bit)
Mb er mega bit - og dem er der 10 af (inkl stopbit) på en byte.
så en 20Mb linje vil typisk på en pc vise download op til 2MB -  der er så lidt plads, der trækkes fra til bla hastighedsstyring, så regn ikke med dl på over 1,8MB.

Sælgere af lan-forbindelser holder fast i at sælge Mb, da det lyder af mere. Det svare lidt til at din bank ville opgive saldo i øre i stedet for kr på din opsparing, og brugte kr på din gæld (eller som nogle taber sig i pund og tager på i kilo).

Men det er vigtigt at vide, hvilken enhed man tager om (og køber) - biler er stadig i HK, da KW (det korrekte) giver et mindre tal.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2012 - 08:38 #6
Tak for kvalificeret svar.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2012 - 10:01 #7
Jeg forstå det sådan at ingen vil havde point