Avatar billede ole_torp Nybegynder
21. maj 2012 - 12:50 Der er 7 kommentarer

Ny bærbar til stuidebrug (gym) men hvilken?

Datteren skal begynde i gymnasiet og har behov for en ny bærbar. Ønsket er lang batterilevetid, ikke for tung og til en fornuftig pris. Ikke til spil.
Kraftig processer = højt strømforbrug men hvor er ballancen.

Nogen der har nogle gode bud?
Avatar billede sek Nybegynder
21. maj 2012 - 15:19 #1
Spørgsmålet er hvor stor skærmen skal være, for de små 10" bærbare holder længe strøm.
Avatar billede sadolin1978 Novice
21. maj 2012 - 16:39 #2
hvis vi ser lidt på brugen er det nok mest sansynlig MSOffice der bliver brugt, hvordan med evt, billed behandling?
et bud herfra uden at ligge sig fast på nogle mærker er, CPU en Intel I3 eller tilsvarende. Ram min.4Gb men gerne omkring de 6Gb ( dette vil spare brug af HDD, og i sedste ende give en føgelse af en lidt hurtigere maskine )
Når dette så er sagt er Acer et godt bud på en billig maskine, men med en batteri levetid på ca 5-7 timer.
Men et andet måske mere seriøst bud ville være, noget i stil med lenovo
Avatar billede Blaine Nybegynder
21. maj 2012 - 18:30 #3
#1 en lille korrektion.
Kraftig CPU = LAVT strømforbrug.
Processorer bruger ca lige meget strøm ved belastning, og en hurtig processor, bliver hurtigere færdig med opgaven, og sænker forbruget tidligere.

Mit forslag er at fokusere på skærmopløsningen og vægten.
- Skærmopløsning minimum 1600x900 da en lavere vil være irriterende fordi alt bliver for stort på skrivebordet, og man føler at man ikke har plads til at arbejde med lektierne.
(Hvis det er den primære arbejdscomputer, er 14" minimum af hensyn til ergonomi).
- vægt fordi den skal slæbes dagligt.

Jeg ville gå mindre op i batteritiden, da der er stik alle vegne alligevel, (det er alligevel kun spillemaskiner, der har alvorlige problemer).

Jeg foreslår et budget på 5-6.000,-
F.eks. denne:
http://www.edbpriser.dk/baerbar/hp-probook-6465b-danmark-id-5494095.aspx

Der er ikke rigtig grund til at bruge mere, og en billigere maskine vil være mangelfuld på opløsningen eller vægten.

Mvh
Avatar billede mikaelch Novice
27. maj 2012 - 00:25 #4
Avatar billede Blaine Nybegynder
29. maj 2012 - 13:50 #5
Den bærbare anbefalet i #4 vil jeg mene har for lav opløsning til skolebrug, (det er en udmærket computer ellers).

1600x900 er minimum.
Med mindre opløsning, vil menu-linjen i browser-vinduet og tekstbehandlingsprogrammet blive irriterende store, det vil være svært at se tingende ordentligt hvis man arrangerer to vinduer ved siden af hinanden, (en hjemmeside og en opgave, f.eks.).

Jeg synes det er ærgeligt ikke at bruge de sidste 700,- og få en ordentlig skærm også =)

Mvh
Avatar billede ole_torp Nybegynder
05. juni 2012 - 09:56 #6
Tak for de gode forslag
Vi er blevet noget klogere på krav men ser noget som:
Let bærbar, Hurtig opstart (instant on)og en pris 3500-> 4500kr.
Lang batteri levetid: min 7 timer (og det kan jo være udfordrende)
Skærm størrelse: 13"
Opløsning: min 1366 x 768 (1600x900?)
RAM: min 4 GB (8 GB ?)
Harddisk 320 GB (500 GB?)

Kan se at der er kommet en ny ASUS U32U som har fået nogle gode anmeldelse. Standard modellen ligger på 3500 kr. Nogen der har erfaringer med den?

http://www.edbpriser.dk/baerbar/asus-u32u-rx007v-id-6560773.aspx#PriceDevelopment

Alternativet kunne være en Lenovo ThinkPad Edge E325?
Avatar billede Blaine Nybegynder
06. juni 2012 - 08:57 #7
Hurtig opstart får du kun med de maskiner, hvis du sætter den i dvale frem for at slukke den, ellers må du påregne 1 minut til halvanden =)

Med hensyn til batterilevetid, så kan man eventuelt købe et ekstra batteri, det fordobler levetiden, (det ville jeg dog kun gøre hvis det var nødvendigt).
Jeg tror dog 7 timer er urealistisk, fabrikanterne lister gerne den maksimalt opnåelige batterilevetid, og dertil skal fratrækkes facebook o.lign.. (Den du lister på edbpriser, har dog et stort batteri, det ser ud til at være 30% større end standart ).

Med hensyn til ram, vil jeg mene at mindre end 4Gb er for lidt, og mere er spild af penge, (de sidste kan ikke mærkes).

320Gb burde være rigeligt til skolebrug, 50Gb til windows, 10Gb til office pakke, måske 40Gb til andre relevante programmer.
Jeg anbefaler altid at holde mindst 15% plads fri, da det forhindrer den værste kluddermor på harddisken (med dertilhørende forlængede opstartstider).
Det skulle give mindst 70Gb til sjov.

Med hensyn til opløsningen, så prøv at sætte din nuværende skærm til 1366x768 og åben et skriveprogram og en interessant artikel på wikipedia, og arranger dem ved siden af hinanden (i windows 7, kan det gøresd ved at markere et windue, og trykke [windowsknap]+[piletast til siden]).
Det er gerne situationen ved opgaveskrivning, og dermed vigtigt at det fungerer rart, (hvis det er rimeligt, så kan resten klares ved at kunne sætte en ekstern skærm til hjemme, så der er to skærme).

Begge de fundne maskiner er meget ens, og jeg har ikke selv erfaring med dem.
En thinkpad er mere holdbar, og kan tåle at være i en taske der ikke behandles pænt. Asus har et større batteri.

For at få lidt mere spark i dem, jeg synes det er en langsom processor, ville jeg nok overveje E320 i stedet: (samme computer i flere farver).
http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e320-1298-danmark-id-6686712.aspx
http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e320-1298-danmark-id-5593572.aspx
http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e320-1298-danmark-id-6427173.aspx
http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e320-1298-danmark-id-6417986.aspx

Alle sammen (inkl. dine ^^) er fine skolebrugs maskiner, (især med en ekstra skærm hjemme).

Husk at kontrollere forhandleren på http://www.trustpilot.dk/ og find de anmeldelser, hvor der var en rma sag, det siger noget om virksomhedens service hvis i får en mandagsmodel.

Med venlig hilsen