Avatar billede Wiglihi Nybegynder
03. juli 2012 - 09:00 Der er 15 kommentarer

Computeren bliver for varm

Hejsa,

jeg har en stationær jeg lige har fået. den har Gigabyte motherboard og en Gforce gfx 275. Har lige fået den sæt op og den virker fint. Problemet som opstår er når jeg spiller Diablo 3 og har spillet i 5-10 minutter så slukker den, formodentligt på grund af at den bliver for varm.

Når jeg åbner kabinettet så kan jeg se at blæseren som ligger bagerst og blæser luft ind (tror jeg) er ikke tilsluttet. Det kan jeg ordne med et forlængerkabel. Det som spørgsmålet drejer sig om er: Er den lille blæser der nok (efter hvad i tror) stor nok til at sørge for afkøling nok til den? og hvor sætter jeg den til (kan se et 3 pinde stik som står cpu fan på er det den?)

Hvis i tror ikke det hvad skal jeg gøre, skal jeg købe og installere en ny?

Endelig hvis i har bud må i gerne melde tilbage.

på forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juli 2012 - 09:04 #1
stikket til cpu-fan skal gå direkte (og kun) til blæseren, der sidder på cpu'en.
Der er et andet stik på motherboard til kabinet-blæser - og der skal strømkabel til blæser på grafikkortet.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juli 2012 - 09:05 #2
hvad er motherboard's fulde navn? så kan vi finde ud af, hvor det andet stik er gemt...
Avatar billede Wiglihi Nybegynder
03. juli 2012 - 11:10 #3
Hej claes57,

Motherboard: Gigabyte GA-G31M-S2C
Har uploadet billede af kabinettet:
http://arnar.dk/it/1.JPG

SWom du kan se i venstre side hænger en ledning der dette er tilslutningen til kabinet blæseren som ikke er tilsluttet.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
03. juli 2012 - 13:21 #4
Aller nederst i midten af dit bundkort har du et Sys_Fan stik til din kabinet blæser.
Kan ledningen ikke nå derned, så skal du enten have en forlænger eller en konverter til et molex-stik.
Konverteren gør at der ikke er blæser-styring på, men så er der igen problemet med at nogle bundkorts blæser-styring er ret dårlig, hvor ved at blæseren konstant kører op og ned i omdrejninger, hvilket bestemt ikke er bedre end bare fulde omdrejninger hele tiden.

Her er et link til en forlænger.
http://www.proshop.dk/Stroemkabel-(ekstern)/StarTech.com-TX3-Fan-Power-Extension-Cable-forlaengerkabel-til-blaeserstroem-2292811.html

Her er et link til en konverter.
http://www.proshop.dk/Stroemkabel-(intern)/Supermicro-SMICRO-9-4-PIN-HDD-TO-3-PIN.-FAN-ADAPTE-2187792.html

Begge dele kan muligvis findes lidt billigere. :)

PS.: Hvis du synes det her er svar nok, så giv pointene til claes57.
Jeg afsluttede bare det arbejde han har lagt i spørgsmålet. :)
Avatar billede Wiglihi Nybegynder
03. juli 2012 - 15:44 #5
Har fundet en forlængerledning i min gamle stationær. Så den virker nu, men synes ikke rigtigt at temperaturen falder.

Har installeret CPUID til at overvåge temperaturen på grafikkortet. prøvede at spille i 5 minutter og kan se at grafikkortet går op på 83°C og CPU højest 52°C.

Er disse temperaturer normale?

Er slet ikke skide skarp til det der :)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2012 - 17:05 #6
Cpu ok
Grafikken er for høj. Den lukker sikkert ned når den når 90 grader nås.
Tjek at køler ikke er stoppet og at blæser fungerer.
Avatar billede Wiglihi Nybegynder
03. juli 2012 - 17:23 #7
Ja nu har den lige lukket ned igen, nåede at tjekke temp lige inden den lå på 92°C.

Har renset den for støv, kørte med siden åben så der er ikke mangel på luft inde i kabinettet.

Har skiftet kølerpasta på cpu og nu ved jeg snart ikke hvad mere jeg skal gøre for at få det til at fungere.

Nogen forslag hvad fanden man kan gøre, gider ikke at gå ud og købe nyt.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2012 - 17:29 #8
Ja cpu er fin, men din grafik chip får ikke afgivet varmen til køleren. Du skriver den er renset for støv,men har du haft kortet ude og tjekke om du nu også har fået det helt rent?
Avatar billede Wiglihi Nybegynder
03. juli 2012 - 17:36 #9
Har haft kortet ude og fjernet alt støv jeg nu kan fjerne fra blæseren på den, det er jo en sort boks så jeg kan ingenting se inde i selve grafikkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2012 - 17:49 #10
Jeg er bange for at dit kort ser sådan ud:
http://www.youtube.com/watch?v=9TJaX4gQvBE
Dette er et Gtx 295, men det ligner konstuktions mæssigt dit
Avatar billede Wiglihi Nybegynder
04. juli 2012 - 21:54 #11
Hej 220661,

nu har jeg skillet grafikkortet ad og intet støv overhovet. Nu er jeg suldstændig løbet tør for idéer om hvad jeg kan gøre andet end at gå ud og købe nyt grafikkort.

Synes bare at det er lidt spild af penge da dette kort burde kunne klare d3 ifølge alle informationer på blizzards hjemmeside og videre hvor jeg har tjekket.

MEn hvis i de kloge hoveder :) ikke har nogen løsninger så må jeg jo gøre det :)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. juli 2012 - 22:42 #12
I et ordentligt kabinet nedsættes luftgennemstrømningen igennem kabinettet og henover grafikkortet faktisk en hel del ved at tage siden af.

Det kan sagtens tænkes at dit grafikkort er så kraftigt og udvikler så meget varme at et åbent kabinet ikke giver nok køling.
Det kan også sagtens tænkes at selv et lukket kabinet ikke har nok køling, hvorved du så må smække flere blæsere i dit kabinet.
JEg anbefaler altid minimum 1x12cm blæser til indsugning i fronten og minimum 1x12cm blæser til udblæsning i bag, udover den i strømforsyningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2012 - 07:56 #13
Hvad med den gamle kølepasta? Kunne være den ikke er effektiv længere og isolerer i stedet for at lede.
I øvrigt enig i #12. Man bremser det naturlige flow der ville være, og blæserne der er virker ikke korrekt.
Avatar billede Wiglihi Nybegynder
08. juli 2012 - 22:14 #14
Hej undskyld det sene svar, er lige kommet hjem fra lille udflugt.

Kølepastaen i grafikkortet har jeg også skiftet ud uden at det ændrer på noget. Så det jeg har tilbage er at installere flere blæsere og hvis ikkedet lykkes så må jeg ud at købe nyt grafikkort tror jeg, som er møgirriterende da den jeg har er mere end rigeligt til at køre spillet.
Avatar billede Wiglihi Nybegynder
08. juli 2012 - 22:18 #15
Wally i forhold til din kommentar, en blæser i fronten og en bag i. Nu har jeg kigget bedre ind i kabinettet og kan se at der ikke sidder nogen blæser foran. men der er plads til 2 stk. der. Kunne det ikke gøre stor forskel at smække 2 stk. der i?