Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 16:48 Der er 44 kommentarer

Hvor er mine ram?

Hej alle på Eksperten.dk

Jeg har en pc:

Bundkort:    ASRock H67M  (kan max have 16 GB ram)
CPU:        Intel Core I7 2600
Hukommelse:  2x4GB DDR3 fra Corsair
GPU:        NIVIDIA GeForce GTX 560 1GB DDR5 ram (CSSOE)
Strømstyring: 750W

Problem:
Min pc siger, at der er indsat 8GB ram (Sandt), men det siger, at kun de 4GB kan bruges...
HVORFOR???  :)

http://www.myupload.dk/handleupload/c7ac5uW9EAreP

Mvh. ZaiHuei
Avatar billede haverslev Novice
13. april 2012 - 16:59 #1
Dit styresytem er sikkert kun et 32bit og det kan IKKE håndtere mere end 4Gb ram - så tjek dette :-)
Avatar billede haverslev Novice
13. april 2012 - 17:03 #2
Hvad med disse ældre åbne spørgsmål ??
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/zai-huei
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 17:15 #3
Mit styresystem:

Windows 7 Home Premium
Systemtype: 64-bit Operativsystem
Windows er aktiveret

:)
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 17:18 #4
Sådan :)
Avatar billede fuldstop Nybegynder
13. april 2012 - 17:28 #5
Prøv lige at undersøge hvad din max. hukommelse er sat til i msconfig.

Start --> Skriv msconfig --> boot (fanen) --> advanced
Avatar billede haverslev Novice
13. april 2012 - 17:30 #6
Prøv at gå i Bios og sæt rammængde til at registreres automatisk.
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 17:45 #7
- Den er ikke sat til et maximum :)

- Må indrømme jeg ikke lige kunne finde det - men går ud fra den er sat til det. Inden jeg købte disse ram var der kun 2x2GB og da jeg så satte de nye her i, sagde den med det samme, at der ialt var 8GB. Det pinlige er så bare, at det først er nu jeg ser, at der kun er 4GB tilrådighed! :)
Avatar billede haverslev Novice
13. april 2012 - 17:54 #8
Hvis den har registret de 8Gb, så er bios OK og fejlen ligger i registrering af ram i windows.

Prøv at klik på start, skriv : dxdiag i søg feltet og se hvad den skriver faneblad system og feltet hukommelse.
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 17:58 #9
Der skriver den: 8192MB RAM  :)
Avatar billede haverslev Novice
13. april 2012 - 18:11 #10
Så er de registreret korrekt, både i Bios og i Windows :-)

Hvad siger systemoplysninger i:
Prøv at klik på start, skriv : Msinfo32 i søg feltet og se hvad den skriver der.
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 18:26 #11
Installeret fysisk Hukommelse (RAM):    8,00 GB
Fysisk hukommelse i alt    7,98 GB
Tilgængelig fysisk hukommelse    4,34 GB
Virtuel hukommelse i alt    8,00 GB
Tilgængelig virtuel hukommelse    4,96 GB
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2012 - 18:46 #12
Har du installeret Xp Mode på pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2012 - 18:48 #13
Nå nej det ikke burde virke med din version.
Virker med Ultimate pro og entreprise versionerne.
Avatar billede fuldstop Nybegynder
13. april 2012 - 18:51 #14
Prøv også lige at undersøg at der ikke er reserveret 4 GB til hardware ressourcer?

start windows jobliste --> ydeevne (fanen) --> tryk på knappen ressourceovervågning --> hukommelses (fanen)
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 19:07 #15
Avatar billede haverslev Novice
13. april 2012 - 19:07 #16
Hardware ressource kunne være en mulighed, dog kræver det at der er sat flueben manuelt ellers vil den default ikke tilknytte ram.

Men er der mulighed for at allokere mere ram til dit grafikkort vi Nvidia program, end den der ene gb der er fysisk på kortet ??
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 19:15 #17
Ved ikke lige hvad allokere betyder :)

Jeg har et program (MSI AFTERBURNER), men det er ikke installeret lige nu :)

http://www.guru3d.com/imageview.php?image=20486
Avatar billede Hans Mester
13. april 2012 - 19:15 #18
Det er fordi, du læser det forkert. Windows kan/gør brug af 7,98 GB :-)
Avatar billede Hans Mester
13. april 2012 - 19:17 #19
Hvis Windows kan se rammene, men ikke udnytte dem, så bliver de placeret under "reserveret hardware" - hvilket ikke er tilfældet hos dig.
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 19:25 #20
Nårh okay! :) Smart nok ^^.

Betyder dette, at jeg ikke kan bruge alle 8GB? Eller at jeg kan komme til at bruge alle 8GB, men nogle af mine instillinger er forkerte?
Avatar billede haverslev Novice
13. april 2012 - 19:34 #21
#18 ja, men du fuld tilgængelig hukommelse og ikke
Tilgængelig fysisk hukommelse    4,34 GB
som skrevet i #11
Avatar billede haverslev Novice
13. april 2012 - 19:35 #22
#18 ja, men du skulle have fuld tilgængelig hukommelse på 8GB....
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 19:41 #23
Ja, forstår det ikke.

Tjekkede lige op på noget.

Mine ram kører hvis på:      1600MHz
Mit bundkort understætter:    1066 til 1333MHz???

- Dual Channel DDR3 memory technology
- 2 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 1333/1066 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 16GB*
Avatar billede fuldstop Nybegynder
13. april 2012 - 20:40 #24
Prøv lige at se i din Bios om ram'ene står registret som 1333 MHz? Ellers skulle det kunne lade sig gøre at OC dem til 1600 MHz, burde ikke være noget problem.
Avatar billede Hans Mester
13. april 2012 - 20:45 #25
#22

Tjek hans upload her: http://www.myupload.dk/v/1MpaTXvW3.jpg
Avatar billede zai-huei Praktikant
13. april 2012 - 21:19 #26
Jeg har et program der kan fortælle mig en masse om pc'en mm.
SIW  :)

http://www.myupload.dk/handleupload/ac169P7eIizFp
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 15:27 #27
Siw viser også fejl i Ram sammendrag repoerted fra Bios.

Så prøv at gå i bios og ændre på Rammene - se om du kan ændre på "Ram performance" hvor der muligvis er nogle presets du kan vælge
Avatar billede Hans Mester
15. april 2012 - 15:47 #28
Hvor er det, du ser et problem? Der er ingen problemer.

"Fysisk hukommelse i alt" > Viser hvor meget ram Windows har registreret og gør brug af (7,98 GB).

"Tilgængelig fysisk hukommelse" > Er mængden af ram, som ikke lige nu er tilknyttet aktive programmer.
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 16:00 #29
Se han`s/Hun`s SIW upload

Vi er enige om at Bios/W7 registrere korrekt, det skrev jeg allerede i indlæg #10
Men programmet SIW rapportere fejl og det er sikkert pga. forkert mhz settings - og det er rammængden uvedkommende.
Avatar billede Hans Mester
15. april 2012 - 16:10 #30
Jeg har set hans siw. Jeg kan ikke få øje på nogen fejl.
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 16:12 #31
Så må du se igen - øveste linje og linje seks med de røde x

http://www.myupload.dk/v/1kJApDdI9.jpg
Avatar billede Hans Mester
15. april 2012 - 16:14 #32
Det røde x skyldes nok nærmere siw's manglende evne til at udlæse data.
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 16:19 #33
Nej, det plejer at være et rimelig præces og brugbart program og jeg er sikker på at den rapportede fejl er rigtig nok.
Avatar billede Hans Mester
15. april 2012 - 16:44 #34
Jo, men der findes meget forskelligt hardware. Et andet program viser måske ingen røde krydser.
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 17:04 #35
"Jo, men der findes meget forskelligt hardware." enig, og derfor blev det også tjekket at Bios/Dxdiag / Msinfo32 viste rammængden korrekt

"Et andet program viser måske ingen røde krydser." - Jo, men så er det jo ikke helt det samme program og med de samme data visninger.
F.eks har et andet pålidelig program som Everest home ikke mhz ram visning med- kun rammængden
http://www.filehippo.com/download_everest_home/
Avatar billede zai-huei Praktikant
15. april 2012 - 17:36 #36
Hej igen, undskyld jeg har været fraværende!

Jeg (Micki, hankøn) kan nu se inde på joblisten, at der er ca 6,5GB tilgængelig RAM nu! o.O
Det har tilsyndeladende ændret sig...
Ved ikke om det er til nogen hjælp? :)

Mvh.
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 17:47 #37
#36 som tidligere skrevet, så registreres og håndteres rammængden korrekt i både Bios og Windows.
Det der evt. kan være fejl i, ifølge SIW ER at f.eks rammens hastighed ikke registreres korrekt i forhold til hvad dit bundkort kan klare af Mhz.
Mhz khar ikke noget med rammængden at gøre, blot den hastighed at rammene køre.
Avatar billede zai-huei Praktikant
15. april 2012 - 18:04 #38
Okay, så når bundkortet kan klare 1333MHz, kører Rammene kun med 1333MHz?
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2012 - 18:14 #39
Når bundkortet kun understøtter 1333Mhz og der sættes 1600mhz ram i, så "neddrosles" de automatisk.
Men du kan overclok, så de får rammene til at køre de 1600Mhz, men du vil ikke kune mærke forskellen.

Det der piner mig lidt, er at SIW melder fejl og derfor kan du prøve at se om du kan ændre ram settings i bios - det er dog ikke sikkert at det kan lykkedes at få fejlen væk.

Om du så vil OC, som forslået i #24, er helt op til dig.
Avatar billede zai-huei Praktikant
15. april 2012 - 23:03 #40
Har prøvet at se om jeg kunne komme ind i BIOS, men kan ikke finde ud af det...

Når jeg starter min pc, kommer der et billed med:
                                        Intel B3 new chipset (sata
                              ASRock
                                H67M

Press F2 of DEL to run UEFI setup
Press F6 for Instant Flash
Press F11 for Boot Menu
Press Tab to switch Screen
Avatar billede haverslev Novice
16. april 2012 - 21:14 #41
Prøv at se i manualen om ikke der er beskrevt hvordan du kan udføre ændringer i Bios

Med UEFI setup har du ikke nemlig ikke mulighed for at lave ændringer i f.eks rammene
Avatar billede haverslev Novice
16. april 2012 - 21:20 #42
Avatar billede zai-huei Praktikant
16. april 2012 - 22:16 #43
Den du ser på youtube, er F2 eller DEL :)
Men hvad skal jeg så ind på derinde? :)
Avatar billede haverslev Novice
17. april 2012 - 10:31 #44
Du skal ned i menu punktet Dram timing control i OC Tweaker