Avatar billede Denarn Nybegynder
14. august 2012 - 20:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

CMS i PHP

Hej eksperter.

- Jeg har ledt og ledt efter nogle tutorials til at lave mit eget CMS, med PHP.

- Er der nogle af jer, der kender en god tutorial, eller på anden vis kan vise/fortælle hvordan jeg laver mit eget.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2012 - 20:13 #1
Der er formentligt over hundrede opensource CMS skrevet i PHP.

Du kunne jo tage og kigge lidt paa nogen af dem for at se hvordan de goer tingene.
Avatar billede Denarn Nybegynder
14. august 2012 - 20:14 #2
Ja, der er rigtig mange. Men føler ikke rigtigt jeg får noget ud af, at kigge deres filer igennem.

Det jeg leder efter, skulle gerne gå lidt i dybden, fortælle om tingene, så jeg samtidig lærer og forstår det, og ikke bare C/P'er.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2012 - 20:26 #3
Det er muligvis copyright viloation at copy paste (afhaengig af om deres og din licens er kompatibel), saa det skal du ikke bare goere.

Men de boer udover selve kilde koden have noget developer information (arkitektur, guidelines etc.) som du kan laese og saa kigge paa udvalgt kildekode.

Hvis de ikke har developer information, saa er kvaliteten af projektet formentligt saadan at du ikke boer kigge projektet.

Hvis du leder efter en 5 siders guide til hvordan man laver en serioes web app, saa bliver du enten skuffet eller snydt.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2012 - 20:41 #4
cms som sådan er ikke svært - du skal bare pinde den ned i små opgaver.
1) du vil kunne logge ind som admin
2) andre skal kunne logge ind med mindre adgang
3) du og andre skal kunne skrive sider/kode uden at den kan hackes
4) der skal være mulighed for at ændre design, så fuld css.

1) du laver en mysql tabel med brugere og opdeling i niveauer
2) du koder med http://www.eksperten.dk/guide/1480
3) siderne designes til et flydende layout, så farve, tegnsæt osv let kan ændres.

Og så er det nu, du begynder at tænke systemet igennem - overser du noget, så er det måske helt forfra.
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
14. august 2012 - 20:54 #5
Jeg er ikke ude på at fornærme dig, men at du ikke får noget ud af at gå igennem andre systemers filer, kunne tyde på at det selve PHP du har et problem med at forstå, eller også er du bare doven.

For at sætte sig ind i hvordan et specifik CMS system hænger sammen, er man nødt til at give sig selv den tid det tager. Man kan ikke bare hurtigt gennemgå det og tænke "nåh det fatter jeg alligevel ikke". Selv når du finder ud af hvordan det hænger sammen, og du skriver et selv der er konstrueret efter samme metoder og principper, hvorfor kunne du så ikke bare bruge det allerede velfungerende system?

Derudover kan man ikke forvente at der findes tutorials til alt, som arne også skriver. Nu kan jeg fortælle dig at der findes et hav af dem til det her, og det kan du finde bare ved en enkelt søgning på Google. Disse vil dog kun gå på basis, og med god grund. Der er ingen der kan guide dig igennem et sådant foløb, da det udelukkende er baseret på dine egne færdigheder.

Jeg håber ikke at grunden til du spørger om dette, er fordi du syntes det kunne være sejt at have lavet sit eget CMS, enten til dig selv eller jeres virksomhed. Fordi det er det ikke. Tværtimod.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2012 - 21:15 #6
Et kvalitets CMS er ikke noget man bare laver.

Jeg vil tro at det kraever minimum 100000 timer.
Avatar billede Denarn Nybegynder
14. august 2012 - 21:38 #7
Det kan du have ret i arne_v. :-)

Jeg tror jeg vil bedømme en ekstra gang, om jeg finder det nødvendigt at lave mit eget.

Hvem vil have pointene? - Jeg kan ikke beslutte mig, da i har ret alle sammen. - Hvordan deler jeg dem op, hvis det er mest fair?
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
15. august 2012 - 00:29 #8
Jeg melder fra på point for denne gang, så du kan dele dem mellem claes og præsidenten arne. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2012 - 05:29 #9
du kan sagtens dele - bare vent til alle har lagt svar

og et svar fra mig
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2012 - 05:32 #10
Hvis du er villig til at investere tid i det kan du ioevrigt laere en masse ved at lave dit eget CMS - du smider det bare vaek naar du er faerdig, men det du har laert husker du - og det kunne give en stoerre forstaaelse af en masse "hvorfor er det saadan", naar du arbejder med at customize eller lave nye moduler til et eksisterende CMS.