Avatar billede kwekweunited Nybegynder
09. august 2012 - 17:35 Der er 14 kommentarer

Mobilt bredbånd - hvad skal jeg vælge?

Hej allesammen,

Jeg er i den situation at jeg i nogle måneder skal pendle mellem Odense og København og vil i den forbindelse gerne kunne være på nettet i toget på hele strækningen. Jeg har prøvet at koble mig på via min mobil (abb. hos Oister), men det er kun inde i Odense samt lidt før København det virker og jeg sidder altså en times tid uden net :S

Har overvejet at købe noget mobilt internet (sådan en fin dongle ting) men er i tvivl om det ikke vil være samme dækning som 3G nettet på min telefon!? Er der i øvrigt nogen der ved hvilke selskaber der kan klare dækning hele vejen - hvis der er nogen?

Håber nogen kan hjælpe mig med mit lille problem :)
Avatar billede pstidsen Novice
09. august 2012 - 17:47 #1
Kan man ikke købe WiFi i toget?
Avatar billede kwekweunited Nybegynder
09. august 2012 - 18:10 #2
jo for 29 kr./7 timer, så tror enhver anden løsning er billigere :)
Avatar billede claes57 Ekspert
09. august 2012 - 18:17 #3
dsb bruger vist nok pt tdc/3 i en kombo nu, og er i gang med at indføre telia - så hvis du kender en med en telia dongle, så prøv at låne en på en tur/retur.
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. august 2012 - 18:35 #4
de anmedelser jeg har læst om 4G er det telia det for bedste karaktere det samme skulle efter sigende være det samme med 3G
Avatar billede arvinaliari Nybegynder
10. august 2012 - 03:16 #5
Dsb tilbyder internet i tog mellem København og Århus! (Der er planer om at udvikle det til Esbjerg-Sønderborg samt nord for Århus!

Rejser du på DSB 1' er internetadgangen inkluderet i prisen. På Standard kan du for 29 kr. købe 7 timers adgang til internettet.

Du kan købe Net pr Sms eller i toget af personalet! Tror faktisk også man kan få noget rabat med et Net-Klippekort!

Jeg er selv medlem af Plusmore og har derfor fået 6 stk gratis internet! Og ja det virker meget godt! Dog ikke under Storebælt! Men det er jo kun ca 8 min uden net hehe :)

Håber jeg kunne hjælpe!
Avatar billede mikaelch Novice
10. august 2012 - 18:29 #6
jeg synes det virker telia.dk mobil bredbånd , deres er internet stabilt hele vejen imellem københavn Odense men også længere men

jo internet forbindelse under storebælt ryger normalt men det er meget kort tid
Avatar billede Andyboy Nybegynder
10. august 2012 - 21:16 #7
CBB har pt. bredbånd til ca. 25 kr. om måneden hvis man tager et år ad gangen - http://www.internet-bredbaand.dk/838/cbb-mobilt-bredband-25-kr-pr-maned-hvis-du-betaler-for-et-ar/ . Det kunne måske være værd at prøve.
Avatar billede arvinaliari Nybegynder
10. august 2012 - 23:58 #8
Tænker bare på at på en tog rejse er man i bevægelse hele tiden...! Vil de ikke have indflydelse på kvaliteten ad internet hvis man bruger Mobilt bredbånd fra andre firmaer (Usb net)? Tror det ville virke super hvis man var det samme sted hele tiden! Men er ikke sikker! :)
Avatar billede Rommy Nybegynder
15. august 2012 - 18:41 #9
Jeg har selv samme dilemma, men med et twist, for jeg er til tider også med i bil, så løsningen med internet i DSB løser kun halvdelen af mit problem :).

Har haft kigget på http://123bredband.dk/30-mbit-mobilt-bredband/ og i 30+ Mbit ser Telia ud til at vinde.
TDC har måske bedre net (og langt dyrere!), men med 4G så tænker jeg det er lige meget?!
Avatar billede arvinaliari Nybegynder
15. august 2012 - 22:10 #10
Det kommer an på om Telia har dækning der hvor du skal bruge dit net! For uden dækning kan du ikke bruge 4G til så meget ;). Men igen hvis du f.eks har brug for net der hvor kraverne vender så skal du måske købe TDC. men hvis du er en i en storby så brug da Telia ;). Bruger selv Callme
Avatar billede Rommy Nybegynder
16. august 2012 - 10:58 #11
Der kan man bare se. Jeg troede bare hastighed også havde indflydelse på dækningen, via stærkere signal, men ja teknisk er jeg nok temmelig uvidende :-).

Jeg er ikke altid i nærheden af by, men Telia tiltaler mig grundet hastighed og pris, sammenlignet med TDC.
Løsningen må vel være at få sådan en dongle på prøve, for så vidt jeg ved, er der ikke binding hos Telia, men det er der hos TDC, så jeg prøver det billigste sted først ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. august 2012 - 11:25 #12
http://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx kan du udfylde
Tjenestetyper (vælg Alle) og Teknologier (vælg LTE for hurtigt mobil data), og så marekere både nuværende og planlagte master og zoome ind på de adresser, du oftest er på. Der må helst ikke være mere end 1-2 km fladt terræn for at det virker godt.
Avatar billede kwekweunited Nybegynder
23. august 2012 - 21:54 #13
Jeg fik da vist aldrig afsluttet tråden, men nu er den åbenbart også overtaget af en anden, så det er jo bare fint :)

Jeg endte med at købe et abb hos Telia og jeg vil sige deres net kører ganske upåklageligt hele vejen mellem Esbjerg og København, dog er det sjældent den slår over på 4G, men når det sker er det rigtig lækkert :)

Ved ikke om mikaelch og Rommy kunne smide et svar når nu de begge nævner Telia som en løsning?!
Avatar billede Usernavn Nybegynder
23. august 2012 - 22:09 #14
Hvorfor hulen ikke bare købe en data-pakke til dit mobil abonnement?

Du skal bare slå "tethering and portable hotspot" til på din tlf.
Wupti, du kan bruge din telefons internet via wifi.

Internettet på min tlf.  er ca. 3Mbit (3G - Telia) og virker fint på min pc.
har aldrig haft problemer med dækning.. selv på motorvejen køre den optimalt.

ps. 1Gb data er mere end rigeligt. (jeg betaler kun 50kr ekstra på min tlf regning.)