Avatar billede AskerB Nybegynder
17. marts 2012 - 18:41 Der er 7 kommentarer

Dyr og forholdsvis ny PC virker lige pludselig ikke?

Hej allesammen
Jeg har en computer til ca. 7000, som blev købt for omkring 10 måneder siden. Jeg sad på min pc igår aftes til omkring midnat, hvorefter jeg slukkede den helt normalt som sædvanlig, og gik herefter i seng. Computeren virkede igår, som den gjorde for 10 måneder siden. Perfekt. Men i dag vågner jeg, tager op og træner, kommer hjem kl 18. og vil tænde for computeren, og der vil den ikke starte? Der sker bare ikke noget, når trykker på tænd knappen? Og det er ikke strømmen der er noget galt med, fordi den sidder i en stikdåse, hvor alt andet også virker. Og jeg har prøvet på, at rykke stikket rundt i en af de andre udgang. Please hjælp, -Asker

Her er computeren:

Yellow Bean I5-2500 3,33Ghz / 2x2GB / H67 / GTX560TI 1024MB / 500GB / DVD-RW / 600w
CPU Valg
Intel Core i5 2500 3.33GHz 6MB
Køler Valg
Standard Intel Box Køler
Bundkort Valg
Asrock H67M-GE B3 Revision med SATA3 & USB3
Ram Valg
2x2GB (4GB) Kingston 1333Mhz DDR3
Grafikkort Valg
Gigabyte GeForce GTX560 Ti 1024MB OC Core 822-900, Ram 4000
Harddisk Valg 1
500GB -> 1TB 7200RPM 32MB SATA3
Strømforsynings Valg
Corsair CX Series 600W 600CX Builder Series™
Kabinet Valg
Maxcube Vortex 3620 1x120mm Front blue LED fan, 1x120mm Rear fan. Ultra Low Noise
Operativt System
Windows 7 Home Premium 64bit Dansk ( Installeret )
Trådløst netkort
TRENDnet TEW-423PI Wireless PCI 54Mbps
Avatar billede falster Ekspert
17. marts 2012 - 19:24 #1
For at komme hele vejen rundt om det med strømmen udenfor kabinettet, skal du også prøve med en anden apparatledning.

Og så helt specifikt: Sker der absolut intet? (Ingen lyd, intet lys e.a.)

Hvis det ikke er ledningen og "intet sker", må det være strømforsyningen. Men herfra kan vi så håbe, at andre giver et besyv med.
Avatar billede milter Ekspert
17. marts 2012 - 21:38 #2
Hvis den kun er 10 måneder gammel, og hvis der ikke er sket andet end det, du har beskrevet her, så er det helt klart et garantiproblem.

Kontakt dem, du har købt computeren hos, før du begynder at pille og skille ting ad eller rode ved styresystem eller andet. Hvis du gør det, risikerer du at miste din ret til en reperation eller ny maskine.
Avatar billede milter Ekspert
17. marts 2012 - 21:42 #3
Tilføjelse til #2.

Selvfølgelig skal du undersøge stik, stikkontakter og udvendige ledninger, men alt på computeren skal du først begynde at pille ved, efter du har talt med dem, du har købt den af.
Avatar billede sabeltiger81 Nybegynder
17. marts 2012 - 22:01 #4
Mit umiddelbare bud er strømforsyningen, det er simpelthen gået i stykker.

Du kan jo altid købe en strømforsyning og teste denne og hvis det virker er det jo perfekt.

Lad os antage at ikke virker, så er det min erfaring at bundkortet er eneste anden synder i et sådan tilfælde.

Jeg er dog også enig med de andre, kontakt først sælger for hvis det er i en butik, jamen så er det bare med at udnytte garantien.
Avatar billede richardsen Juniormester
18. marts 2012 - 03:33 #5
Har været udsat for en Fujitsu med det samme problem.
Man kunne flytte den rundt fra stikkontakt til stikkontakt uden at den ville noget som helst.

Det eneste der hjalp var at tage batteriet af og sætte det på plads igen og så startede skidtet.
Avatar billede AskerB Nybegynder
18. marts 2012 - 13:15 #6
Tak for rådene folkens. Jeg vil kontakte udbyderen og høre dem ad mht. garanti. Men lige en anden ting: Kan der være sket harddisken noget? Jeg har ikke mistet nogle filer pga. dette, vel?

- A
Avatar billede sabeltiger81 Nybegynder
18. marts 2012 - 14:36 #7
I dette tilfælde burde der ikke være sket din harddisk noget, så dine filer er sikre. Det er sjældent at der sker en harddisk noget, når det er strømforsyningen eller bundkortet som giver problemer.

Vær dog opmærksom på at forhandleren kan finde på at slette / formatere harddisken ved skift af hardware.