Avatar billede elsemor Nybegynder
17. juli 2012 - 15:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Klargøring af ekstern harddisk

Jeg har omsider købt ekstern harddisk til sikkerhedkopiering fra MacBook Pro. (10.6.8)  Jeg bad eksplicit om een, som umiddelbart kunne bruges, men fik en som skal formatteres til Mac (Buffalo ministation).  Disken har en brugsanvisning men jeg fatter intet.  Double click desktop icon for volume to be formatted? In applications folder open Utilties? Doubleclick Disk utility? Click disk to be formatted? osv.  Er der nogen som kan hjælpe?

På forhånd tak. Hvis I læser i avisen om en Fona-sælger som er blevet overfaldet og skamslået, var det nok mig som gjorde det...
Venlig hilsen
Elsemor
Avatar billede venturer Nybegynder
17. juli 2012 - 16:52 #1
Med håb om at jeg overlever, kommer her et forslag.
Start med at forbinde disken til din Mac.
Når det er gjort, så klik ind denne side:
http://osxdaily.com/2012/01/04/format-an-external-hard-drive-or-usb-flash-drive-for-mac-os-x/

Siden her beskriver det på engelsk, men med billederne håber jeg du kan finde frem til det rigtige punkt.

Ellers må du venter til der kommer en Mac kyndig forbi med gode råd :)

/Venturer
Avatar billede pkbech Juniormester
17. juli 2012 - 16:59 #2
Hej Elsemor

Denne youtube video kunne guide dig igennem
http://www.youtube.com/watch?v=8te1bg07MsQ
Avatar billede elsemor Nybegynder
17. juli 2012 - 18:08 #3
Tusind tak så langt, men jeg ved faktisk ikke hvad applications, utilities, disk utility osv nedover hedder på dansk, og min mac taler dansk.  Og så har jeg dårlige erfaringer med "erase" jeg har både eraset på en usb-stick, som efterpå bare var til at hive ud, og , efter Fonamandens forslag, på noget af min ipod, så jeg mistede en masse podcasts.  Jeg må have noget på endnu lavere niveau, er jeg bange for,
Avatar billede pkbech Juniormester
17. juli 2012 - 19:16 #4
Macintosh HD > Applications > Utilities folder
Macintosh HD / Programmer / Hjælpeprogrammer

Disk Utility = Diskværktøj

Hvis du skal have mere hjælp vil jeg anbefale du tager tingene ned i en Mac forretning de plejer at være hjælpsomme og kan sikret lige ordene det for dig :)

Og er bange for at hvis du har noget på din harddisk (den der bufferle) så er de nød til at slettes for at din Mac kommer til at læse den.
Avatar billede pkbech Juniormester
17. juli 2012 - 19:22 #5
Forklaring på hvorfor du nok skal regne med at data gemt på Buffle harddisken skal slettes.

Harddisk er populært lavet i et fil system (Tænk et arkiv med skuffer der stå nogen skilte på disse skuffer) Din mac forstå ikke de navne Windows har skrevet på skufferne og vil være nødtil at lave om på arkiv systemet dette vil betyde tingene der er gemt bliver smid ud for at lave plads til det nye arkiv din mac forstå.
Avatar billede elsemor Nybegynder
06. september 2012 - 08:17 #6
Kære rare og hjælpsomme eksperter.  Det endte med at jeg erkendte mit nederlag og fik Fona-manden til sætte kassen op.  Han påstod at det ikke var nødvendig, men jeg husker mine tidligere erfaringer...  Så nu virker det, til gengæld ved jeg stadig ikke hvordan jeg skal gøre, næste gang.  Men nu har jeg jp jeres råd og oversættelser så det kan være det går. - Ellers spørger jeg igen.