Avatar billede Thenj Nybegynder
23. juni 2012 - 10:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Computer booter ikke

Hej
Min computer døde langsomt.
Først blev den sløv, frøs og til sidst blå skærm.
(driver.irql -not-less-or equal)

Det skete over flere dage.

Det lykkedes at starte op igen, men den døde når jeg kom ind i windows.
Nu kan den ikke engang boote op, men genstarter hele tiden inden den booter.

Driverfejl tyder på skærmkort, men andet kort virker heller ikke.
Ram er er testet ok. Harddisk og windows fungerer fint i anden computer.Strømforsyning er formodentlig ok.

Recovery disk begynder at køre men når ikke at loade inden computer genstarter - og genstarter - og genstarter osv.

Nu er spørgsmålet.
Skal jeg købe nyt bundkort eller CPU?
Nogen der har prøvet lignende?
23. juni 2012 - 11:10 #1
Velkommen til E. ...

Bærbar / Stationær ?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2012 - 13:44 #2
Har du tjekket om den er ren indeni, og at blæsere kører alle sammen?
Kunne nemlig også være varmerelateret, når det er kommet snigende.
Avatar billede Thenj Nybegynder
23. juni 2012 - 15:42 #3
Tak for svarene. Glemte at skrive den er stationær og ret kølig indeni. Alle blæsere virker og der er ikke støv på ribberne
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2012 - 20:29 #4
Hvis du holder f8 ned under opstart, kan du så komme til fejlsikret tilstand, eller dør den for inden?
Kan du så kunne du jo prøve en systemgendannelse tilbage i tiden.
Avatar billede Thenj Nybegynder
28. juni 2012 - 21:00 #5
desværre når jeg ikke så langt. Ellers ville der være meget mere håb om at løse gåden. Jeg får ikke engang boot skærm
28. juni 2012 - 21:30 #6
... slukker den 'bare' ?
Er der nogen 'aktivitet' i øvrigt ?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juni 2012 - 14:31 #7
Kunne lyde som om grafikkortet er stået af.
Avatar billede Thenj Nybegynder
29. juni 2012 - 20:25 #8
Eneste aktivitet er at harddisk og dvd drev begynder at spinne, og så lukker den ned....og starter op igen  ... og lukker ned  osv.

Grafikkort er testet ok i anden maskine
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2012 - 07:23 #9
Du får så heller ikke det bip der fortæller at den har gennemført POST (power on self test), hvor ram og andet hardware tjekkes op?
Du kunne prøve at fjerne strømmen fra den og holde starknappen nede i 30 sek. Herefter udtager du det lille batteri på bundkortet og venter i 15 minutter med at montere det igen.
Genmonter batteri og strøm og prøv igen.
Stadig intet liv vil sikkert betyde defekt bundkort.
Men tjek lige at køledelen til cpu (processer) sidder korrekt på bundkortet.
Avatar billede Thenj Nybegynder
07. august 2012 - 17:05 #10
tak for alle gode svar.
jeg har snart haft skiftet alt og må nok erkende det er processoren der er brændt af.
jeg lukker hermed tråden