Avatar billede smilets-by Nybegynder
22. marts 2012 - 14:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed på IP_adresser

Kære alle,

Nu læser man jo så meget om at IP-adresser er computerens cpr-nummer og at man kan spore hvem/hvad/hvor/hvornår bare via IP'en. MEN: hvor sikker er en IP-adresse egentlig? Altså kan man ikke misbruge den/skifte den ud og misbruge andres adresser?

Håber nogen kan svare - jeg er selv ny på banen (ikke i at misbruge IP-adresser, men i den mere tekniske del af computerverdenen :-))
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2012 - 15:40 #1
det kan du stort set ikke misbruge.
din ip-adresse er bare midlertidig, og man skal via en log fra din internetudbyder for at finde ud af hvem den passer til på et givet tidspunkt tidligere (det er det opklaringsarbejdet går ud på).
Faste ip-adresser (domæner) ligger i store tabeller, som styres af nogle få servere - og der er sikkerheden optimal - ellers ville hele nettet bryde sammen.
Du kan - ved at kalde op via proxy-servere på nettet - fremstå med en anden ip-adresse end den du reelt har lige nu - fx hvis du skal se tv-program i usa, eller vil være lidt mere skjult. Men disse tjenester koster dels ekstra penge, og dels har de jo logget data på dig (din trafik) for at kunne sende data til dig.
Avatar billede sadolin1978 Novice
22. marts 2012 - 15:44 #2
En IP adr. er en du får af din udbyder, så det er ikke computerens cpr-nr. Men din udbyder er forpligtet til at gemme oplysninger om hvad der har været af trafik fra dig.

Om man ikke bare kan skifte den ud? jo hos f.eks.TDC for man 2 IP adr. skal man have en fast herfra koster det et gebyr.

Om man kan misbruge andres? dette skulle ikke kunne lade sig gøre, igen fordi du far IP Adr. fra din udbyder og de gemmer oplysninger om den trafik der har været mens du har haft den.

Hvis vi skal snakke om computerens cpr-nr. kan der være tale om MAC adr. Dette er en unik adr. som dit netværkskort er født med og denne skulle ikke kunne ændres ( efter de oplysninger jeg har ) men den er dog ikke mere fast end hvis du skifter netkort, skifter du også MAC adr.

Håber dette var lidt af de svar du søgte
Avatar billede clausc Nybegynder
22. marts 2012 - 16:44 #3
Både IP og MAC adresser kan 'spoofes', dvs forfalskes, således at dit request fremstår som værende fra en anden IP-adresse og/eller net-enhed.

Check evt. Wikipedias artikler om begge.
Avatar billede smilets-by Nybegynder
22. marts 2012 - 19:33 #4
Mange tak for alle kommentarerne!

Som jeg forstår det på clausc, så kan man godt misbruge IP-adresser, så det ser ud til, at ens request kommer fra en helt anden.
Og som jeg forstår det på claus57, så kan man via proxy-servere også komme til at fremstå som "værende en anden".

Ændrer det noget ved det hele, hvis der er tale om dynamiske IP-adresser?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2012 - 19:55 #5
du kan ikke misbruge ip-adresser - de peger altid et sted hen - men du kan skjule din egen ved at gå via en proxy. Det, clausc skriver, er reelt det samme som mig.
Ved 'misbrug' udgiver du dig for en anden - og du kan ikke tage en andens ip-adresse. punktum.
Men du kan vælge at fremstå som bruger fra fx et andet land, hvis det er nyttigt for at få forbindelse til en server.
Det er alm brugt - se fx http://www.publicproxyservers.com/

Vedr mac-adresse, så er det simpelt - min egen router har et felt, hvor jeg kan taste en tilfældig mac-adresse ind (såfremt fx min pc er låst på dette til min udbyder). Det kan ikke bruges til noget fornuftigt.
Avatar billede smilets-by Nybegynder
23. marts 2012 - 13:46 #6
Hej Claes57
Mange tak for udredningen på den lille forvirring.
Nu er jeg med på hvordan det hænger sammen.
Tak for hjælpen :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2012 - 16:43 #7
så bare luk - og hold mig ude af point...