Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2012 - 16:58 Der er 21 kommentarer

Gratis antivirusprogram?

Hvilket gratis antivirus program er det bedste og sikreste?

Jeg bruger den gratis AVG version lige pt, men jeg har læst at for eksempel Avast skulle være meget bedre?

Ved godt denne tråd allerede findes, men det kan jo være der er kommet noget nyt, eller at det er et andet program som i dag er det mest anbefalede...

Mvh. Maja
Avatar billede sand321 Nybegynder
07. maj 2012 - 17:03 #1
På denne side kan du se en sammenligning af forskellige AV programmer:

http://www.av-comparatives.org/

Her er en sammenligning af gratis AV programmer (dog fra 2009):

http://www.freewaregenius.com/2009/04/07/the-best-free-antivirus-a-comparison/
Avatar billede vejmand Juniormester
07. maj 2012 - 17:03 #2
Mange anbefaler Microsoft Security Essentials, om det er den bedste, skal jeg ikke gøre mig klog på. Det er jo en hel religion.  :-)
07. maj 2012 - 17:12 #3
Jeg anbefaler typisk [MSE]
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/products/security-essentials

* Dansk (Systemsproget
* Opdateres automatis
* Seriøst firma

---

Psssst: Du har fået det at vide før ->
www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/MayZie Point ude: 1.180 ?
www.eksperten.dk/faq#faq-8-5
Avatar billede sand321 Nybegynder
07. maj 2012 - 17:21 #4
Ifølge flere sammenligninger er MSE en bundskraber, som det bliver skrevet i denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/961736 (indlæg 4)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
07. maj 2012 - 17:46 #5
Jeg plejede at anbefale Ad-Aware ud til højre og til venstre, men efter de har "opdateret" deres layout har jeg oplevet alt muligt, lige fra BSOD til sløvning af systemet. Derudover så bliver man tvunget til at bruge Ad-Aware pro i 30 dage, også selvom man downloader gratis version. Lige pt. prøver jeg MSE.

#3 karise larry, seriøst firma? er det ironi?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2012 - 18:02 #6
Har læst tester der er lavet i 2011 af et tysk firma, hvor de skrev at valget også var betinget af hvilket system man kørte.
Jeg formoder du kører Win 7.
Prøbver lige at finde disse tests.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2012 - 18:08 #7
Det var denne side:
http://www.av-test.org/en/tests/test-reports/
Der er test af både Xp og Win 7
Avatar billede chalde Seniormester
07. maj 2012 - 19:08 #8
Personligt anbefaler jeg enten MSE eller Avast. Hælder mest til MSE pga. dens minimale fingerprint og at den kun siger noget når man skal tage stilling til noget.

#5 Så du mener helt alvorligt, at en af verdens største producenter af software er useriøse? I så fald er det mig en gåde at du benytter deres software.
07. maj 2012 - 19:12 #9
... når andre (gratis?) sikkerhedsprogrammer i tide og utide popper op med en form for 'reklamer' for deres nyeste (betalnings?)version ... se DET anser jeg ikke for 'seriøst' ...

Kender det fra AVG og AVAST ...
Avatar billede vejmand Juniormester
07. maj 2012 - 19:14 #10
Jeg opfatter også kommentaren fra hardwareguy15 som en joke.....
Avatar billede claes57 Ekspert
07. maj 2012 - 19:50 #11
en 'helt nyt' stærk konkurrent: ZoneAlarm - de har lige frigivet deres sidst års program (selvfølgelig med opdateringer) gratis. Der får du en effektiv firewall og viruskontrol i en pakke.
Det kører langt bedre end mse (på min maskine).
http://www.zonealarm.com/
den er så ikke på dansk - men ellers et top-produkt.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. maj 2012 - 21:54 #12
#8 Microsoft er blevet en af verdens største producenter fordi at de klistre deres software fast til alle de maskiner som de kan komme i nærheden af, det siger ikke nødvendiges noget om, at de er seriøse. Syntes meget af deres software er noget skrammel. Men hvis du har et alternativ så kom endelig.

Det skal virke med alt det hardware som sidder i min maskine.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. maj 2012 - 21:58 #13
#9 Det er det heller ikke. Derudover er der mange af dem som sløver maskinen. McAffee var installeret på min bærbar som standard. Udover at den sløvede maskinen så kom den frem ofte og forlangte at jeg betalte noget i stil med 200 kr,- for en licens på 2 år som skulle fornyes igen når de 2 år var gået... Det er nemt tjente penge for dem, og nemt spildte penge for deres kunder.
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2012 - 22:00 #14
#12 Som virksomhed vil jeg netop kalde dem yderst seriøse set fra et forretningsperspektiv. På samme måde som at Apple er verdens bedste økonomer, hvad end man kan li dem eller ej.
Hvis det er noget skrammel, hvorfor i alverden bruger du så din tid på det og støtter dem?
Anyawy. *NIX. Og forvent ikke at det æder alt ud af boksen, men derimod at du skal gøre en hel del på egen hånd. Men det er måske også useriøst? ;)
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2012 - 22:04 #15
#13 Så når du køber et produkt, forventer du at få gratis service på det til evig tid?
Det er en meget blåøjet tankegang du fører dig mht. forretning ;)
Dog er du så heldig, at der findes mange "discountbutikker", og en sjælden gang i mellem et enkelt loppemarked eller 2 der forærer glimrende ting væk.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. maj 2012 - 22:44 #16
#15 Hvorfor skulle jeg købe McAffe for 200 kr om året som sløver min computer når jeg kan få andre anti-virus programmer gratis som er lige så gode og som ikke sløver min computer?

#14 Kom gerne med et alternativ til windows. Det skal undersøtte: Nvidia GTX580, mit onboard lydkort, netkort, chipsæt, trådløst netkort, steam, chrome, og et hav af software som jeg ellers bruger.
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2012 - 22:56 #17
#16 Nu kan en virksomhed med en så stor kundebase ikke tage højde for hver enkelt bruger, deres behov og deres system.
Personligt synes jeg også deres home-løsninger er noget hø, og bruger primært mit AV (MSE) som last line of defense til smuttere.
Men det gør ikke at en djævlens masse andre brugere kunne få godt af at smide et par 100kr om året for at få det ekstra mange købeløsninger giver.

Tja, dig selv der har placeret dig i den situation at gøre dig afhængig af disse programmer der med al sandsynlighed kan klares a open source alternativer hvis du er villig til at arbejde anderledes.
Spil er naturligvis en anden sag (om end det også er dit eget valg). At de (både spil og programmer) ikke er lavet til at fungere på Linux eller andet er jo bare et tegn på at udvikleren af den enkelte enhed har anset Windows som værende den mest seriøse vej at satse sine penge. Eller er det også useriøst af dem at holde med de "onde" for at give aktionærer og ansatte deres afkast?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. maj 2012 - 23:12 #18
Du får ikke mig til at smide 100 kr om året efter et anti-virus program når jeg kan få et der er lige så godt gratis... Det er direkte dumt.

Jeg tror at folkene bag Steam har valgt Windows fordi at Windows bliver klistret fast til et hav af maskiner og jo flere maskiner som fungere med Steam jo flere penge i lommerne på folkene bag Steam.

Men hvis du kender til et alternativt operativsystem som er jeg villig til at prøve det, set skal som sagt bare understøtte drivers til mit HW, og så mulighed for Chrome + Steam. Det er kun 2 programmer + drivers, så hvis du mener at der er så mange alternativer at vælge imellem så kom endelig med dem.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2012 - 09:48 #19
#18 hvis du nu skiftede til fx ubuntu, så kunne du slippe helt for viruskontrol. Og der er en anden pudsighed - mit 4g-modem/router kører 50% hurtigere på nettet med linux i forhold til win7 (begge 64bit). Det kan bla være pga viruskontrol.
Tager du mint-linux (ubuntu-klon), så får du noget, der er lige til at gå til - og du behøver ikke at brokke dig over priser længere.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2012 - 17:46 #20
#13 Nu skal der jo heller ikke meget til, før du synes det sløver din pc. Du burde måske opgradere noget i den så den bliver hurtigere.
MayZie (Maja) har du fået noget du kan bruge?
Avatar billede tiger_dk Mester
11. maj 2012 - 20:35 #21
...en anden ting, jeg synes lige du skal have styr på alle dine åbne spørgsmål: http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/MayZie