Avatar billede KbhClaudius Nybegynder
29. april 2012 - 10:26 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Flere domæner på samme webhotel

Jeg overvejer lidt at opgradere til et større webhotel og samle mine forskellige domæner der.

Det er ikke et problem at lægge den ene hjemmeside ind i roden, men hvordan gør man med de andre domæner?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. april 2012 - 10:57 #1
Standarden for hjemmesider understøtter ikke dette direkte.
En hjemmeside skal som princip altid ligge i roden.

De muligheder der er er følgende.

1. Webhotellet kan tilbyde at sætte flere hjemmesider op på et webhotel ved at fortælle serveren at roden af de forskellige hjemmesider ligger indenfor samme mappe, men det er sjældent at webhotellerne tilbyder dette.

2. Du kan bruge redirectors, som i princippet bare er en hjemmeside, der viderestiller brugerens browser til den rigtige hjemmeside, der ligger som en mappe på et andet webhotel.
Problemet er at man skal ud og finde disse redirector sites og ved viderestillingen vil domænenavnet i browserens adresselinje skifte til der hvor undermappen ligger, så man mister lidt den polerede effekt af et domæne.
Avatar billede KbhClaudius Nybegynder
29. april 2012 - 11:06 #2
Ok. Troede faktisk, at der var en hurtig løsning.

Kan så ikke helt se, hvad man skal bruge 20 domæner til på et webhotel, som nogle af dem tilbyder?

Eller det måske med henblik på topdomæner .com, .dk, .eu osv.?
Avatar billede giweo Juniormester
29. april 2012 - 11:09 #3
Find en udbyder der understøtter det - fx. www.bluehost.com
Avatar billede KbhClaudius Nybegynder
29. april 2012 - 11:24 #4
Tak for tip.

Hvad hedder den funktion, jeg er på udkig efter?
Avatar billede giweo Juniormester
29. april 2012 - 11:26 #5
Jamen, hvis du vælger bluehost, kan du når ført din konto er oprettet "asigne" lige så mange domæner til dit hotel som du ønsker.
Avatar billede KbhClaudius Nybegynder
29. april 2012 - 11:38 #6
Yes.

Men det kan jeg egentlig også ved min nuværende danske host, som jeg er meget glad for.

Problemet er mere at lægge to - måske tre - hjemmesider ind på mit hotel, hvor en af dem ligger i roden og resten ligger et andet sted (uden at URL'erne bliver helt skøre).

Jeg ved bare ikke, hvordan jeg gør.
Avatar billede moddi100 Seniormester
29. april 2012 - 12:34 #7
Som regel vil du automatisk få oprettet en mappe til hvert domæne du har tilføjet - medmindre det er et alias. På den måde ligger domænerne altså ikke oven i hinanden. Jeg skal dog ikke kunne sige hvad din host gør, men umiddelbart vil jeg da gætte på at de opretter flere mapper, da det er standarden
Avatar billede KbhClaudius Nybegynder
29. april 2012 - 13:02 #8
Ok.

Mappeløsningen lyder som noget jeg kan tage videre med min host.

Sender du svar for point?
Avatar billede moddi100 Seniormester
29. april 2012 - 15:10 #9
Prøv eventuelt at høre deres support inden du opgraderer - så er du sikker på at det virker
Avatar billede komputerdk Mester
29. april 2012 - 17:17 #10
gigahost.dk bruger jeg - og der har jeg et par forskellige domæner på samme hotel.

når jeg logger ind på ftpen er stien så har jeg en mappe med hvert domæne..

Det er jo DNS'en som styrer hvor den skal hen..
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
29. april 2012 - 17:51 #11
Hos Unoeuro fikser du selv hvilken mappe et ekstra domain skal pege på.

Dt er ekstremt simpelt og lige til.

Mht. seo, er det dog en mindre gode ide, at smide alle domains på samme server - altså hvis du krydslinker nogen af dem.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. april 2012 - 20:01 #12
#10
Nej, det er ikke DNS'en, der styrer hvor det skal hen.
DNS'en er nemlig sådan set problemet, da DNS'en kun kan henvise til en IP-adresse eller et servernavn og altså ikke til en mappe.

Førhen kunne man kun have et webhotel per IP-adresse pga. DNS'en, så det betød at en server skulle have flere IP-adresser for at kunne køre flere webhoteller.

Sidenhen er der så kommet det der hedder VirtualHosts, som er en feature der kører på webserveren og prøver at gætte hvilket domænenavn man har skrevet for at komme til serveren.
Udfra dette fordeler den så de indkomne forespørgsler til de mapper der skal have dem.
Er der ingen information tilgængelig om hvad brugeren skrev i sin browser for at komme til webserveren, så smides man typisk til hovedsiden på serveren, som dog også kan være lavet som en fejlside om at siden ikke findes.

Det som udbyder skal tilbyde er altså VirtualHosts, men da det sådan set vil ødelægge deres egen forretning, så er det sjældent noget de gør, hvis de ikke allerede har produktet annonceret.
Avatar billede KbhClaudius Nybegynder
29. april 2012 - 21:46 #13
Men hvis det influerer SEO er det jo netop noget skidt.

Tror lige jeg tager den videre med hosting firmaet
Avatar billede moddi100 Seniormester
29. april 2012 - 22:28 #14
Understøttelse af flere domæner eller Virtual Hosts om man vil har eksisteret i mange år. Det er standard under apache (linux) og fungerer også med microsofts ISS.

Det påvirker ikke SEO det mindste, I så fald vil jeg i hvert fald gerne høre hvordan det kan påvirke? SEO er baseret på indhold og links, ikke noget med om man har samme IP.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
29. april 2012 - 23:25 #15
Det kan i den grad påvirke.

Har du samme ip og krydslinker du siderne, ja så vil google ofte se dine sites som affilieret og fjerne den pagerank flow du ellers ville have opnået.

Det er old news.

Den nye algoritme, der røg i luften d.24. april har specifikt fokus på den slags.
Avatar billede moddi100 Seniormester
30. april 2012 - 10:57 #16
Ja okay, der er selvfølgelig lidt. Men når vi snakker SEO og links, så er det begrænset hvad links fra ét domæne gør. Det handler jo om den samlede værdi af alle links.

I forvejen medregnes det jo heller ikke, hvis en hjemmeside linker 100 gange til en anden. Det skal jo gerne komme fra forskellige kilder. Derfor er forskellen minimal og burde ikke afholde spørger fra at samle sine domæner
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
30. april 2012 - 12:06 #17
Jo det medregnes, hvis der linkes 100 gange fra samme website.

Det er netop en af de ting, der er unormalt = mulighed for penalty.

Hvis man ønsker nogen som helt effekt af cross linking, skal det gøres fra websites indenfor samme tema, fordelt på forskellige ipèr.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
30. april 2012 - 18:53 #18
Har man flere webhoteller ved samme udbyder, så kører man formentligt VirtualHosts under alle omstændigheder.

Den eneste forskel der er på spørgerens nuværende løsning og den han ønsker er afregningsmæssig, hvilket jeg tvivler på udbyderen accepterer.
Avatar billede mads67 Nybegynder
10. maj 2012 - 12:50 #19
VirtualHosts er en god webhotel tror jeg.
Jeg også bruger servage.dk. De har mange webspace og unlimited traffik.