01. april 2012 - 13:49 Der er 4 kommentarer

netværk mellem windows 7 og 2 pc'ere, der kører xp

PC 1 WINDOWS 7 tilkoblet via LAN Internet via router kører OK
              kan se sig selv og PC-03 i arbejdsgruppe WORKGROUP

PC 2 WINXP    mediacenter 2005 m SP 3 (undskyld) kan ikke vise
              arbejdsgruppen klikker jeg på MS Windows Network
              ikonet, får jeg at vide, at netværket ikke er
              startet eller ikke findes. Jeg kan godt komme på
              internettet, men netværket vil den ikke vide af

PC 3 WINXP    med SP 3 - nyere Version af XP er tilsluttet
              trådløst til router kører ok - jeg kan se PC 1
              og PC 3 i netværk

Jeg har forsøgt at løse problemet ved at køre netværksguiden fra XP Netsetup.exe først på PC 3 og derefter PC 2, men det løser ikke problemet

Tillægsspørgsmål

jeg har E-mails fra 2006 og frem liggende i Outlook 2003 på PC 2 - Outlook 2003 vil jeg gerne have liggende på extern USB Harddisk, så jeg kan bruge PC 01 ELLER den bærbare efter forgodtbefindende

kan det lade sig gøre og hvordan (USB HD'en skal vel tildeles et fast drevbogstav (Z:), SÅ PC 1 og PC 3 kan finde, hvor mails og vedhæftede dokumenter skal gemmes
Avatar billede juleulven Nybegynder
01. april 2012 - 17:28 #1
først og fremmest: arbejdsgruppe navnet har INTET med forbindelse og kommunikation imellem dine computere at gøre. Dette bruges KUN til, hvis man skal "lede" sig frem til et computernavn. Dette kræver oftest NetBios som ikke er slået til som standard i W7.

Dit problem ligger højst sansynligt i en af følgende problemer:
1. Windows 7 kører med den højere krypteringstandard som WinXP ikke kan håndtere. Sæt standarden ned til 40bit

2. du har ikke slået netværksregistrering til i W7 eller du har kaldt netværket "offentligt" (altså på W7)

3. du kører med "adgangskodebeskyttet fildeling". Slå dette fra på W7

4. du har mere end en router på netværket... f.eks en router fra ISP'en hvor PC 1 & 3 er tilsluttet med kabel også har du en ekstra WIFI router du har monteret hvortil din "PC2" sidder.
At montere 2 routere i samme netværk er noget roderi og bliver aldrig godt.

Tillægsspørgsmål: du kan tilslutte din eksterne harddisk til en computer. herfra kan du "share" den. På de andre computere kan du godt oprette et "netværks drev" der peger på \\computernavn\usb.sharenavn

Du kan dog ikke åbne den PST-fil på flere computere samtidigt. Det er en begrænsning i Outlook. Men du kan godt åbne PST'en, lukke forbindelsen, starte outlook andesteds og åbne PST'en midlertidigt der...
10. april 2012 - 15:54 #2
hej tak for svarene - jeg har været dine forslag igennem, men det ser ikke ud til at jeg kan få min stationære PC-02 på nettet - PC01 og PC03 den nye stationære og min bærbare ligger på netværket og dem kan jeg fint se hinanden og åbne filer etc, men den gamle stat PC02 VIL BARE IKKE - JEG HAR OGSÅ PRØVET ET6 KONTAKTE VIA USB TRÅDLØS - uden held
kan det have noget at gøre med at PC-02 er belemret med en XP Mediacenter version 2005 med dansk sprogpakke ????

hvis jeg pinger pc-01 og pc-03 fra pc02 svares der

pc-01 192.168.1.12
pc-02 192.168,1.11
pc-03 192.168.1.13
Avatar billede juleulven Nybegynder
10. april 2012 - 18:57 #3
Hej Igen christian

du skriver: jeg kan ikke få min pc-02 på nettet. Men hvis du kan pinge så er du jo på nettet (Ihvertfald lokalt).
Du har også netværks forbindelse til PC01 & 03 (via ping)

Du skriver du fra PC02 kan pinge PC01 og PC03 men du skriver der er svar fra 3 IP-adresser ...  det kan ikke passe. Hvilken PC hører til hvilken IP?

fra PC02 åbner du startmenuen og skriver \\ip-adressen-til-pc01
hvad sker der?  prøv også til \\ip-adressen-til-pc03
samme resultat?

Har du lavet et netværksshare på en af computerne? sat rettigheder korrekt (share OG security) ?
11. april 2012 - 13:27 #4
Jeg pingede fra PC-01 (WINDOWS 7 DEN NYE) - DEN RETURNERER IKKE 192.168.12
men flg:

Pinger PC-01 [fe80::b5e2:4ea8:7f72:9bb6%12] med 32 byte data:
Svar fra fe80::b5e2:4ea8:7f72:9bb6%12: tid<1ms

Ping-statistikker for fe80::b5e2:4ea8:7f72:9bb6%12:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
    Minimum = 0ms, Maksimum = 0ms, Gennemsnitlig = 0ms

C:\Users\Christian P H Duus>ping pc-02

Pinger pc-02.home [192.168.1.11] med 32 byte data:
Svar fra 192.168.1.11: byte=32 tid=2ms TTL=128
Svar fra 192.168.1.11: byte=32 tid<1ms TTL=128

Ping-statistikker for 192.168.1.11:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
    Minimum = 0ms, Maksimum = 2ms, Gennemsnitlig = 0ms

C:\Users\Christian P H Duus>ping pc-03

Pinger PC-03.home [192.168.1.13] med 32 byte data:
Svar fra 192.168.1.13: byte=32 tid=109ms TTL=128
Svar fra 192.168.1.13: byte=32 tid=145ms TTL=128
Svar fra 192.168.1.13: byte=32 tid=129ms TTL=128
Svar fra 192.168.1.13: byte=32 tid=41ms TTL=128

Ping-statistikker for 192.168.1.13:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
    Minimum = 41ms, Maksimum = 145ms, Gennemsnitlig = 106ms

Hvis det er formålstjenligt er min mail-adr christian_oz4chd(at)mail.dk
eller tlf 74433592  mailer du dit nr ringer jeg gerne op at your convienience