Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 17:41 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

Ændre størrelse på HDD

Har kigget lidt på denne tråd. http://www.eksperten.dk/spm/948755

Jeg sidder med stort set samme problem på en Windows7

Jeg kan se at den smider sine sikkerhedskopier på D drevet med det resultat, at det er fyldt, jeg kan ikke umiddelbart ændre hvor det skal hen - kan det passe ??
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 17:42 #1
Det er en Lenovo
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 18:19 #2
Der er jo i det link #1 en anvisning på hvordan man ændrer HDD.
Smider windows sine sikkerheds kopier på D-partitionen? Det lyder forkert. Hvis windows er installeret på C-drevet skal sikkerheds kolpierne også ligge der, men uden at man umiddelbart ser dem.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2012 - 18:37 #3
Det er vel blot et spørgsmål at frakoble D:/ som værende en del af Windows Systemgendannelse.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2012 - 18:39 #4
Hvilke sikkerhedskopier er der tale om?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2012 - 18:40 #5
#3 fortsat:
Eller nedsætte størrelsen på den mængde der må bruges til systemgendannelse...
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 18:48 #6
I billedet : "Konfigurer Sikkerhedskopiering"

Er der et "billede" der hedder "Gem sikkerhedskopi på:"
Der står "LENOVO (D:)  Ledig plads 17.66 GB samlet størrelse 30.33 GB.

Den plads der er pt. er fordi jeg har flyttet den gsamle sikkerhedskopi væk fra drevet, da den bokkede sig konstant over pladsmangel på D:

Jeg har for sjovt prøvet at se hvad en nuværende sikkerhedskopi vil fyde - det vil blive 28 GB !!
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 18:50 #7
RE #1 / Valby.

Læs videre på mit link og se hvorfor jeg stiller spørgsmålet (det kan ikke lade sig gøre som beskrevet)
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 18:51 #8
Tror faktisk ikke det er systemgendannelse, men en regulær sikkerhedskopi ??
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 18:56 #9
Det er denne Appikation: Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Sikkerhedskopiering og gendannelse
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2012 - 19:01 #10
Ok - glem alt om Windows Systemgendannelse.

Sikkerhedskopidestination er som standard D, så start Sikkerhedskopiering og ret til det drev du vil bruge eller slå det helt fra.
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 19:01 #11
Hvis D-drev er en del af det "oprindelige" image/recovery (Lenovo servicepartitionen - Symantec sikk.kopiering)
Hvis det er Lenovo/Symantec du har/bruger som back-up/kopifunktion, så ændres f.eks det/de drev du pt. har, det kaldes i flere recovery systemer for en "akkumuleret sikkerhedskopi"
Den sikkerhedskopi husker så de ændringer der er lavet på drevet.
I IBM/Lenovo recovery system, hvor der kan vælges mellem "oprindelig sikkehedskopi" (som da du fik maskinen) og en akkumuleret sikkerhedskopi

Når der laves en sikkerhedskopi, så udvides D-drevet efterhånden og den skulle gerne overskrive sidste "nye" sikkerhedskopi for hver gang der laves en ny sikkerhedskopi.
Men på et eller andet tidspunkt, så bliver drevet fyldt op og nogle kopi programmer udvider partition automatisk og "æder" af f.eks C-drevet og laver D-drevet større.

HUSK - der må IKKE røres ved den skjulte partition og dens indhold/størrelse. hvis du gør dette, så sørg for at have det hele på DVD ellers er det ikke sikkert at du efterfølgende kan få adgang til recovery partitionen
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2012 - 19:03 #12
Jeg har for sjovt prøvet at se hvad en nuværende sikkerhedskopi vil fyde - det vil blive 28 GB !!

Det er fordi du lader Windows selv bestemme. Du skal vælge punktet "Jeg vælger selv" under konfigurer sikkerhedskonfiguration.
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:05 #13
JEg har prøvet at rette det til et andet drev, men kan ikke se hvor det skal gøres - muligheden kommer ikke op
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:08 #14
Selvom jeg "vælger selv" får jeg stadig ikke valgmuligheden for destination, men kun for hvilke mapper der skal kopieres
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:10 #15
Re # 11

Det er Rent Windows styr(t)et
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 19:22 #16
#15 OK, men der skulle du kunne vælge CD/DVD som standard, såfremt der er et sådan drev i maskinen.
Er der ikke andre drev der kan bruges, så vises KUN dette, da vindows soger efter passende medier at lagre på.

Hvis du så opretter en partition, sætter en ext.harddisk eller USB til, så vil windows søge efter dise og vise disse enheder og de vil kun være synlige med drev bogstav

Så prøv at smide en USB nøgle i maskinen og se om ikke den dukker op der og deu så kan udføre en sikk. kopi derpå.
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:27 #17
Det skal dælme være en stor USB nøgle......
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:28 #18
Det er også kun i systemafbilledning at man får muligheden - ikke i sikkerhedskopiering
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2012 - 19:29 #19
Under "Sikkerhedskopier eller gendan dine filer" kan du vælge "Skift indstillinger" og tilpasse din sikkerhedskopiering.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2012 - 19:31 #20
#18
Jo man har altid muligheden for at ændre i en sikkerhedskopierings plan.
Man kan jo løbe tør for plads...
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 19:33 #21
#17 Nu var det også kun for at FÅ VIST den nøgle og dermed bevise at du kun kan ændre til en partition, sætter en ext.harddisk eller USB til
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:35 #22
Re # 21
Ok (-:
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:36 #23
Re #20

Jeg får ikke muligheden for at skifte destination, men alt muligt andet !!
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 19:36 #24
Du skulle nu kune ændre i punktet "konfigure sikkerhedskopiering"
eller ihvertfal få vist f.eks et tilkoblet USB nøgle
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:40 #25
Ja men ville jo gerne bare kunne smide den på C:

Det er jo helt skørt at det er indrettet så man får en systemfejl hvert andet minut fordi D. er fyldt, bare fordi man ikke kan udvide det
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 19:41 #26
Prøv tillige at læse:
Retningslinjer for valg af destination til sikkerhedskopi"

findes samme sted
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:41 #27
men omvendt kan jeg jo også bare droppe sikkerhedskopieringen, da det alligevel er til samme disk......
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 19:44 #28
Du kan IKKE sikkerhedskopier til C-drevet HVIS det er derpå at Windows er installeret
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:45 #29
Ja Har læst den tidligere men syntes ikke helt det holder... (andet end det er noget crab at ha den på samme disk, men tøsen her har ikke rigtigt andre muligheder..
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 19:46 #30
Der står bl-a:
Når du vælger en destination til sikkerhedskopien, gennemsøger guiden computeren og viser en liste over alle de destinationer, du kan bruge. Hvis den destination, du vil bruge, ikke står på listen, kan det skyldes en af følgende årsager:

Destinationen er en båndstation. Du kan ikke gemme sikkerhedskopier på bånd.

Destinationen er det drev, du forsøger at sikkerhedskopiere. En disk kan ikke sikkerhedskopieres til sig selv. Du kan f.eks. ikke sikkerhedskopiere indholdet af drev E: til drev E:.

Destinationen er et cd-rom-drev eller et dvd-drev. Du kan ikke bruge et cd-drev eller et dvd-drev til sikkerhedskopien. Du skal i stedet bruge en cd- eller dvd-brænder, som også kaldes et CD-R/CD-RW- eller DVD-R/DVD-RW-drev.

Destinationen er ikke formateret som NTFS, FAT eller UDF (Universal Disk Format) (også kaldet et dynamisk filsystem). Sikkerhedskopier kan kun gemmes på diske, der er formateret ved hjælp af NTFS-, FAT- eller UDF-filsystemer. Du kan finde flere oplysninger under Konvertere en harddisk eller partition til NTFS-format.

Destinationen er enten et drev, hvor Windows er installeret, eller det er systemdrevet (også kaldet startdrevet), dvs. det drev, som Windows bruger til at starte computeren.

Destinationen er en genoprettelsespartition. Dette er en særlig partition, som computerproducenten har oprettet på computeren. Partitionen indeholder de filer og værktøjer, der skal bruges til at gendanne computeren med producentens indstillinger, hvis den holder op med at virke.
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 19:47 #31
Men - hvordan filen slipper man så for den evige fejlmeddelelse når den kun udvider partisionen efter behov ??
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2012 - 19:58 #32
#31
Nu blander du 2 forskellige programmer sammen.
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 20:00 #33
Haverslev og Stigers.

Jeg må konstantere at man er lidt på den med en pc uden DVD drev og uden mlighed for netværksbackup til f.eks nas, når Windows er så tungt at danse med.....

Smid et svar begge to  (-:

Så må jeg (hun) leve med det som det er...
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 20:01 #34
RE 32

Hvordan det ? de ligger under et og samme - eller ??
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 20:06 #35
Hvis jeg går ind i systemgendannelse referer den direkte til samme tidspunkter som der er listet i sikkerhedskopiering
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 20:21 #36
uden at vide det, så tror jeg John mener det du skrev i #31
Altså at du vil udvide evt. forminske partitionen.

Det er et andet "program2 under Diskhåndtering det udføres med - desværre k´n widoes kun formindske en partition og IKKE lægge den frigvne plads til en anden partition direkte uden formatering af den/de partitoner der skal lægges sammen til EN hel
Avatar billede kdn1234 Praktikant
15. april 2012 - 20:29 #37
Ok, men mener tidligere at have brugt et program der hed et eller andet med Space..... hvor man bare kunne flytte et punkt på en linie og på den måde tilpasse de enkelte partitioner.
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 20:45 #38
Der finde mange programmer som kan udvide/forminske parttionen osv.
Se f.eks :
http://www.it-artikler.dk/2010/01/20/udvid-windows-partition/
Avatar billede kdn1234 Praktikant
16. april 2012 - 20:38 #39
Hvad blev der af John_Stigers svar ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2012 - 21:24 #40
Det blev vist forsinket i posten... ;)
Avatar billede kdn1234 Praktikant
16. april 2012 - 22:05 #41
Takker for hjælpen...........