Avatar billede nph12 Nybegynder
01. juni 2012 - 18:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Undersider

Hej
Måske lidt åbent spørgsmål, men hvordan laver man undersider? Hvordan laver I undersider på jeres hjemmesider?
Avatar billede olebole Juniormester
01. juni 2012 - 19:20 #1
<ole>

En side er en side, så du må nok forklare, hvad du mere præcist spørger om  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede KHHP Juniormester
01. juni 2012 - 21:14 #2
Når jeg laver menuer, så gør jeg det typisk således:

<ul>
<li><a href="side1.php">Link1</a>
<ul>
<li><a href="underside1.php">Underside 1</a></li>
<li><a href="underside2.php">Underside 2</a></li>
</ul>
</li>
<li><a href="side2.php">Side 2</a></li>
</ul>

Men som ole skriver, så burde du nok specificere dit spørgsmål noget mere.
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. juni 2012 - 22:54 #3
Jeg tror jeg ville lave noget ala:

page=side1
page=side1&subpage=side1
page=side1&subpage=side2
page=side2
page=side2&subpage=side1

osv...
Og med pæne links kunne det blive:

/side1
/side1/side1
/side1/side2
/side2/side1
/side2/side2

osv...

Og med mere sigende navne, ville det også give god mening.

Se bare hvordan eksperten fører dig gennem kategorierne.
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. juni 2012 - 11:23 #4
En side består af typisk af en header, banner, menu, body (indehold på siden) og en footer.

Kan man ikke lave en Masterpage (index.php - startsiden) som indeholder ovennævnte, og når man så opretter nye undersider, så tilføjer man bare indhold til siden i body´en.

Det jeg fisker lidt efter er, om man kan lave det hele i index.php (eller som meget som muligt), så man bliver fri for at splitte ens side ("masterpage") i flere dele, for så bagefter at kunne include dem i ens undersider (header, banner osv). Jeg vil nemlig godt prøve at samlet min hjemmeside i nogle få filer, og ikke en masse filer som skal includes på hver underside.

Kan man lave en index.php, hvor man kalder en underside? Her tænker jeg på, om man kan lave en funktion for hver underside.

jakobdo>> Det skal også indtænkes, hvordan url´en ser ud / strukturen på hjemmesiden. Jeg går ud fra, at du i et indslag tænker i $_GET og mod_rewrite. Hvordan henter du dine undersider i dit eksempel?
Avatar billede olebole Juniormester
02. juni 2012 - 16:56 #5
Websites kan laves på oceaner af forskellige måder med PHP, og de forskellige fremgangsmåder har forskellige fordele og ulemper. Det betyder også, at én fremgangsmåde kan være god i én situation og dårlig i en anden

Hvad der er bedst i dit tilfælde, kan det være svært at diskutere. Det kræver enten en giga-lang tråd - eller at du skaffer dig et bedre overblik over, hvad man kan med PHP - og hvordan man bruger det i hvilke situationer.
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. juni 2012 - 21:36 #6
Der er højt sandsynlig oceaner af måder at gøre det på, men da jeg ikke kender dem, må du/I gerne kommer med eksempler og/eller henvisninger til tutorials/bøger, da jeg har brug for ny inspiration og viden på dette område.
Avatar billede olebole Juniormester
02. juni 2012 - 22:11 #7
Jeg tror ikke, du kender omfanget af dit spørgsmål. Det, du i virkeligheden spørger om, er, hvordan man bruger PHP. Det er ikke til at gøre rede for i en ekspertentråd.

At lære at programmere PHP handler ikke om at lære syntaksen. Det er højst 10%. De 90% består i at lære, hvordan man programmerer i almindelighed - og hvordan man  programmerer hjemmesider i særdeleshed.

En ekspertentråd er velegnet til afgrænsede emner om specifikke problemer. Ikke til at lære at kode dynamiske sider fra bunden
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. juni 2012 - 10:50 #8
Så meget raketvidenskab og top secret er her det vel heller ikke, at der ikke kan henvises til nogle de metoder, hvordan man laver undersider/dynamiske sider. Der må være noget vidensdeling på dette område - hvordan laver alle andre deres undersider/dynamiske sider??? Ligesom include af elementer på ens undersider/dynamiske sider (header, banner, menu, footer osv), så er der vel også skrevet noget om andre metoder til at lave undersider/dynamiske sider.

Giv mig noget jeg kan bruge og arbejde videre med, så jeg kan få en større viden på dette område og hermed bliver i stand til at vurdere fordele og ulemper ved de forskellige metoder. Jeg har brug for at udvikle mig, og en bedre måde til at lave undersider/dynamiske sider er her, hvor jeg er nu, da det må kunne gøres væsentlig smartere end at skulle includere (header, banner, menu, footer osv) på hver af ens undersider samt at jeg i den grad ønsker at lave hjemmesider som er mere dynamiske.

Henvisninger (til tutorials og bøger), tips, trick, hints og idéer er meget velkomne.

God weekend:-)
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2012 - 16:49 #9
Jamen, du forstår stadig ikke, at det, du beder om, er at lære at kode PHP fra bunden! Du kan bruge stort set alt, hvad der er skrevet om PHP på WWW.

Prøv en søgning. Du kan ikke undgå at finde bunker af links, du kan bruge og udvikle dig igennem.

Formodentlig bruger du MySQL som database - og formodentlig bruger du det gamle, forældede MySQL-API. I så fald bør du komme igang med en tidssvarende databasehåndtering og komme igang med prepared statements. Det kunne være en rigtig god begyndelse
Avatar billede nph12 Nybegynder
31. juli 2012 - 14:18 #10
Lukketid
Avatar billede nph12 Nybegynder
31. juli 2012 - 14:19 #11
Og lige et svar;-)