Det afhænger meget af dit kørselsmønster og bilens generelle stand.
Helt generelt siger man 10.000-30.000km, hvor jeg vil tro din bør have skiftet ca. hver. 15.000 km.
Men kører du kun korte ture, vil motoren danne mere sod, hvorfor de skal skiftes oftere. Kører du meget lange ture, kan de skiftes sjældnere... - og er der gamle tændkabler, dårlig tændspole, eller lignende, der påvirker forbrændingen i motoren negativt, skal de også skiftes oftere...
Den bedste tommelfingerregel er dog, at hvis du ikke kan mærke at motoren hakker, og har et normalt brændstofforbrug, så fejler de næppe noget.
Midterelektroden bliver kuppelformet og afgiver så en mindre gnist. Du kan forlænge levetiden ved at slibe den flad, sikre at sideelektroden ikke er udhulet ellers slibe den også, husk at justere afstanden til specifikation. Skal en mekaniker gøre det !!! køb nye.
Uden at fornærme nogle, vil jeg godt lige fortælle jer alle lidt. En moderne bil køre efter en EU norm så den vil ikke forurene eller sode tændrørene til bare fordi man køre korte ture, bare den bliver drift varm. Tændrør idag er belagt med platin, og kan ikke "files" for at holde længere. Tændrør af god kvalitet holder tit mellem 50 100000 km. Tit er det porcelænet der revner først. Har selv været hos Nissan, og der er foreskrevet at der skiftes tændrør ved hvert andet service DVS. 60000 km eller for hver 24 md. Selvfølgelig er det et krav at motoren er i ok stand, dvs. at der ikke er fejl på div følere, kat, lamdasonte, termostat osv. Så du skal sagtens kunne køre mellem 40 - 60000 km. på et sæt gode tændrør.
Jeg kan kun tilslutte mig indlægget fra Peter966 i #5. Jeg har selv vedligeholdt alle mine biler gennem en årrække, som er længere, end de fleste vil finde behagelig at tænke på :-)
Moderne biler (og hertil hører en Micra fra 2008) kan sagtens køre mere end 50.000 km på det samme sæt tændrør. Min Laguna fra 1999 fik f.eks. først skiftet tændrør efter godt 80.000, og de gamle røg kun ud, fordi jeg tænkte, at "nu kan de sgu da ikke bruges længere". Rent faktisk så de stadig ud og virkede som tændrør, man for 25 år siden ville have ladet blive siddende :-)
Jeg solgte min Nissan Primera 2,0 i 2011, da den havde kørt 48000km den kørte stadig med de tændrør som den havde fra ny, lavede service inden den blev solgt, og det kunne faktisk ikke ses at de var brugt, så der var stadig mange km i dem endnu, og så er der nok flere af jer der prodesterer, men jeg har repareret Datsun / Nissan siden 1968 så jeg ved hvad jeg taler om.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.