Avatar billede dwr Nybegynder
21. maj 2012 - 14:38 Der er 5 kommentarer

Hvor er min begrænsning i upstream på fiber?

Jeg sidder på en fiber-forbindelse derhjemme, som jeg har gennem Andels.net på Østerbro (København).

Under min "prøve-periode" havde jeg 100mbit/100mbit og det virkede faktisk (næsten). I praksis havde jeg 85mbit/90mbit.

Jeg ved, at de kører med en router/switch i kælderen, som jeg er blevet kørt "udenom" (det er ikke blevet nærmere beskrevet) efter jeg blev registret som kunde, i forbindelse med, at jeg gerne selv ville styre, hvilke porte jeg havde åbnet eller lukket - pga. hosting af nogle servere, jeg har.

Jeg skulle i følge min aftale have 25mbit downstream og 25mbit upstream. I praksis har jeg næsten 30mbit downstream, men kun 16,8mbit (2,1MB/s) upstream. Jeg har fået at vide, at de sågar har fjernet begrænsningen på min upstream.

... hvorfor får jeg så ikke mere upstream end det? Andels.net kan ikke selv svare mig på det.

Hvis jeg tager IT-telestyrelsens test på http://borger.itst.dk[...] så får jeg næsten 70mbit upstream, men alle andre test giver kun 15-20mbit.
Derudover har jeg testet med FTP - hhv. min egen server, som jeg har hentet fra, fra en række placeringer:
- TDC backbone, hvor jeg har en ven, der har adgang
- CBS's net, som jeg selv har adgang til - ikke det offentlige net hos CBS vel at bemærke
- En kammerat med 100mbit/100mbit
- En kammerat med 40mbit/40mbit

Det giver konsekvent 2,1MB/s stabilt i upstream (altså 16,8mbit).

Min server kører på en rigeligt kraftig maskine med 1Gbit netværkskort, en Netgear 3700WNDR router, Cat 5e kabler (5 meter). Det er ikke muligt, at omgå min Router, da dens mac-adresse er registreret som bruger af min forbindelse, fordi min forbindelse omgår DHCP-serveren.

Hvem har nogle ideer?
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. maj 2012 - 14:43 #1
Den eneste rigtige måde at teste på er direkte fra modemmet. Har du testet det?
Avatar billede dwr Nybegynder
21. maj 2012 - 14:55 #2
Nej, desværre. Jeg tvivler også på, at jeg kan få adgang til det. Jeg har bare et Ethernet-stik i væggen, som jeg er koblet direkte på. Det løber formentlig gennem et Cat5e eller Cat6 kabel til kælderen, hvor der står en server i et aflåst skab.
Avatar billede Hans Mester
21. maj 2012 - 15:28 #3
De fleste netkort understøtter kloning af mac-adressen (avancerede egenskaber for netkort/network address), hvis du vil prøve at koble på udenom din egen router.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
21. maj 2012 - 22:28 #4
Du kan nok godt regne med målingen fra IT-telestyrelsen.
Grunden til at de andre ikke kommer højere op er pga. styringen af trafikken med fastsættelse af de vinduer der er til at sende i.
Avatar billede dwr Nybegynder
15. februar 2013 - 12:59 #5
Jeg beklager den sene tilbagemelding. Status er egentlig det samme, men Wally kan du uddybe det lidt mere eller forklare, hvilket vindue, vi taler om? Jeg gætter på, at det er en node på vejen, der er begrænsningen, hvis du sige,r det er trafikstyring.

Og hvorfor er jeg så den "eneste", der ikke kan nå højere op? Samme "kilder" har modtaget sendinger fra andre op i mod 100mbit.

Hvis jeg teoretisk har 70mbit, men aldrig kan bruge mere end 16mbit, så har jeg vel praktisk set kun 16mbit?