Avatar billede __Jedi Nybegynder
23. juni 2012 - 10:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Min egen cloud

Jeg har længe tænkt på at få lavet en mini cloud. Årsagen er, at jeg gerne vil af med min stationær PC hvor jeg gemmer billeder, film og andre dokumenter på.
I dag bruger jeg DropBox [ http://dropbox.com ]  til at dele og synkronisere filer mellem mine computere. Dog har DropBox en ulempe. Filerne bliver gemt lokalt på din computer. Jeg ønsker ikke at billeder, film og musik skal ligge på min bærbar computer.

Det jeg nok leder efter er en form for streaming server, som står i hjemmet og er tilsluttet mit netværk så jeg kan tilgå filerne fra min bærbar.

Kravene til serveren skal være:

- Har stor disk plads og kan tilgås fra forskellige enheder (bærbar computer, smartphone, XBox eller Playstation).

- Har lav strømforbrug og er stille.

- Kan tilgås i hjemmet. Hvis muligt også uden for hjemmet.

- Har en forholdsvis høj overførelseshastighed > 100 Mbps

Jeg har kigget omkring forskellige løsninger.
Jeg faldt over D-Link Wireless N HD Media Router.
[ http://www.dlink.dk/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DLinkEurope-DK/DLProductCarouselMultiple&cid=1197391384481&p=1197318959116&packedargs=ParentPageID=1197318959074&TopLevelPageProduct=Consumer&locale=1195806935729&packedargs=ProductParentID%253D1197318823906&pagename=DLinkEurope-DK/DLWrapper ]
Jeg troede det måske ville være en god løsning da den har en USB port, hvor du kan tilslutte printer eller en harddisk.
D-Link bruger en lille program de kalder SharePort Plus, som opretter et drev på din computer så du på den måde kan tilgå USB harddisken der er tilsluttet routeren.
desværre var overførelseshastigheden igennem routeren til harddisken temmelig skuffende men sølle 5,8 Mbps.
Det er selvom D-Link skriver en teoretisk hastighed på max 300 Mbps og understøtter USB 2.0. Hastigheden er den samme om jeg brugte WI-FI eller kabel. En anden ting er at SharePort Plus kun tillader en bruger ad gangen som kan tilgå USB harddisken - dog noget jeg kunne leve med.

En anden løsning kunne være en NAS server. Jeg har kigget på små NAS servere fra Qnap og Synology.
http://www.pcworld.dk/art/117478/koebeguide-nas-enheder-til-enhver-pengepung?page=4
PC Worlds artikel belyser mange af de spørgsmål jeg har - også om trådløse routere med en USB port. Dog har jeg ingen erfaring med NAS servere.

Hvad har du gjort hjemme hos dig til lagring af filer mellem dine computer enheder?

Hilsen skyen
Avatar billede chalde Seniormester
23. juni 2012 - 12:02 #1
Har en Synology (DS-509+).
Bruger den til DLNA, Photo, Musik, backup, VPN, Cloud (der findes program ala Dropbox til det, stadig i Beta men virker fint), Mobiladgang (der findes apps til både Android og Iphone til musik, foto, filer m.m) samt en lang række andre funktioner.
Du kan se mere her: http://www.synology.com/dsm/dsm_for_home.php?lang=dan

Jeg vil altid foretrække en decideret NAS, da både funktionalitet og hastighed er en router med sharingfunktionalitet overlegen.
Dertil ville jeg gå efter de mere avancerede som Synology eller Qnap, da der hele tiden udvikles til dem.
Umiddelbart ligger Synology stadig foran Qnap hvad gælder funktionalitet, hvor Qnap mere har fokus på hardware.
Avatar billede martinlind Nybegynder
23. juni 2012 - 13:53 #2
Som Hardware skal du bruge en FITPC den bruger ca 10 watt på 220v siden.
Den kan køre trådløst, har hd og kører på noget Intel-atom processor, du kan køre : SME-server, freeNAS, windåse eller hvad du har lyst til.

Jeg har en første-udgave af FITPC'en kørende med SME-Server, den har bare kørt smurt i ca 10 år, UDEN problemmer, og den er UDEN blæser.

Så det er den flexible løsning jeg ville bruge :-)
Avatar billede __Jedi Nybegynder
24. juni 2012 - 20:58 #3
Mange tak for forklaringen. Jeg vil kigge efter en NAS løsning i stedet. Jeg kan samtidig fraråde den løsning jeg testede med en alm router med USB tilslutning.