Avatar billede rudmads Nybegynder
22. juni 2012 - 14:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ekstern Access database

Jeg har brug for at arbejde med en Access database, som ligger på en ekstern server. Brugerne befinder sig på forskellige fysiske steder i DK og skal oprette og vedligeholde data.
Adgangen til databasen foregår via en Joomla CMS hjemmeside.

Hvilke krav er der til dette system?

Hvilken servertype skal databsen ligge på?

Skal både frontend og backend ligge på den eksterne server?

Jeg skal lige nævne, at jeg indtil nu har haft databasen liggende på en Dropbox, men det giver konflikter, når der er to, der skal opdatere data samtidig.

Venlig hilsen
Rudy Madsen
Avatar billede terry Ekspert
22. juni 2012 - 17:10 #1
you have a better chance of ggeting some assistance if you close some of your open questions.

http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/rudmads
Avatar billede rudmads Nybegynder
22. juni 2012 - 20:01 #2
Og hvordan skal jeg lukke spørgsmål, som jeg ikke har fået svar på?
Avatar billede terry Ekspert
22. juni 2012 - 20:21 #3
place an answer yourself and accept

And you get  your points back too :o)
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2012 - 23:01 #4
Hvis Adgangen til databasen foregår via en Joomla CMS hjemmeside, så er dette CMS sites sider (og evt administrationssider) brugernes frontend.

Måske er det hensigtmæssigt:

1. at lave start databasen i access -  og oploade denne
2. at downloade databasen - udføre noget administativt vha. access og så oploade med rettelser

Access frontend kommer ikke ind i billedet som kommunikerende med noget over netværk alene (det store netværk - modsat lokale netværk med fildeling).

Den mest almindelige opfattelse af hvad er access database er, tror jeg, er den fil ting som udgør databasens indhold - tabeller - .mdb fil (fra og med access 2007 også en anden filtype)

Mindre kendt er nok at selve database maskineriet slet ikke er Access, det nogle komponenter der går under navnet JET og som siden windows 98 og NT 3.5 har været en del af operativ systemet. Man kan udvikle produkter, som under anvendelse af endnu en samling gratis komponenter (ADO), anvender en 'access database' på maskiner der ikke har office access eller runtime access.

..  og sådan er det på den webserver der hoster CMS'et - access begreber som frontend og backend har alene mening på (desktop) computere med database applikations programmet access.

Webhostning platforme er delt i 2 lejre - microsoft information server (iis) på windows platformen med tilgang til en 'access data' og serverspoget asp og apache med mysql database og serversproget PHP. Joomla er skrevet i PHP, så det ser ud til at du skal skifte til mysql database ;)
Avatar billede rudmads Nybegynder
23. juni 2012 - 10:54 #5
Hej brugerekspert,

Tak for din udredning.

Når jeg skriver, at tilgangen er fra en Joomla side, så mente jeg ikke, at databasen skulle køre på den samme server. Jeg er klar over, at det er en slags MS server, eller lignende, som databasen skal køre på. Jeg forestiller mig bare, at det kunne køre i en iFrame på Joomla sitet.

Jeg har jo i forvejen databasen i Access og den er delt i en front- og en backend. Jeg håbede på, at man kunne lade denne afvikle via et kald udefra på en eller anden måde. Jeg er ikke interesseret i at downloade og uploade db'en hele tiden. Det er jo samme løsning, som jeg har nu med en Dropbox. Det fungerer ikke.

Da jeg tog min edb-assistent uddannelse way back, opererede vi med noget, der hedder distribuerede databaser. Jeg ved ikke om begrebet eksisterer mere, men det er noget lignende, jeg er interesseret i, altså hvor man kan tilgå db'en eventuelt via odbc eller lignende.

Jeg ved ikke lige, hvordan jeg får mere viden om dette. Kender du noget til det?
Avatar billede rudmads Nybegynder
23. juni 2012 - 11:01 #6
Nu har jeg vist lukket dem alle, undtaget denne tråd.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2012 - 19:53 #7
Jeg har ingen praktisk erfaring med emnet - vurder min udtalelser på det grundlag.

Jeg tror du skal flytte din backend til en sql server - der findes en gratis version:

http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_Server_Express

Om den er fyldestgørende ved jeg ikke.

Forskellen i forhold til JET (ofte kaldet access) backend er at database maskinen afvikles på den computer (server) backenden ligger. Dermed er der intet filsystem involveret og også samtidighedsstyring af flere brugere er optimeret til den specifikke brug.

At sql express kan anvendes remote fremgår af:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;914277

Der er måske en hel del at sætte sig ind i - men jeg tror tiden er givet godt ud, for man får dermed færdigheder til at lave løsninger der kan klare hoppet ud over det lokale firma net.

Løsningen på dit spørgsmål interessere mig, så når du har fundet en løsning må du gerne poste den her.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2012 - 20:02 #8
Iøvrigt har løsningen, som jeg ser den, intet med distribuerede databaser at gøre - det kunne man, derimod, i en vis forstand, sige om dine dropbox forsøg ;)
Avatar billede rudmads Nybegynder
22. juli 2012 - 15:46 #9
Her ikke fundet en løsning, men leder videre...