Avatar billede narrehat Juniormester
12. juli 2012 - 14:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Harddisk problem

Hej.. jeg kan ikke finde hardisk under nogen af fanebladene, så jeg håber jeg kan oprette mit spørgsmål her uden at træde nogen over tæerne.

Jeg har en ekstern harddisk jeg har fyldt op med mine gamle video og dvd film, så jeg kunne smide dem i kælderen ( de fylder for meget i stuen siger min kæreste :)

På et tidspunkt prøver jeg at connecte den til en kammerats X box med det resultat at alle film forsvinder fra disken.

Da jeg senere tilsluttede den til min egen PC stod der at min 2 TB harddisk pludseligt kun var på 340 GB, jeg fandt så via "computeradministration - diskhåndtering" ud af at disken er blevet splittet op i 6 partitioner, hvor nogle er blå, og og nogle er sorte.. hvordan det er sket er mig en stor gåde..

Nå men jeg har forsøgt at redde mine data ud med programmet getdataback, men den fandt kun gif filer (????) så jeg tvivler på om det kan lade sig gøre, men jeg vil gerne have lavet de 6 partitioner om til 1 samlet partiotion på hele diskens kapacitet, men jeg aner ikke hvordan jeg gør det.

Så..

1 : er der mulighed for at redde mine data ( ikke så vigtigt )
2 : Hvordan laver jeg de 6 partitioner om til 1 stor samlet disk ?. ( vigtigt )

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2012 - 15:53 #1
koble den til din pc, som du booter på en cd med gparted (skal lige hentes og brændes først).
Så er det ret simpelt at samle - omend det tager en rum tid, da data bevares.
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.12.1-5/
du skal bruge gparted-live-0.12.1-5.iso, som brændes som en diskafbildning.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2012 - 15:58 #2
Der må være en partition som windows kan læse som enten er ntfs eller fat 32.
Linux kunne man prøve med for at se om den kunne finde nogle filer.
Hvis du ikke kan formatere fra diskhåndteringen, så er man nødt til at gøre det med et andet program.
Måske kunne man gøre det med Killdisk, for at overskrive disken først før en ny formatering.
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2012 - 16:51 #3
Når du kan se den HDD i diskhåndtering, og data ikke er så vigtige, kan det da ikke være et problem. Du sletter bare alle partitioner, og opretter 1 ny.
Avatar billede narrehat Juniormester
12. juli 2012 - 18:47 #4
claes57 - Jeg har ikke et brænde program, og har i øvrigt aldrig forsøgt at brænde, så jeg vil tage den med ud til en kammerat på et tidspunkt, og forsøge hvad du har skrevet der, ved du om det program du linker til kræver ekstra lagerplads under processen ?.

220661 - Jeg kan som sagt se en enkelt partition, thats it..
Linux ?, jeg har ikke en mac pc, så det er måske at gøre lidt meget ud af det..

kortoggodt - Jeg kan ikke slette de sorte partitioner, kun de aktive, når jeg højreklikker kan jeg ikke vælge andet end help.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2012 - 19:00 #5
Linux kan køres direkte fra cd pladen. Man henter .iso filen og brænder den som bootbar cd. Når cd booter op kan man vælge at prøve liux som så kører direkte fra cd.
http://www.ubuntu.com/download/desktop
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2012 - 19:01 #6
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2012 - 19:14 #7
De sorte er ikke partitioner. Det er uallokeret plads. Når du højreklikker på dem, står der vel for oven "New simple vulume" ?
Kan du vise et jpeg billede, måske opsendt til http://peecee.dk/upload ?
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2012 - 19:17 #8
Prøv at downloade dette gratis program. Måske finder du det lettere at arbejde med end windows Diskhåndtering? http://download.cnet.com/EaseUS-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2012 - 23:43 #9
Dropper overvågning - og Eksperten.
Avatar billede narrehat Juniormester
09. oktober 2012 - 22:29 #10
Kære alle der har været så flinke at skrive - sorry for min sløvhed, der er en baby på vej, og lang sommerferie osv.

Nå men diskhåndterings programmet i computeradministration blev ved med at komme med en fejl når jeg forsøgte at oprette en simpel diskenhed (fejl : Det er ikke tilstrækkelig plads tilgængeligt på disken(e) til at fuldføre denne handling), så det endte med at jeg hentede et program fra western digital der lynformaterede disken, og lavede de 2 partitioner om til 1 stor. så nu er jeg igang med en grundigere formation, samt at lave fil strukturen om til ntfs.

Tak for jeres hjælp.
Avatar billede narrehat Juniormester
09. oktober 2012 - 22:30 #11
Kan ikke lige hitte ud af hvordan jeg giver point ?