Avatar billede torbenuk Novice
30. marts 2012 - 12:37 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

PDF Merge VBA

Jeg har en database (Microsoft Access 2007), der hver nat genererer ca. 30 forskellige rapporter. Disse rapporter bliver automatisk gemt som separate pdf-filer. Jeg kunne godt tænke mig, at jeg i min database kunne merge flere pdf-filer sammen, inden de bliver gemt. Spørgsmålet er derfor, om der findes en funktion i access, der kan gøre dette, eller om der er nogen som kan bidrage med et VBA-kode-eksempel.
Avatar billede molehonter Mester
30. marts 2012 - 13:22 #1
Hej
Jeg vil gerne høre hvordan din kørsel med automatisk rapport generer virker.

Et bud på PDF spørgsmålet kunne være du skal lægge den opgave ind i Adope Pro, hvor der er et script sprog, som kan løfte opgaven.

Du kan også
Jeg mener der findes PDF printer der har denne funktion indbygget hvor filen bliver merge sammen til en fil, kan ikke huske navnet på den.
Avatar billede torbenuk Novice
30. marts 2012 - 14:21 #2
Hej,

Tak for svar. Jeg har et eksternt program, der aktiverer databasen, hvorefter den kører en almindelig makro ("skriv til"), der udskriver hver enkelt rapport som pdf-filer til en bestemt mappe.

Men fordi jeg skal sende forskellige rapportsammensætninger til forskellige personer, vil det være meget mere effektivt, hvis jeg kunne få access til at merge de forskellige rapporter sammen på forhånd.

Jeg har ikke Adobe Pro, men jeg vil da kigge på dette som en mulighed.

Jeg hører da også gerne om andre muligheder helst som styres fra access. En evt. mulighed via vba hører jeg også gerne om.
Avatar billede fdata Forsker
01. april 2012 - 23:01 #3
Der ligger freware programmer på nettet, som kan merge flere pdf-filer - og startes med en kommandolinie. Derfor:

1. Dan filerne og opsaml deres navne
2. Dan den kommandolinie, som skal bruges til at merge
3. Kald selve Merge-programmet (via en Shell kommando) med kommandolinien
Avatar billede torbenuk Novice
03. april 2012 - 10:39 #4
Hej fdata,

Dit svar lyder jo som det helt rigtige. Jeg er rimelig til access og vba, men jeg er ikke access-ekspert. Kunne du måske for de tre punkter give lidt mere info, så er jeg sikker på at jeg kan få det til at fungere.

1. Dan filerne er ikke noget problem, men hvordan opsamler jeg navnene?
2. Dan kommandolinje til at merge. Hvordan gør man dette. Jeg anvender pdf split & merge basic.
3. Kald programmet via shell kommando. Det tror jeg, at jeg er ok med.

Bare en smule mere uddybende eller henvisning til evt. uddybende info vil være fint.

Takker for dit foreløbige svar.
Avatar billede fdata Forsker
03. april 2012 - 20:16 #5
Jeg kender ikke syntaksen til pdf split & merge basic; men hvis vi leger at den f.eks. er:
  pdfmerge pdftotal.pdf, Fil1.pdf+Fil2.pdf+Fil3.pdf
vil fremgangsmåden være noget i denne stil (i pseudo vba!):

Const ResultatFil="pdftotal.pdf"
Dim Filnavne As String
Filnavne=""
For Each Fil
  DanFilen(AktueltFilnavn)
  Filnavne=Filnavne & AktueltFilnavn & "+"
Next Fil
Filnavne=Left(Filnavne,Len(Filnavne)-1)  'Fjern sidste plus
Kommando="pdfmerge " & ResultatFil & ", " & Filnavne
Call Shell (Kommando)

(ja, det er meget upoleret; men jeg tror, du fatter ideen)
Avatar billede molehonter Mester
10. april 2012 - 10:53 #6
Hej

PrimoPDF har muligheden at flette filer sammen, men en automatisk løsning er nr. 1.
Avatar billede torbenuk Novice
18. april 2012 - 10:07 #7
Hej fdata og molehonter,

Tak for svar. Jeg havde af en eller anden grunden overset, at I begge havde svaret. Jeg har downloadet adope pro og vil forsøge at arbejde videre med den foreslåede kode.

Hvis i begge ligger er svar vil jeg fordele pointene.
Avatar billede molehonter Mester
18. april 2012 - 21:40 #8
Et bud på PDF spørgsmålet kunne være du skal lægge den opgave ind i Adope Pro, hvor der er et script sprog, som kan løfte opgaven.

PrimoPDF har muligheden at flette filer sammen, men en automatisk løsning er nr. 1.
Avatar billede torbenuk Novice
20. april 2012 - 08:08 #9
Hej begge,

Tak for jeres svar. Som sagt vil jeg arbejde videre med begge jeres forslag. Jeg vil lige også lige kigge på script sproget i adobe pro. Men jeg tror, at jeg kan komme i mål herfra med jeres hjælp.