Avatar billede Getman Nybegynder
24. juli 2012 - 10:40 Der er 7 kommentarer

Gulvvarme der larmer

Hej - jeg søger desperat efter en VVS montør eller lignende der ved noget om gulvvarme?

Jeg og min kæreste overvejer seriøst at købe en lejlighed, der udelukkende varmes op med gulvvarme. Bygningen stod færdig i 2007 og er opført af NCC. Der er i forbindelse med den 5. års gennemgang der bliver gennemført af hele bygningen nu, skrevet på den generelle mangelsliste (mangler der går igen i hele bygningen) at gulvet "knirker" ved gulvvarmen.Der er tale om et trægulv. Jeg har hørt en lydfil af lyden og for mig lyder det lidt ligesom man popper popcorn under gulvbrædderne.

Ejendomsmægleren er gået med til at tænde for fyret i ejendommen nu her, for at vi kan høre lyden med egne øre i netop den lejlighed vi gerne vil købe. Vi er dog ret nervøse for, om denne test vil give os svar på, det vi frygter mest, nemlig om lyden bliver ved hele tiden mens man har varmen tændt.

Ifølge vores ejendomsmægler (der også bor i bygningen) larmer det udelukkende når man enten tænder for varmen eller skruer meget op for varmen. Da varmen reguleres af et termostat (hvor man indstiller at rummet skal være f.eks. 22 grader) er vi også nervøse for, at larmen vil komme hver gang varmen automatisk stiger fordi temperaturen udenfor falder. Ifølge nogle af de andre beboere i ejendommen larmer gulvvarmen slet ikke.

Ifølge NCC er gulvvarmen lagt korrekt i 2006/2007 - derfor har jeg meget svært ved at forstå hvorfor at der så opstår den larm.

Jeg håber meget at der er en der ved lidt mere om gulvvarme end mig, der kan komme med nogle svar, herunder især:

1) er det normalt at gulvvarme larmer når man tænder for det
2) er det nogen fare for, at et helt nyt gulvvarmeanlæg står og larmer konstant?
3) er der nogle gode råd vi skal være opmærksomme på?

ALle former for gode råd og indspark modtages med stor tak!!

MVH

Getman
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
24. juli 2012 - 11:24 #1
Larmen/lyden kan opstå af flere årsager. Det er aldrig nemt at foreklare lyde, men hvis lyden er en form for "syden" (boblende sodavand, utæt luftslange) eller let "raslen" kan det skyldes luft i systemet (slanger og/eller rørene). Et problem der ofte opstår med gulvvarme anlæg. Har tit hørt om det, men kan ikke lige give den tekniske forklaring på hvorfor. Nogle anlæg udstyres med en vakkumpumpe der suger luften ud. (Har vi i min egen ejendom).

En anden ting kan være hvis gulvet ligger på strør, og det knirker/knager når man går på gulvet. Så kan det skyldes gulvet er lagt forkert.

mht. til at få tændt for fyrret, vil jeg ikke tro det giver jer ret meget. For at opleve det reelle "problem" er i nødt til at være i lejligheden under normal drift. Fyrret og hele systemet vil fungere markant anderledes, når kun en enkelt lejlighed er tilsluttet. Det er ikke til at sige om det gør situationen værre eller bedre.
Avatar billede finb Ekspert
24. juli 2012 - 12:03 #2
Vise ord, coder-carl.
Der er for mange ubekendte i denne lejlighed,
men hvis I absolut vil have denne lejlighed, så
få indskrevet et forbehold i købskontrakten:

"Hvis larmen på noget tidspunkt skulle overstige X decibel og/eller Y herz frekvens, går handelen tilbage, og sælger betaler enhver udgift I måtte have haft."
Hvis sælger ikke går med til forbehold:
Overvej, om I skulle finde en anden lejlighed.

Mvh finb
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2012 - 16:38 #3
Hvis det kun er et specielt sted i rummet lyden kommer kan det være at røret sidder i klemme et sted, og udvider sig/trækker sig sammen. Og det vil give nogle "knirkelyde" eller små smæld når slangen flytter sig.
Med en gulvvarme vil jeg mene det er en alvorlig sag, da den med tiden kan slides så meget så den bliver utæt.
HAvde det været et jernrør så havde jeg ikke været urolig. Men gulvvarmermed trægulve er jo typisk lavet med enten Pex rør eller Alupex.
Jeg har været med til at lave et hvor rør lå i en 22 mm gulvspånplde hvor der var varmefordelingsplader med, og her fik vi at vide at i buerne hvor slangerne vendte sulle der være plads til at de kunne udvide sig i længden.
Og der er lige her jeg tror at dit prolem ligger. Der er ikke nok plads, så slangen gnubber mod trækonstruktionen.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2012 - 16:40 #4
Undskyld for nogle stavefejl. Håber i forstår sammenhængen
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2012 - 08:30 #5
kan vi få en tilbagemelding?
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
02. august 2012 - 11:26 #6
Undrer mig også lidt over man bruger så lang tid på at formulere et spørgsmål, hvortil der kommer fornuftig respons, og så bare er ligeglad...
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2012 - 11:56 #7
De har sikkert droppet købet, og har glemt alt om tråden her.