Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 09:14 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Bogmærker på proceslinjen, hvordan?

I Windwows XP har jeg mappen Hyperlinks fra Foretrukne placeret på proceslinjen, så jeg kan åbne Hyperlinks derfra. Kan det lade sig gøre at placere bogmærker eller en mappe fra bogmærker i Firefox på proceslinjen, så den kan åbnes direkte derfra? I givet fald hvordan?
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 09:16 #1
Det er Foretrukne fra Internet Explorer jeg omtaler ovenfor.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2012 - 09:53 #2
i win7 ligger genvejene til processlinjen i
C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\User Pinned\TaskBar
og du kan bare oprette flere genveje i den mappe til enkelt-sider eller andre mapper.

Internet Explorer har dog også en 'favoritlinje' som du kan aktivere - og så vil du kunne lave en linje i browseren med de mest brugte genveje.
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 11:05 #3
Jeg læser dit svar som handlende om Internet Explorer. Men mit spørgsmål går på hvordan man placerer noget tilsvarende for Firefox bogmærker. Henvisningen til IE var blot for at gøre klart hvad det er for en Hyperlinks-ting, som jeg har i proceslinjen og som jeg altså gerne vil "efterligne" for Firefox' vedkommende.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2012 - 11:30 #4
firefox har en 'bogmærkelinje' helt magen til IE's favoritlinje

men stadig - hvis du vil køre genveje ned i processlinjen i win7, så ligger det altså i den mappe. Det er m$, der bevidst roder rundt, så IE ikke kan slettes fra systemet uden at win mangler funktioner.

Og du kan også gøre det på en anden måde - brug Xmarks. Så vil dine firefox-genveje i FF blive synkroniseret automatisk med IE, og du har dem liggende, hvor windows forventer det.
http://www.xmarks.com/
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 12:32 #5
Jeg er ikke interesseret i en bogmærkelinje, udelukkende at kunne have direkte adgang til bogmærker fra proceslinjen, og sådan at disse åbner i firefox.

Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg opnår det på baggrund af det du har skrevet.
Har prøvet at downloade xmarks til firefox, men kan ikke lige se, hvordan det skulle gøre det muligt at få denne proceslinjeadgang til bogmærker i firefox.
Jeg kan heller ikke se, hvordan jeg via C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\User Pinned\TaskBar skulle kunne have adgang til at opnå det ønskede.

Har du mulighed for at være mere specifik?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2012 - 12:39 #6
med xmarks i firefox - så installerer du også xmarks i IE, så windows bliver fodret med foretrukne fra firefox automatisk.
Nu ligger de, som windows forventer (altså i C:\Users\[dit brugernavn]\Favorites) og den mappe kan du lave en genvej til i den føromtalte mappe (TaskBar). Så kommer den på processlinjen (og via xmarks er den automartisk ajourført).
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 13:54 #7
Det nærmeste jeg kommer C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\User Pinned\TaskBar
er C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\
og her ligger de programgeveje, jeg har oprettet hen ad vejen. Jeg kan jo sagtens lave en henvej til Foretrukne (eller Favorites) der, men det er stadig IE der åbner, når jeg klikker på en genvej herfra. Firefox er sat som standardbrowser, så det er ikke det, der er problemet, men jeg tager da næsten for givet at en mappe i mappen Microsoft\Internet Explorer\ vil relatere sig til IE og ikke FF.
Men måske jeg har misforstået noget af det du skriver?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2012 - 14:09 #8
det er fordi Roaming er skjult - så via stifinder:
Organiser/mappe og søgeindstillinger/fanebladet vis
markér i vis skjulte filer, mapper og drev

og du misforstår - firefox har sine data i en fil - det kan du ikke bruge til noget, så derfor laver vi en synkronisering med IE, så du via dennes (og windows) mappe 'foretrukne' kan lave dit link på processlinjen.
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 14:25 #9
Vis skjulte mapper er tilvalgt, men ingen Roaming at se.

Jeg har en fornemmelse af at vi snakker forbi hinanden. Jeg forstår i hvert fald ikke hvad det er du mener, altså hvordan jeg via Foretrukne-mappen skulle kunne lave det ønskede. Men det kan måske være fordi jeg ikke kan se de ting du kan se her i XP.

Jeg har desuden lige opdaget, at det trods flere forsøg på at gøre FF til standardbrowser ikke er lykkedes mig, idet der under Angiv programadgang- og standarder stadig står "Brug min nuværende browser" selv om jeg før har valgt Firefox. Det gør jo givetvis, at FF aldrig vil åbne når jeg klikker en webside-genvej.
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 14:41 #10
Problem er løst. Detaljer følger.
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 14:49 #11
Det viste sig at være uhyre enkelt. Det lykkedes mig på anden vis end via Programadgang og -standarder at få sat FF som standardbrowser (fandt hjælp til dette her: http://www.searchgrid.org/index.php?lang=da&id=20107). Når først det var gjort, så virker den henvisning til Hyperlinks, som jeg omtalte i mit indledende indlæg, sådan at et klik på genvejene nu åbnes i Firefox. Jeg har fjernet xmarks, der ikke er nødvendig nu. Så det var bare at skifte standardbrowser, men det vil XP altså ikke så gerne medvirke til, men at gøre det indeni Firefox virker.

Jeg siger tak for din tålmodige forsøg på at hjælpe.
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 14:53 #12
Jeg kan ved at genlæse mit oprindelige indlæg se, at jeg har haft en del af ansvaret for misforståelserne, idet jeg jo bad om at det var bogmærker FRA firefox jeg omtalte. Så læg venligst svar til point, da dine svar jo givetvis har været helt relevante.
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 15:39 #13
Jeg vil tro, at jeg nu forstår hvad du har ment. Jeg forstår det sådan at Xmarks skal bruges til at få de bogmærker jeg opretter i FF synkroniseret med IE's favoritter og at jeg ved at placere Foretrukne på proceslinjen derefter kan åbne genvejene herfra i FF, der står som standardbrowser.
Jeg har så geninstalleret Xmarks, som jeg selvfølgelig får brug for, hvis de bogmærker jeg opretter i FF (sådan om jeg har forstået det) skal overføres til IE's Foretrukne.
Xmarks vil dog ikke rigtig lade sig installere. Hver gang jeg efter installation åbner FF, får jeg beskeden "Næsten færdig! Klik her for at afslutte installationen af Xmarks." Og hvis jeg sætter den til at synkronisere, står den bare og kører i en uendelighed. Har du nogen ide om hvordan det løses?

Du får selvfølgelig alle points ved afgivelse af svar.
Avatar billede visto Professor
11. marts 2012 - 15:56 #14
Hm. Virker Xmarks kun hvis man lader sine bookmarks være online? Det tiltaler mig ikke. Hvis det er sådan, findes der så en måde, hvor bogmærker kan synkroniseres mellem IE og FF men kun lokalt på min computer?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2012 - 20:51 #15
xmarks er online - nogen skal jo vide, hvad der er gældende, og ved start af ny browser kan du vælge at hente fra server/nettet eller mikse (og det vil man typisk ikke da mange browsere er født med nogle links man aldrig bruger).
Men bare luk - hvis du ser på dit spg og min #2, så opfattede jeg det som du var skiftet fra xp/ie til win7/ff - og roaming er altså ikke med i xp.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. marts 2012 - 21:56 #16
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. marts 2012 - 22:00 #17
glem indlæg læste forkert
Avatar billede visto Professor
12. marts 2012 - 11:58 #18
Det var lidt noget roderi, som jeg selv bidrog til ved fra starten ikke at formulere mit spørgsmål tilstrækkeligt præcist. Men Windows 7 har jeg da vist aldrig nævnt :-)

Jeg vil senere oprette et nyt spørgsmål, ang. om det er muligt at synkronisere de to browseres bogmærker lokalt / offline, idet jeg da i givet fald vil kunne bruge XP's Hyperlinks i proceslinjen og IE's Foretrukne i det hele taget (jeg finder FF's måde at organisere bogmærker på klodset). Men dette vil kræve, at IE-bogmærkerne bliver opdateret, når jeg i FF tilføjer nye bogmærker. Hvis det er muligt, vil det klare sagerne.

Tak for inputs.