Avatar billede shiba15 Nybegynder
21. april 2012 - 21:52 Der er 12 kommentarer

Hvordan laver man den slørret kant på et portræt?

Hej

Jeg skal tage medarbejder portrætter på mandag på hvid baggrund.
Jeg bruger Photoshop som redigerings program.

Hvordan laver man den der sløret kant i bunden af billedet som man mange gange ser på skole portrætter?

Er det et program, plug in til Photoshop eller andet?

Håber på at i kan hjælpe.

Kh Mads, fotograf
Avatar billede pstidsen Novice
21. april 2012 - 23:00 #1
Sløret kant i bunden af billedet? Sådan en har jeg ikke set på skolebilleder. Har du et eksempel?

PS: Du er kommet til at oprette to ens spørgsmål. Luk det ene!
Avatar billede pstidsen Novice
21. april 2012 - 23:00 #2
Sløret kant i bunden af billedet? Sådan en har jeg ikke set på skolebilleder. Har du et eksempel?

PS: Du er kommet til at oprette to ens spørgsmål. Luk det ene!
Avatar billede tuekappel Nybegynder
21. april 2012 - 23:35 #3
Jeg gætter på, at du gerne vil have at personen fader ud mod en hvid baggrund, som dette:
http://www.boloz.com/_images/portrait_cutout_fade.jpg
i så fald er det ganske enkelt i photoshop, men lad lige høre om det er den vej du vil.
Avatar billede shiba15 Nybegynder
21. april 2012 - 23:35 #4
Her er et link: http://www.gaussfoto.dk/dagplejere/dagplejehovedside.html

Jeg tænker på de 3 øverste børnebilleder.
Den der fine sløring i bunden
Avatar billede tuekappel Nybegynder
21. april 2012 - 23:48 #5
same shit. hvilken version af photoshop sidder du med?
Avatar billede tuekappel Nybegynder
22. april 2012 - 00:01 #6
arh, versionen er ligegyldig, nu jeg tænker mig om. Here goes:

1. I photoshop sørger du for at der ligger et fuldstændigt hvidt lag under dit lag med portrættet.
2. vælg portrættet som det aktive lag.
3. vælg elliptical marquee tool (kan desværre ikke de danske betegnelser
4. vælg feather xx pixel ( antal pixel afhængig af billedets størrelse, ca. 1/10 af billedets pixeldimensioner)
5. træk en "vælge-ellipse" henover billedet, og slip.
6. tjek dit valg ud med quick mask (Q), tryk (Q) igen for at vende tilbage til normal.
7. "Add layer mask" ....Nu bliver din feather'd selection til en blød afmaskning af portræt-laget, som du tilmed kan flytte rundt med, hvis du klikker lænken væk mellem de to objekter, ovre i laget. og portrættet ligger der stadig i hel figur, hvis du fortryder.
Avatar billede tuekappel Nybegynder
22. april 2012 - 00:04 #7
-nu ser jeg at du skal lave flere portrætter på mandag. så er det allernemmeste at lægge det hvide lag øverst, og lave hullet i det hvide lag. Så kan du nemlig smide det hvide lag over på de andre portrætter, så behøves du kun at lave det korrekt én gang.
Så er du klar tirsdag morgen istedet for onsdag eftermiddag :-)
Avatar billede tuekappel Nybegynder
22. april 2012 - 00:05 #8
-og sådan en layer mask kan nemt "vendes", med invert (ctrl+I).
Avatar billede shiba15 Nybegynder
22. april 2012 - 00:51 #9
Det vil jeg prøve at kigget på søndag.
Jeg håber jeg kan få det til at fungere?

Er det svært?
Jeg bruger mest elements til små ændringer og CS5 til store.

Man kan ikke hente en fast skabelon eller skal man bare bruge din guide?

Tak for hjælpen.
Håber jeg må vende tilbage hvis det kikser ;-)
Avatar billede pstidsen Novice
22. april 2012 - 17:41 #10
Synes da det er bedre at lave et vandmærke med dit logo og firmanavn for at undgå kopiering.
Avatar billede tuekappel Nybegynder
22. april 2012 - 18:42 #11
pstidsen; kan du hjælpe med spørgerens problem, skal du være velkommen til at bidrage. Men din kommentar er totalt off-topic, så enten må du uddybe den, eller undlade at blande dig i denne tråd.
Avatar billede pstidsen Novice
22. april 2012 - 19:15 #12
#11: Det er et alternativt løsningsforslag, ja, men absolut ikke off-topic :-) Jeg vil med glæde uddybe hvis spørger ønsker det, men at du ikke forstår det er jeg lidt ligeglad med..