Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
09. august 2012 - 14:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PTR record i DNS opsætning

Jeg har ændret min exchangeserver så den ikke længere bruger smart host men sender mails direkte.

Efter denne ændring er jeg begyndt at få af fejlmeddelser vedr PTR fra flere modtagere.

Eksempel:
mx.modtager.net har afvist din meddelelse til følgende e-mail-adresser:
Modtager Navn (navn@modtager.net)
mx.modtager.net udløste denne fejl:
Connecting IP must have valid PTR record for 11.22.33.44
Der opstod et problem under levering af meddelelsen til denne e-mail-adresse. Prøv at sende meddelelsen igen. Kontakt helpdesk, hvis problemet fortsætter.

---

Jeg benytter i dag Comendo som spamfilter og her derfor en MX record der hedder:
mitdomæne.dk. MX 10 gw1.security.comendo.com.
mitdomæne.dk. MX 20 gw2.security.comendo.com.
mitdomæne.dk. MX 30 gw3.security.comendo.com.
mitdomæne.dk. TXT "v=spf1 ip4:11.22.33.44 a mx:cmail1.com ?all"

11.22.33.44 er min offentlige yderside IP. Der er ikke nogle DNS records på IP 11.22.33.44, de har alle andre IP'er.

Nu er mit spørgsmål, hvad skal jeg oprette for at undgå PTR fejlen, skal der oprettet en a record der f.eks. hedder:
mail.mitdomæne.dk
og så en mx record der hedder MX 40 mail.mitdomæne.dk

eller hvordan undgår jeg at mine mail bliver stoppet af andres spamfilter?
Avatar billede amite Mester
09. august 2012 - 14:49 #1
En PTR record er en pointer record som skal findes i ARPA zonen for den respektive IP-addr.  Så du skal med andre ord kontakte din linjeudbyder (f.eks. TDC) og få dem til at pege IP'en (PTR record) på f.eks. mail.ditdomæne.dk.

Samtidigt kan du pege mail.ditdomæne.dk tilbage på IP'en, således at du opnår en korrekt reverse DNS validatering
Avatar billede leif Seniormester
12. august 2012 - 17:47 #2
Som amite skriver måske lidt kryptisk, så skal PTR record for din IP ændres af din ISP/Internet udbyder

Men for at det giver mening er det vigtigt da nogen også kontrollerer for det.

Så hvis PTR for IP 11.22.33.44 peger på mail.domæne.dk, så skal det også være en A record for mail.domæne.dk som peger på IP: 11.22.33.44
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
13. august 2012 - 10:44 #3
Hvad hvis der er to domæner, der begge ryger på samme exchangeserver?
Avatar billede leif Seniormester
13. august 2012 - 19:08 #4
Man har en PTR record, dvs. du skal vælge om det skal være mail.domæne.dk eller mail.domæne2.com som skal være din PTR

Det er kun et eksempel med mail.domæne.dk, det kunne ligeså godt være kurt.domæne.dk eller andet, det vigtigste er at PTR, A og hvad SMTP siger den hedder passer sammen.
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
20. august 2012 - 08:57 #5
Det laver til at det virker uden problemer, tusinde tak for hjælpen :)