Avatar billede Kim_m Nybegynder
07. april 2012 - 20:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Komprimere png billeder

Hej

Jeg har PSP 9 og mine færdige billeder skal være png.

Mine billeder fra kamera er ca. 2200 X 2800 px.
Jeg resizer til 750 px på den ene led.
(Er ved at finde ud af om Adjust/sharpness/sharpen er en god ide)

MEN: de færdige billeder må max være 150 Kb.
Med jpg billeder kan jeg sige: File/Export/Jpeg optimizer.  og sætte compression value til en værdi så jeg kommer under 150 Kb.

Findes der en ligende måde for png filer?  Når jeg vælger File/Export/Png optimizer får jeg ikke mulighed for at sætte en compression value?

Med venlig hilsen
Kim
Avatar billede Blueeyez Mester
07. april 2012 - 21:01 #1
så vidt jeg ved så er .png det man vælger, når man søger kvalitet fremfor komprimering, jpg bruges til at spare på pladsen eller web sider fx :)
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2012 - 21:02 #2
ja - irfanview, fx
gem som, og vælg png, og du kan derefter vælge komprimering (0-9)
http://www.irfanview.com/
hent programmet, og så derefter hent/installer også PlugIns (hele pakken) og IrfanView languages - se efter Dansk.
Avatar billede Kim_m Nybegynder
07. april 2012 - 22:23 #3
Det er for at kunne få transparent baggrund jeg ville bruge png.

Kim
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2012 - 01:33 #4
Hvad skal billedet bruges til, og hvad er motivet?

Du siger, du formindsker pixelantallet til "750 på den ene led". Hvorfor, og hvad med den anden led?

Hvis du vil gøre billedet skarpere, vil jeg foreslå dig at  bruge "Unsharp mask" og ikke "Sharpen". Den giver dig meget bedre muligheder for at kontrollere resultatet, og du skal først gøre det efter, billedstørrelsen er blevet reduceret.
Avatar billede Kim_m Nybegynder
08. april 2012 - 10:24 #5
Hej Milter

Det er produkt foto til en web shop.

Jeg forminsker til 750 px på den længste led (psp er sat til lock aspect ratio så den anden led følger med) for at få størrelsen på billedet når man klikker på det, web shoppen scalere selv ned.

Kan godt se at png fylder en del, så har tænkt at lave den som jpg som fylder mindre, og baggrunden på web shoppen er jo hvid så det gør vel ikke noget at baggrunden er hvid og ikke transparent.

Kim
Avatar billede Blueeyez Mester
08. april 2012 - 10:26 #6
#3 I såfald skal du jo bruge .gif format :) Det format egner sig til følgende :) (Hvis jeg ikke tager helt fejl)
Avatar billede falster Ekspert
08. april 2012 - 11:12 #7
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2012 - 14:03 #8
@ Kim_m

For det første behøver du ikke kigge på andre programmer. Din Paint Shop Pro er helt fin til det job. Jeg har selv arbejdet med forskellige versioner af PSP de sidste 11 år :-)

Hvorfor er der en begrænsning på 150 KB? Og hvordan er du kommet frem til tallet 750, og hvilken side formindsker du til 750? Hvis billedet skal bruges i en webshop, kan pixeltallet formentlig formindskes en hel del mere. Hvis du nedskalerer den lange side på det oprindelige billede til 750, vil billedet blive på 750x589 pixler. Det vil på en 21,5 tommer skærm fylde mere end halvdelen af skærmen i bredden. Er det nødvendigt med så stort et billede?

GIF er ikke godt til fotografier, kun til ting som logoer, tekst og lignende med meget få farver.
Avatar billede Kim_m Nybegynder
08. april 2012 - 17:52 #9
Jeg ville også helst holde mig til PSP.

Begræsningen på 150 Kb er vel så man ikke ligger mega store billeder op.

De (web shoppen) anbefaler 750 X 750 px. (Syntes selv det virker lidt stort og tænkte på 700 X 700 px)

Jeg crop'er billedet inden jeg resizer så billedet bliver max 750 på den ene led og mindre på den anden.

Mente også gif var bedst til logo o.l.

Er det bedste så ikke at bruge jpg på grund af at størelsen på filen bliver mindre?

Kim
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2012 - 19:18 #10
Hvilken webshop skal billedet sendes til? Er det din egen, eller prøver du at sælge et eller andet på nettet? Er det webshoppen, som kræver, at billedet max fylder 150KB?

Hvordan er du kommet på ideen med .png og transparens? Er det dig selv, eller omtaler webshoppen det?

I langt de fleste tilfælde vil et .jpg-billede være det bedste til den slags.
Avatar billede Kim_m Nybegynder
09. april 2012 - 09:15 #11
Det er ScanNet webshop der siger max 150 Kb.

Det er mig selv der er kommet på ideen med png billeder fordi jeg kunne lave transparent baggrund.

Kim
Avatar billede milter Ekspert
25. april 2012 - 22:37 #12
Undskyld det sene svar.

Så ville jeg helt afgjort bruge .jpeg. Jeg har lige prøvet med et billede, som blev reduceret til 1120x750 pixels, og med en "Compression Factor" på 33 gav det en filstørrelse på 143 KB, så med et billede på 700x700 pixels kan du klare dig med mindre kompression, måske omkring 20.

Den endelige størrelse i KB afhænger af, hvor komplekst billedet er, dvs. hvor mange farver der er, og hvordan de er placeret.
Avatar billede Kim_m Nybegynder
26. april 2012 - 06:07 #13
Hej milter

Det er også det jeg er kommet frem til.

Tak for svar, vil du sende et svar.

Kim
Avatar billede milter Ekspert
26. april 2012 - 08:41 #14
Velbekom, og svar kommer her
Avatar billede Kim_m Nybegynder
27. april 2012 - 06:09 #15
:-)

Kim