Avatar billede r3cor Nybegynder
03. august 2012 - 01:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Computer genstarter af sig selv

Nu er det blevet så irriterende at jeg simpelthen må have hjælp.
Det startede efter jeg ved et uheld ramte kabinettet i fronten med støvsugeren, uden at være særdeles hårdt genstartede den dog med samme da jeg gjorde det. Lige siden har den genstartet på tilfældige tidspunkter uden noget mønster og det er monster irriterende efterhånden.

Den genstarter, står passiv med kølerne på omkring 10-20% RPM i en 3-4 sekunder, og starter så op igen og viser Post screen etc.

Den gør det på skrivebordet, i spil, under film, det spiller ingen rolle hvad jeg laver og den gør det også hvis den står for sig selv over nat.

Jeg har kørt Memtest og Furmark og har en fornemmelse det kunne være strømforsyningen som er ustabil. Jeg derudover også renset alle dele for støv og dobbelt tjekket de sidder stabilt.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2012 - 08:32 #1
Jeg havde prøvet at tjekke disken for fejl, når den gør det på den måde:
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html  Er til Vista men de andre systemer virker på samme måde.
Avatar billede r3cor Nybegynder
03. august 2012 - 11:55 #2
Har desværre kørt en chk og det hjalp ikke. Mit problem er desuden blevet værre over natten, nu genstarter den så snart kølerne sætter ordentlig i gang, så indenfor 3-4 sekunder så snart den er tændt.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2012 - 12:19 #3
Tjek disken for fysiske fejl (hvis du kan)
http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HD-Tune.shtml
Det kunne også lyde som om din strømforsyning var ustabil.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2012 - 12:22 #4
du har tjekket alle stikforbindelser fra psu, og også om kølere til cpu sidder korrekt fast?
Avatar billede r3cor Nybegynder
03. august 2012 - 14:44 #5
Har prøvet anden psu med samme resultat, andet grafikkort samme resultat. Computeren starter op og når lige at smide et kort beep ud før den restarter, som skulle indikere at boot er succesful.
Avatar billede r3cor Nybegynder
03. august 2012 - 14:45 #6
Med harddisk koblet af, samme resultat
Avatar billede r3cor Nybegynder
03. august 2012 - 14:46 #7
Køleren på CPU'en starter fint op hver gang computeren starter, ingen løse forbindelser på nogen af kølerne
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2012 - 19:14 #8
Ingen tvivl om det er bundkortfejl, men prøv at tage det lille battrei af på bundkortet i 15 minutter, og prøv igen.
Kunne måske være bios er forkvaklet, så det er derfor.
Udtage det lille battri vil nulstille bios til standard indstilling.
Virker dette ikke har jeg ikke andre bud end bundkortet er gået sig en tur.
Avatar billede r3cor Nybegynder
03. august 2012 - 20:59 #9
Prøvede som du sagde og resettede bios. Tænder dyret og computeren slukkede 1 sekund inde og vendte så tilbage til at slukke og genstarte 3-4 sekunder inde igen.
Avatar billede r3cor Nybegynder
03. august 2012 - 20:59 #10
Tak for hjælpen, kan desværre ikke komme længere uden at købe et nyt bundkort ser det ud til.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2012 - 21:01 #11
Nej det tror jeg heller ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2012 - 21:02 #12
velbekomme
Avatar billede thanh1999 Nybegynder
17. december 2013 - 18:41 #13