Avatar billede wellness_guiden Nybegynder
13. maj 2012 - 18:43 Der er 4 kommentarer

Ubuntu server adgang

Jeg har netop fået en ubuntu server, som jeg godt kunne tænkte mig at få fjern adgang til.

Jeg har allerede fået en fast ip...

Men er der nogen bestemte app, som kan gøre det hele en del nemmere for mig for opsætning og adgang af dette.

Jeg ønsker forresten at tilgå den for en macbook med lion

På forhånd tak :-)
Avatar billede KHHP Juniormester
13. maj 2012 - 20:13 #1
Det er forholdsvis simpelt. Den er muligvis ikke leveret med SSH-Server installeret, og derfor skal du have direkte adgang til serveren, og skrive:
sudo apt-get install openssh

Når installationen er udført kører du:
sudo apt-get upgrade

Når der gjort, så genstarter du serveren med:
sudo shutdown 0 -r

Efter genstart kan du tilgå den via Terminal på din Mac, med følgende kommando:
username@1.2.3.4

Husk at skifte username ud med brugernavnet til en admin på din server. Tallene efter @ skal skiftes ud med ip-adressen på din server. Skal den tilgås udenfor dit lokale netværk, så skal du huske af forwarde port 22 i din router.
Avatar billede wellness_guiden Nybegynder
13. maj 2012 - 20:31 #2
Super tak. Mener at det er en ubuntu server. Og jeg ønsker at tilgå fra en Mac
Avatar billede wellness_guiden Nybegynder
13. maj 2012 - 22:33 #3
Så fandt jeg ud af det... næsten...
Er det ikke muligt at gøre sådan at jeg kan styre "skrivebordet" fra den
Avatar billede KHHP Juniormester
14. maj 2012 - 08:02 #4
Så skal du installere teamviewer på begge. Men ubuntu server har ikke noget skrivebord, med mindre du installere gnome desktop interface