Avatar billede pjaas Nybegynder
24. maj 2012 - 18:54 Der er 18 kommentarer

Hvordan får jeg undertekster på mit TV fra et usb stik?

Jeg har derhjemme et Phillips fladskærms TV.
Jeg har nogle film liggende på min computer, som jeg gerne vil afspille på TV'et gennem et USB stik.
Filerne er af typen .mkv, som så vidt jeg ved er en VLC fil.
Disse filer fungerer, til min store overraskelse, på fjernsynet.
mit eneste problem er, at jeg ikke kan få undertekster på.
Jeg har undertekstfilerne, som er .srt filer, og jeg har omdøbt dem alle til præcist samme navn som video filerne.

Er der nogen der ved hvad jeg gør for at mit TV kan finde ud af det med underteksterne?

Mvh. Mathias
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2012 - 19:22 #1
Kan du ikke i vlc media player vælge undertekst sporet?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2012 - 19:24 #2
Under video kan du vælge undertekstspor
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2012 - 19:28 #3
Ligger srt filen sammen med videofilen?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2012 - 19:30 #4
Når du omdøbte srt filen til samme navn som videofil, huskede du så at tilføje .srt til sidst?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2012 - 19:35 #5
Et tip til at omdøbe srt fil.
Højreklik på videofil og vælg egenskaber. Du skulle nu i en boks kunne se hvad fil hedder. Marker dette og vælg kopier.
Find din srt fil og højreklik og vælg omdøb, og sæt ind og tilføj .srt.
På den måde er man helt sikker på at man har omdøbt med korrekt filnavn.
Avatar billede pstidsen Novice
24. maj 2012 - 20:03 #6
Du kan jo afspille den fra din computer og så bare HDMI til tv (hvis du ikke får det løst på anden måde).
Avatar billede pjaas Nybegynder
24. maj 2012 - 20:04 #7
.srt filen ligger i samme mappe som videoen og de er alle omdøbt med korrekt filnavn og jeg kan stadig ikke få skidtet til at virke. :-(
Avatar billede pjaas Nybegynder
24. maj 2012 - 20:05 #8
Mht til at afspille fra computeren, så er dette ikke muligt, da jeg sidder på en stationær i et andet rum, og gerne vil undgå at smide mange hundrede kroner efter et xx meter langt HDMI kabel.
Avatar billede Hans Mester
24. maj 2012 - 20:53 #9
Har du prøvet fjernbetjeningens "subtitle"-knap? :-)

Hvad med avi-filer? Kommer der da undertekster på?
Avatar billede pjaas Nybegynder
24. maj 2012 - 22:33 #10
Jeg har prøvet subtitle knappen, og det hjælper ikke, desværre.
Jeg har ikke forsøgt mig med AVI filer.
Hvordan fungerer AVI filer og undertekster? Er det også en seperat undertekstsfil, eller fungerer det anderledes?
Avatar billede Hans Mester
24. maj 2012 - 23:15 #11
Det fungerer helt på samme måde. Men det er jo softwaren i fjernsynet som bestemmer. Er underteksterne gemt i ansi-format (tjek med "gem som" i notesblok)?
Avatar billede pjaas Nybegynder
25. maj 2012 - 03:35 #12
Ja, den stod som standard som ansi.
Avatar billede Hans Mester
25. maj 2012 - 09:14 #13
Så er næste skridt vel at kigge nærmere på tvets specifikationer. Hvilken model er det? :-)
Avatar billede Bodillen Nybegynder
25. maj 2012 - 12:38 #14
Ved ikke, om det løser problemet, men stedet for srt-format kan du gemme teksten i MKV-filen vha programmet MKVtoolNix. Kan fx hentes her http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/MKVToolnix.shtml . Supernemt, bare træk film-filen og srt-filen over i hovedvinduet, merge og vupti...
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2012 - 20:11 #15
Hvis srt filen bliver hardcoded ind i videofilen med programmet som bodillen henviser til, så burde det virke.
Ellers må man førsøge at konvertere filen til et avi format for at se om denne sammensætning fungerer over tv'et.
Avatar billede Bodillen Nybegynder
28. maj 2012 - 12:30 #16
Mit forslag er ikke hardcode, men blot at samle film og undertekst i samme filformat. Det vil selvfølgelig være en mulighed at hardcode med fx Handbrake, men det kan give en større forringelse af kvaliteten.
Avatar billede khr02 Nybegynder
24. november 2012 - 14:56 #17
Har samme problem. I manualen for phillips står at tekst på et usb i .srt - og et par andre filtyper IKKE kan læses af dette tv.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2012 - 15:39 #18
afmelder tråd, da spørgen er hoppet af