Avatar billede KFJ1972 Juniormester
06. juli 2012 - 02:48 Der er 1 kommentar

Upload af billeder

Hejsa,

Jeg har tænkt mig at prøve at lave en slags info/kontakt-sider hvor medlemmerne indenfor den branche som siden omhandler kan indtaste kontaktoplysninger samt billeder af deres produkter.

Men jeg sidder og er noget i tvivl om hvordan jeg skal udforme tabellerne samt selve upload-funktionen af billederne.

Umiddelbart kan jeg bedst forestille mig en tabel med navn, adresse, telefon og så videre. Og så en tabel med billederne.

Grunden til jeg havde forestillet mig at det ville være bedst med to tabeller er fordi jeg ikke kan vide hvor mange billeder hver enkelt post vil komme til at indeholde. Først var min tanke at lave "plads" i tabellen til grundoplysningerne samt til f.eks. 1-3 billeder, men så kan man ikke lægger flere billeder ind end der er gjort plads til der.

Jeg så helst at man selv kunne bestemme hvor mange billeder man lagde ind, og derfor min tanke om 2 tabeller.

Indtastningen af oplysningerne og upload af alle billederne skulle gerne ske på én gang. Men jeg kan ikke lige finde ud af hvordan man får lagt oplysninger i én tabel og upload af billeder i en anden table (altså fil-navnet, billedet skal bare uploades til serveren, ikke til db) på en og samme tid. Jeg går ud fra at jeg i tablelen til billederne bliver nødt til at have AUTO_INCREMENT værdien fra den anden tabel for at jeg kan trække oplysninger ud om hvilken post de forskellige billeder tilhøre.

Håber jeg har forklaret mit problem godt nok. Og håber på lidt hjælp fra jer til hvordan man bedst løser problemet.

På forhånd rigtig mange tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2012 - 03:17 #1
Med en 1:M relation mellem grundinfo og billede, saa giver 2 tabeller rigtig god mening.