Avatar billede lone_a_p Praktikant
15. juni 2012 - 09:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kopiere fra stifinder til Excel

Kære eksperter,

Er der en måde, hvorpå jeg kan kopiere mine filer fra stifinder og ind i Excel?

Således at hvis stifinder viser kolonnerne (filnavn, ændringsdato), så bliver kolonne A med alle filnavne og kolonne B med alle ændringsdatoer i Excel?

Det virker ikke med copy/paste.

Alle direkte veje og omveje er velkomne :)

Mvh Lone
Avatar billede NCG Novice
15. juni 2012 - 09:47 #1
Jeg har droppet stifinder for længe siden, og bruger istedet Total Commander. Den kan det (og meget mere) - den er dog ikke gratis ;)
Avatar billede supertekst Ekspert
15. juni 2012 - 10:20 #2
Skal det ikke forstås således, at det "kun" er filnavn og ændringsdato for hver fil, som du gerne vil have ind som kolonner i Excel.

Det er vel ikke selve filerne - selvom du skriver det - eller?

Er det kun de nævnte kolonner kan dette gøres via VBA i Excel.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
15. juni 2012 - 11:59 #3
Jeg vil gerne have alle kolonnerne fra stifinder over :)

Det kan TotalCommander desværre ikke, har downloadet trial.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
15. juni 2012 - 12:03 #4
Jeg har fundet dette: http://www.jddesign.co.uk/products/expprint/expprint-readme/readme.htm

Jeg vil blot ikke betale 7 pund, hvis det ikke virker :/
Avatar billede lone_a_p Praktikant
15. juni 2012 - 12:20 #5
Har fundet en omvej :)

http://www.dipee.info/3/2011/12/hvordan-man-kan-kopiere-en-Windows-Stifinder-filliste-i-Excel-eller-Word.html

(sidste mulighed "Make Directory Listing" opfylder mit behov)
Avatar billede lone_a_p Praktikant
15. juni 2012 - 12:25 #6
øv, nej, ikke alligevel :(
Avatar billede NCG Novice
15. juni 2012 - 12:38 #7
Total Commander trial'en burde også kunne:

Vælg: Marker
Vælg alle (eller kun de filer du skal bruge)
Kopier alle kolonner til udklipsholder

Så er fil-oversigten lige til at indsætte i Excel
Avatar billede NCG Novice
15. juni 2012 - 12:57 #8
Du kan også bruge en mere "simpel" metode, og lave et lille kommandoscript (når du skriver stifinder, så formodes det at du kør Windows)

Via stifinder, opret en fil f.eks. "dirlist.cmd" i din folder
Åben den med Notepad
Indsæt nedenstående linie i filen
dir /a-d /tw *.* >dirlist.txt
Gem filen
Dobbeltklik på filen i stifinder
Du har nu en ny fil der hedder "dirlist.txt"
Åben "dirlist.txt" med Notepad og Copy/Paste indhold til Excel
- eller åben "dirlist.txt" direkte i Excel
Avatar billede lone_a_p Praktikant
15. juni 2012 - 13:00 #9
Men den kan jo ikke give mig alle de kolonner jeg kan vælge i stifinder?
Avatar billede lone_a_p Praktikant
15. juni 2012 - 13:02 #10
okay, forstod desværre ikke noget af dos - får jeg så alle stifinder kolonnerne?
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
15. juni 2012 - 19:14 #11
Hvis du kører windows 7, så kan du gå ud i PowerShell og skrive følgende:

get-childitem "c:\folder" | select name, lastwritetime | export-csv -path "fil-liste.csv" -encoding "UTF8"

Det vil danne en fil der hedder fil-liste.csv som du kan åbne direkte i Excel blot ved at dobbeltklikke på den.

Udskift "C:\Folder" med den ønskede sti.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
28. juni 2012 - 22:00 #12
fandt aldrig løsning