Avatar billede pstidsen Novice
20. juli 2012 - 15:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kopi?

Jeg var på jagt efter en Rubiks cube (professorterning) og så fandt jeg denne side: http://www.captoy.dk/legetoej/gaver-under-49-kr-403/professor-terning-eller-magiske-terning-600/ men jeg undrer mig over hvorfor Captoy kan sælge den til 1/4 af hvad markedsprisen er. Det er ikke fordi jeg ikke har tillid til siden. Jeg tør godt at købe den derinde, men jeg tænker mere på om det er en kopi, og om det i så fald er ulovligt?

På Wikipedia står der ""Rubiks terning" er et varemærke, som tilhører Seven Towns Limited. Ernő Rubik har det ungarske patent nr. HU170062 for mekanismen, men undlod at tage internationalt patent.", men da Captoy ikke bruger begrebet "Rubiks terning" er det så ikke ulovligt??
Avatar billede Afroninjaen Nybegynder
20. juli 2012 - 22:09 #1
Det ligner umiddelbart en kopi da der ikke er noget Rubiks mærke på og da der (så vidt jeg husker) ikke er kanter på de forskellige firkanter, på den originale.

Men hvis du ikke har noget imod at det er en kopi kan det jo nok gå an, uden at du kommer i bag tremmer.
Avatar billede pstidsen Novice
20. juli 2012 - 23:49 #2
Men er det lovligt at købe en kopi? Er der ikke patent på det stykke legetøj?
Avatar billede Afroninjaen Nybegynder
21. juli 2012 - 14:06 #3
Jo, men medmindre at patentindehaveren lægger sag an og du køber det til dig selv (altså, ikke gennem et firma), skulle der ikke været noget problem.
Avatar billede pstidsen Novice
21. juli 2012 - 14:10 #4
Det indlæg forstod jeg ikke lige... Er det lovligt eller ulovligt at købe den terning?
Avatar billede Afroninjaen Nybegynder
21. juli 2012 - 14:22 #5
Det ER lovligt! Men i princippet kan den blive taget tilbage hvis Seven Towns Limited lægger sag an mod dem der sælger kopien. (Hvilket de nok ikke gør.)
Avatar billede pstidsen Novice
21. juli 2012 - 15:34 #6
Men er det du siger så ikke bare "Det er ikke ulovligt så længe det ikke bliver opdaget". Den køber jeg ikke...
Avatar billede pstidsen Novice
21. juli 2012 - 16:17 #7
Se: http://www.spilcompagniet.dk/artikler.asp?emne=5&artikel=128

Citat:
Der anslåes at være solgt mere end 360.000.000 eksemplarer af Rubiks terning eller efterligninger af den, og det vurderes, at terningen er et af de mest kopierede stykker legetøj i verdenshistorien. Alene sidste år blev der beslaglagt mere end 350.000 falske kopier i diverse kontroller.
Avatar billede Afroninjaen Nybegynder
21. juli 2012 - 17:11 #8
#6
Nej, det jeg siger er at det ikke er ulovligt fra din side af. Kun for dem der sælger det (i dette tilfælde captoy). Det er ikke dig der får bøden, hvis du har købt en kopi-rubiks kube, og Sewen Town lægger sag an mod captoy. Det eneste der er, er at du kun kan risikiere at få den beslaglagt.
Avatar billede pstidsen Novice
21. juli 2012 - 17:29 #9
Du har ret. Jeg har fundet dette link: http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-i-EU/Kopivarer/Er-det-ulovligt

Smid Svar. Du skal have points!
Avatar billede pstidsen Novice
26. juli 2012 - 16:18 #10
Nu har jeg fået terningen. Den er jo ikke ligeså god som den originale, men efter en tur med smørrekanden og lidt brug er den faktisk blevet meget fin. Jeg regner ikke med jeg skal stille op til VM, så det er fint :-)
Avatar billede Afroninjaen Nybegynder
27. juli 2012 - 03:16 #11
Godt, så må vi håbe at Seven Towns ikke beslutter sig for sagsøge captoy for rub og stup lige i den nærmeste fremtid xD